Wyszukaj w serwisie
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie
BiznesINFO.pl > Polska i Świat > Poczta Polska pracuje nad systemem e-doręczeń. Każdy Polak będzie miał swoją elektroniczną skrzynkę
Radosław Święcki
Radosław Święcki 22.03.2022 08:23

Poczta Polska pracuje nad systemem e-doręczeń. Każdy Polak będzie miał swoją elektroniczną skrzynkę

PHOTO: ZOFIA I MAREK BAZAK / EAST NEWS Warszawa, N/Z Zbiorcze skrzynki pocztowe na listy w bloku mieszkalnym - wyjmowanie korespondencji
Marek BAZAK/East News

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Poczta Polska ma rozdać e-skrzynki

  • Dla kogo pojemność e-skrzynki będzie większa

  • Kiedy zaczną być wysyłane e-listy

Poczta Polska rozda „skrzynki”

W ubiegłym roku jak przypomina serwis antyweb.pl parlament przyjął projekt ustawy w sprawie doręczeń elektronicznych. Obsługą e-doręczeń listów wysyłanych bądź odbieranych od obywateli i przedsiębiorców przez administrację publiczną zajmie się Poczta Polska.

- Coraz więcej Polaków chce korzystać z cyfrowych udogodnień, a naszym zadaniem jest wychodzić naprzeciw tym oczekiwaniom. E-doręczenia to nowa era funkcjonowania administracji i Poczty Polskiej. To rewolucja w doręczeniach. Choć obywatele już w tej chwili mogą wysyłać pisma drogą elektroniczną do każdego urzędu w Polsce, to podstawową rolą systemu doręczeń elektronicznych jest zastąpienie tradycyjnych przesyłek rejestrowanych, czyli listów poleconych – podkreśla Marek Zagórski, sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, odpowiedzialny za kwestie cyfryzacji, a w przeszłości minister cyfryzacji.

Tymczasem w ostatnich dniach Rządowe Centrum Legislacji opublikowało projekt rozporządzenia, w którym pojawiają się zapisy zgodnie z którymi Poczta Polska będzie musiała zagwarantować podmiotom publicznym i niepublicznym dostęp do nowych skrzynek e-mail do obsługi e-doręczeń. W praktyce oznacza to, że każdy Polak otrzyma własną skrzynkę, konkretnie e-skrzynkę.

Każdy obywatel ma otrzymać skrzynkę elektroniczną, ale nie dla każdego będzie ona miała identyczną pojemność. W przypadku podmiotów publicznych ma to być 15 GB, zaś w przypadku podmiotów niepublicznych 1 GB.

Należy jednak podkreślić, że w przypadku podmiotów niepublicznych 0,75 GB przestrzeni ma być zagwarantowane na korespondencję otrzymaną i wysłaną wraz z dowodami wysłania oraz dowodami otrzymania, a także na korespondencję usuniętą i roboczą. Pozostałe 0,25 GB przestrzeni to przestrzeń zapasowa, używana po zapełnieniu przestrzeni podstawowej i przeznaczonej na korespondencję. W przypadku podmiotów publicznych przestrzeń podstawowa ma wynosić 8GB, zaś zapasowa – 7GB.

Wyjaśnijmy również, że podmioty publiczne to m.in. jednostki sektora finansów publicznych, państwowe jednostki organizacyjne czy komornik sądowy. Z kolei podmioty niepubliczne to wszystkie pozostałe osoby publiczne i podmioty.

Projekt rozporządzenia jak podaje serwis dobreprogramy.pl zakłada również, że mamy zostać powiadomieni, kiedy będziemy zbliżać się do zapełnienia skrzynki. Jeśli jednak do tego dojdzie, będziemy mogli jedynie odbierać i usuwać korespondencję.

Jak podaje portal antyweb.pl pierwsze e-listy zaczną być wysyłane do obywateli i przedsiębiorców od 1 października tego roku.

Nowa nalepka „R”

Wcześniej, bo już w maju jak wejdzie w życie nowy sposób potwierdzenia dokonania opłaty za przesyłki listowe rejestrowane, zarówno w obrocie krajowym jak i zagranicznym. 1 maja br. jak podaje w komunikacie Poczta Polska  tradycyjny znaczek pocztowy zostanie zastąpiony specjalnym znakiem opłaty pocztowej w postaci nowej nalepki z literą R.

- Zmiany w „Regulaminie świadczenia usług powszechnych” mają na celu ustandaryzowanie i ujednolicenie opłat dla przesyłek listowych poleconych, a co za tym idzie uproszczenie procesu ich nadawania. Dla Klientów Poczty Polskiej brak konieczności naklejania znaczków na przesyłki listowe rejestrowane oznaczać będzie przede wszystkim skrócenie czasu obsługi w placówce pocztowej – informuje spółka w komunikacie.

Wszystkie przesyłki listowe rejestrowane będzie można nadawać w analogiczny sposób jak paczki, czy przesyłki wartościowe, tj. bez znaczka pocztowego. Wystarczy, że klient wypełni potwierdzenie nadania i przekaże przesyłkę do nadania pracownikowi Poczty. Potwierdzenie wniesienia opłaty za przesyłkę będzie nanoszone przez pracownika Poczty Polskiej na dedykowanej nalepce R, która zostanie rozbudowana o specjalne pole do tego przeznaczone.