BiznesINFO.pl Praca IBM: 120 mln osób straci pracę przez AI sztuczną inteligencję? To już się dzieje
Biznesinfo.pl

IBM: 120 mln osób straci pracę przez AI sztuczną inteligencję? To już się dzieje

13 września 2019
Autor tekstu: Paulina Musianek

AI sztuczna inteligencja zagrożeniem dla pracowników?

AI sztuczna inteligencja może spowodować konieczność przekwalifikowania się ponad 120 milionów pracowników na całym świecie w ciągu najbliższych trzech lat, jak wynika z badania IBM. Przekwalifikowania może wymagać około 50,3 miliona ludzi w Chinach, 11,5 miliona w Ameryce, 7,2 miliona w Brazylii., 4,9 miliona w Japonii i 2,9 miliona w Niemczech.

Niedobór talentów głównym problemem pracodawców

Niedobór talentów to główny problem wielu pracodawców i jedno z największych zagrożeń dla ich organizacji. Jak czytamy w badaniu IBM, szkolenie pracownika zajmuje dziś aż 36 dni - jeszcze w 2014 roku potrzeba było tylko 3 dni. Rozwój niektórych umiejętności zajmuje teraz więcej czasu, ponieważ mają one albo charakter bardziej behawioralny, jak praca zespołowa i komunikacja, albo wysoce techniczny, na przykład zdolności do analizy danych.

Umiejętności behawioralne bardziej pożądane niż techniczne?

Jednak pomimo tych prognoz wiedza techniczna nie jest najważniejszą rzeczą, jakiej pracodawcy oczekują od swoich pracowników. „Budowanie umiejętności behawioralnych wymaga więcej czasu i jest bardziej złożone” - twierdzi dyrektor zarządzająca IBM ds. Talentów, Amy Wright. Pracodawcy obecnie kładą większy nacisk na umiejętności miękkie, takie jak umiejętności komunikacyjne, etyka, empatia, umiejętność dobrej pracy w zespole i kreatywność, a nie umiejętności techniczne, co jest istotną zmianą na rynku pracy, jak zauważą IBM. Eksperci IBM zwracają też uwagę, że nabywanie umiejętności technicznych zwykle odbywa się przez konkretne programy szkoleniowe, natomiast budowanie tzw. zdolności miękkich (behawioralnych) wymaga więcej czasu i jest bardziej złożone.

Rozwój AI będzie też tworzył nowe miejsca pracy

Przewiduje się też, że postęp w rozwoju AI będzie nie tylko przekładał się na wypychanie pracowników z ich dawnych miejsc pracy, ale również, że będzie tworzył nowe stanowiska wymagające nowych umiejętności. Według IBM, sposobem na zlikwidowanie luki w umiejętnościach jest zatrudnianie talentów z innych krajów, spoza organizacji i przenoszenie pracowników do różnych działów.

Obserwuj nas w
autor
Paulina Musianek

Wydawca Biznesinfo. Absolwentka dziennikarstwa oraz zarządzania i marketingu. Wcześniej zajmowała się tworzeniem treści marketingowych i działaniami pr-owymi dla NGOs, m.in. Komitetu Ochrony Praw Dziecka. Interesuje się metodami wpływu społecznego, psychologią biznesu i mindfulness. Uwielbia trekking, spanie w namiocie i trudne warunki. Prywatnie kociara. Uważa, że jedyną stałą w życiu jest zmiana.

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakcja@biznesinfo.pl
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie