BiznesINFO.pl Polska i Świat Influencerzy na celowniku. UOKiK nakłada gigantyczne kary
Iberion

Influencerzy na celowniku. UOKiK nakłada gigantyczne kary

29 sierpnia 2023
Autor tekstu: Paweł Makowiec

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów najwyraźniej postanowił wziąć się na poważnie za problemy związane z influencerami. Nałożono bowiem gigantyczne kary na trójkę influencerów za kryptoreklamę.

UOKiK kontra influencerzy

Całą sprawę opisał portal Gazeta.pl. Według cytowanych przez serwis ustaleń UOKiK, influencerom za lokowanie swoich produktów w postach oraz relacjach na Instagramie płaciła spółka Olimp Laboratories .

Problem polegał jednak na tym, że materiały sponsorowane zamieszczone przez influencerów zgodnie z wytycznymi od reklamodawcy nie były prawidłowo oznaczone . A zgodnie z prawem taki post bądź relacja musi zawierać informację, że jest reklamą.

Historyczne kary

W związku z ustalonymi faktami, prezes UOKiK podjął decyzję o nałożeniu kar na spółkę Olimp Laboratories oraz trójkę twórców: Katarzynę Dziurską, Piotra Liska i Katarzynę Oleśkiewicz-Szub ę.

Z informacji Gazety.pl wynika, że oznaczenia materiałów miały być niejasne. Konkretnie chodzi o oznaczanie marki reklamodawcy lub poszczególnych produktów , co zdaniem Urzędu utrudniło odróżnienie materiału sponsorowanego od prawdziwej prywatnej opinii.

Do tego UOKiK ujawniło, że samo Olimp Labs zaczęło korzystać z reklamy w social media, a dopiero w 2023 dostosowała się do rekomendacji Urzędu z dobrymi praktykami wydanej rok wcześniej . Gazeta.pl zaznaczyła również, że są to pierwsze tego typu kary nałożone w Polsce za nieprawidłowe oznaczanie treści reklamowych.

Tysiące złotych

Jak informuje Gazeta.pl, Olimp Laboratories za swoje naruszenia zostało ukarane karą w wysokości 5 mln zł . Na tym jednak Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nie poprzestał.

Ukarani zostali również trzej wspomniani influencerzy. Za naruszenie prawa Katarzyna Dziurska musi zapłacić 16 tys. zł, Piotr Lisek 23 tys. zł, zaś Katarzyna Oleśkiewicz-Szuba - 5 tys. zł . Głównym czynnikiem w wymierzaniu kar było stosowanie się do zaleceń reklamodawcy.

Ile wart jest przeciętny majątek Polaka? Gonimy Niemców, ale wciąż pozostaje przepaść
Obserwuj nas w
autor
Paweł Makowiec

Paweł Makowiec

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakcja@biznesinfo.pl
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie