BiznesINFO.pl Twój portfel Prezes ZUS ujawniła, co trzeba zrobić, by otrzymać 4,2 tys. zł dodatku do emerytury. Jeden warunek
East News/Zofia i Marek Bazak

Prezes ZUS ujawniła, co trzeba zrobić, by otrzymać 4,2 tys. zł dodatku do emerytury. Jeden warunek

21 września 2020
Autor tekstu: Radosław Święcki

Dla kogo emerytura honorowa?

Emerytury honorowe Zakład Ubezpieczeń Społecznych przyznaje od 1972 roku. Szefowa ZUS prof. Gertruda Uścińska przypomina, kto ma prawo skorzystać ze świadczenia.

- Świadczenie honorowe przysługuje wszystkim osobom, które ukończyły 100 lat – niezależnie od tego, czy otrzymują już emeryturę bądź rentę. Przyznawane jest z urzędu tym seniorom, którzy pobierają rentę lub emeryturę - powiedziała cytowana przez Polską Agencję Prasową prezes ZUS.

Wydawać by się mogło, że warunek uprawniający do otrzymania emerytury honorowej jest trudny do spełnienia, tymczasem, jak ujawnia ZUS liczba 100-latków w Polsce z roku na rok rośnie. Obecnie świadczenie wypłacane jest 2,2 tys. emerytów, o 200 więcej niż jeszcze dwa lata temu. Z szacunków państwowego ubezpieczyciela wynika, że za 20 lat uprawnionych do emerytury honorowej będzie ponad 20 tys. osób, a w roku 2060 aż 65 tys.

Wysokość emerytury honorowej, jak przypomina PAP zależy od ustalanej na początku marca kwoty bazowej, która co roku jest podwyższana. Obecna wysokość świadczenia to 4294 zł, brutto podczas gdy rok temu było to 3731 zł, a dwa lata temu 3536 zł. Warto podkreślić, że świadczenie nie jest waloryzowane, co oznacza, że kwota, którą obecnie otrzyma senior będzie mu wypłacana do końca życia. W związku z tym najstarsza obecnie Polka pani Tekla Juniewicz z Gliwic (114 lat) otrzymuje  jedynie 1977,20 zł brutto emerytury honorowej, gdyż w 2006 roku, kiedy emerytka ukończyła 100 lat właśnie taka była wysokość dodatku.

Kto nie dostanie pieniędzy “z automatu”?

Emerytura honorowa, jak podkreśliła prezes ZUS przyznawana jest z urzędu osobom pobierającym rentę lub emeryturę. Jeśli ktoś nie pobierał wcześniej świadczenia, ponieważ nie pracował (np. kobiety, które przez całe życie zajmowały się domem i dziećmi) powinien złożyć odpowiedni wniosek i dołączyć do niego dokument potwierdzający datę urodzenia. W imieniu uprawnionego 100-latka może to zrobić także członek rodziny.

Obserwuj nas w
autor
Radosław Święcki

Redaktor Biznesinfo. Absolwent dziennikarstwa na UW. Wielbiciel politycznych biografii i zagranicznych stacji radiowych (zwłaszcza w językach, których nie rozumiem). Przed BiznesInfo związany z B2-biznes.pl, Forum Samorządowe i Magazynem THINKTANK.

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakcja@biznesinfo.pl
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie