BiznesINFO.pl Finanse Nowy podatek handlowy. Sfinansują go klienci Biedronki, Lidla, Rossmanna i innych sieci handlowych?
Biznesinfo.pl

Nowy podatek handlowy. Sfinansują go klienci Biedronki, Lidla, Rossmanna i innych sieci handlowych?

22 marca 2022
Autor tekstu: Paulina Musianek

Projekt ustawy PiS o podatku od sieci handlowych ma wejść w życie już we wrześniu. Od jesieni koncerny takie jak Biedronka czy Lidl będa musiały wysyłać do urzędów skarbowych dodatkowe deklaracje podatkowe. Nikt nie ma złudzeń, że podatek ten uderzy po kieszeniach klientów tych sieci.

Trybunał Sprawiedliwości cofnął blokadę. PiS sięga po pieniądze od sieci handlowych

Sąd, będący częścią Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej orzekł, że unijna blokada nałożona na polskie przepisy nie jest zgodna z prawem, a podatek od sprzedaży detalicznej może być pobierany. Pozwoliło to rządowi na powrót do prac nad opodatkowania sieci handlowych.

Projektowane przepisy uzasadnione są koniecznością zabezpieczenia dochodów budżetu państwa - pisze w projekcie Ministerstwo Finansów. Sieci były przygotowane na ewentualne wprowadzenie podatku od nowego roku, ogłoszenie, że już 1 września 2019 roku wejdzie w życie nowy podatek był zaskakująca informacją. Skąd ten pośpiech? Jak pisze Wyborcza, pieniądze z podatku (szacowane na 1,6 mld zł rocznie) są już wydane. Partia rządząca nigdy nie ukrywała, że potrzebuje pieniędzy na sfinansowanie “Piątki Kaczyńskiego”.

Prawie 2 mld z podatku trafi w ręce rządu

Według wyliczeń podatek od sieci handlowych przyniesie niemal 2 mld złotych do budżetu państwa. jak pisze Money.pl, PiS chce wprowadzić dwie stawki podatku. Stawkę w wysokości 0,8 proc. od przychodu od 17 do 170 mln zł miesięcznie oraz- stawkę w wysokości 1,4 proc. przychodu ponad kwotę 170 mln zł w ciągu miesiąca.

Biedronka co miesiąc musiałaby więc zapłacić za rok obrotowy 700 mln zł podatku. Lidl blisko 210 mln zł, a Rossmann 120 mln zł, podobnie jak Auchan, Carrefour,  Kaufland czy Tesco.

Obserwuj nas w
autor
Paulina Musianek

Wydawca Biznesinfo. Absolwentka dziennikarstwa oraz zarządzania i marketingu. Wcześniej zajmowała się tworzeniem treści marketingowych i działaniami pr-owymi dla NGOs, m.in. Komitetu Ochrony Praw Dziecka. Interesuje się metodami wpływu społecznego, psychologią biznesu i mindfulness. Uwielbia trekking, spanie w namiocie i trudne warunki. Prywatnie kociara. Uważa, że jedyną stałą w życiu jest zmiana.

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakcja@biznesinfo.pl
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie