BiznesINFO.pl Polska i Świat Wymyślisz firmę, oni ją podrobią. Proceder coraz bardziej dotyka Polaków
pxfuel

Wymyślisz firmę, oni ją podrobią. Proceder coraz bardziej dotyka Polaków

8 lipca 2020
Autor tekstu: Wiktoria Pękalak

Chiny: Kradzież znaków towarowych lukratywnym biznesem

"Rzeczpospolita" zajęła się sprawą rzekomo polskich produktów w sklepach w Chinach. Okazuje się, że azjatyckie firmy upatrzyły interes w sygnowaniu swoich produktów polskimi markami. Ich ofiarami stały się m.in. spółdzielnia mleczarska Mlekpol i Łaciate, które zostały zarejestrowane w chińskim urzędzie znaków patentowych przez firmę Yu Dan Dan. Poszkodowana jest także firma Łowicz, której skradziono stare, znane wszystkim logo z kobietą w tradycyjnym łowickim stroju. Przed oszustwem nie obroniła się także Lubella i Mlekovita.

Polskie produkty są niezwykle popularne w Chinach. Wspomniane marki są obecne na sklepowych półkach i cieszą się sporym wzięciem. Portal kierunekspozywczy.pl pisał w 2018 roku na temat tego jak Łaciate zawojowało serca chińskich konsumentów. Według danych w artykule w pierwszym kwartale 2018 roku wysłano z Polski do Chin ponad 400 kontenerów mleka UHT.

W Chinach proceder przybiera na sile

Popularność europejskich produktów dostrzegli także oszuści, którzy zaczęli rejestrować znane polskie loga jako własne. Wszystko za sprawą chińskiego prawa „first to file”, które polega na tym, że prawo do znaku handlowego ma ten, kto jako pierwszy go zarejestruje. Ofiarą precedensu może stać się na dobrą sprawę każda europejska firma, ponieważ ci, którzy dokonują mistyfikacji szukają znaków towarowych w internecie, rejestrach europejskich urzędów patentowych, a także na targach spożywczych.

Te ostatnie są najpewniej najbardziej narażone na kradzieże, ponieważ jeśli firma pojawia się na tego typu wydarzeniach, oznacza najprawdopodobniej, że marka będzie chciała spróbować swoich sił na rynku w Chinach. A jeśli w urzędzie znaków patentowych ktoś ją wcześniej ubiegnie, będzie musiała od chińskiej firmy odkupić prawo do znaku.

Obserwuj nas w
autor
Wiktoria Pękalak

Redaktor Biznesinfo. Absolwent filologii polskiej na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego, student filozofii. Wcześniej w miesięczniku "Teatr". Niestrudzenie projektuje zasadę ekwiwalencji z osi odbioru na oś kombinacji.

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakcja@biznesinfo.pl
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie