Wyszukaj w serwisie
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie
BiznesINFO.pl > Finanse > Jak napisać ważny testament? Wiele osób o tym zapomina
Zuzanna Kłosek
Zuzanna Kłosek 15.03.2024 09:13

Jak napisać ważny testament? Wiele osób o tym zapomina

dokumenty
Fot. Pixabay/Aymanejed

Większość Polaków zdaje sobie sprawę z tego, jak ważnym dokumentem jest testament. To, o czym wiele osób nie ma pojęcia, to jak napisać testament, by nie istniało ryzyko jego podważenia. Jak napisać ważny testament? Wyjaśniamy.

Trzeba pamiętać o tej zasadzie

Testament stanowi jedyny dokument przewidziany w polskim prawie, który, stworzony przez daną osobę, zyskuje moc prawną po jego śmierci. Zasada ta nie działa już np. w przypadku darowizn. Spisanie ważnego testamentu jest zatem jedynym sposobem na zabezpieczenie ostatniej woli osoby sporządzającej.

Mimo wielu zmian w polskim prawie, najważniejsze zasady spisania testamentu pozostają niezmienne. Art. 949 Kodeksu cywilnego stanowi, iż dokument ten może zostać spisany przez każdą osobę pełnoletnią, pod warunkiem, że nie jest ona ubezwłasnowolniona. Co ważne, testament musi być nie tylko podpisany i datowany przez spadkodawcę. Należy napisać go całkowicie odręcznie. W przypadku dokumentu napisanego na komputerze, istnieje ryzyko unieważnienia dokumentu.
 

Przekroczysz limit, zapłacisz nawet 6000 zł. Na to trzeba uważać

To powinien zawierać testament

Wbrew kolejnemu powszechnemu przekonaniu, w testamencie nie należy rozdzielać każdego przedmiotu. Rzecz jasna istnieje taka możliwość, jeśli osoba sporządzająca życzy sobie, aby konkretne dobra trafiły we wskazane ręce, np. stosując sformułowanie ”Zobowiązuję moich spadkobierców do przekazania...". Z zasady jednak majątek powinien zostać rozdzielony procentowo. Dzięki temu proces dziedziczenia staje się prostszy i pozostawia pewną elastyczność.
 

Komu przekazać testament?

W przeciwieństwie do wielu innych dokumentów czy wniosków, testament zasadniczo powinien pozostać w rękach samego sporządzającego. Można również przekazać go zaufanej osobie lub wykonawcy testamentu — osoba odpowiedzialna za zarządzanie majątkiem przed zakończeniem spraw spadkowych powinna również zostać wskazana w dokumencie.

W przypadku postanowienia o zmianie zapisów testamenty, należy pamiętać o unieważnieniu poprzedniej wersji i wskazać, iż nowe zapisy anulują wszystkie wcześniejsze. Sądowi należy przekazać ręcznie spisany oryginał dokumentu.

W razie braku testamentu, majątek zostanie podzielony zgodnie z procedurą dziedziczenia ustawowego.

źródło: interia biznes