BiznesINFO.pl Finanse Wielu je uwielbia i chętnie kupuje. Po zmianie VAT-u zastanowisz się dwa razy przed zakupem
ARKADIUSZ ZIOLEK/East News

Wielu je uwielbia i chętnie kupuje. Po zmianie VAT-u zastanowisz się dwa razy przed zakupem

10 lipca 2020
Autor tekstu: Kasper Starużyk

Nowa matryca VAT zaskakuje

Nowa matryca VAT wprowadzona od 1 lipca przyniosła z sobą ujednolicenie stawek VAT. Jedna - 5-procentowa - obowiązuje teraz na przykład  na wszystkie produkty z grupy pieczywa i wyrobów ciastkarskich.  Obniżka VAT na te produkty - a także na owoce cytrusowe czy produkty dla niemowląt może pobudzić wzrost konsumpcji przyhamowany przez kwarantannę i lockdown.

Niższe stawki VAT na szereg szeroko rozpowszechnionych w polskich gospodarstwach domowych artykułów spożywczych skompensowane zostały wyższymi stawkami VAT na bardziej ekskluzywne produkty takie jak owoce morza czy lód wykorzystywany w celach spożywczych, ale także na drewno opałowe.

VAT za ciastko na wynos niższy niż na miejscu

Jak podaje portal bankier.pl, w nowej matrycy VAT występują dwie różne stawki dla wypieków cukierniczych. Za ciastko zjedzone na miejscu potrącony zostanie 8-procentowy VAT, a za ciastko zamówione na wynos - tylko 5-procentowy. W tej kwestii nie ma jednak pełnej zgody. Jak podaje bankier.pl, według urzędów skarbowych tego rodzaju produkty objęte są jednolitą stawką bez względu na miejsce ich spożycia. Innego zdania jest ministerstwo finansów, które przewiduje niższą stawkę na produkty zamawiane na wynos.

To nie jedyna niekonsekwencja lub nieścisłość w nowej matrycy VAT. Szereg produktów należących do podobnych kategorii została obłożona różnymi stawkami podatku VAT. Jak wskazuje bankier.pl, za musztardę naliczany jest 23-procentowy podatek VAT, ale już za sos musztardowy - tylko 8-procentowy. Jak wskazuje bankier.pl, nowa matryca VAT wprowadzona została trzymiesięcznym z opóźnieniem spowodowanym pandemią koronawirusa. Według pierwotnych planów miała zacząć obowiązywać już wraz z początkiem kwietnia.

Obserwuj nas w
autor
Kasper Starużyk

Redaktor naczelny Biznesinfo. Wcześniej w Bankier.pl, gdzie zajmował się wyszukiwaniem najciekawszych informacji gospodarczych z Polski i świata. Dziennikarską pasję odkrył na festiwalu reklamowym Golden Drum w Słowenii. Absolwent ekonomii na wydziale prawa, administracji i ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego i międzynarodowych stosunków gospodarczych Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, a także copywritingu w Szkole Mistrzów Reklamy. Miłośnik historii Hanzy i Morza Bałtyckiego.

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakcja@biznesinfo.pl
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie