Wyszukaj w serwisie
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie
BiznesINFO.pl > Finanse > Zaciskanie pasa trwa. Ponad ¼ Polaków ciuła każdy grosz, by uzbierać na wakacje
Paula Drechsler
Paula Drechsler 08.05.2023 21:28

Zaciskanie pasa trwa. Ponad ¼ Polaków ciuła każdy grosz, by uzbierać na wakacje

portfel
domena publiczna

28% Polaków zrezygnuje z pewnych wydatków w maju i czerwcu z myślą o wakacjach, jak wynika z prognoz przeprowadzonych przez Provident.

Grosz do grosza

Barometr Providenta jest cyklicznym badaniem preferencji Polaków, które pozwala na lepsze rozumienie decyzji finansowych konsumentów. Wyniki analizy przeprowadzonej w kwietniu tego roku pokazują, że 28% Polaków zrezygnuje z większych wydatków w maju i czerwcu.

Maj i czerwiec to gorące miesiące w kwestii wydatków, ponieważ jest to sezon bogaty w okazje, takie jak komunie, a także Dzień Matki i Dzień Dziecka. Z sondażu Providenta wychodzi, że aby móc sobie pozwolić na sfinansowanie letnich wyjazdów, 18% ankietowanych wstrzyma się od niektórych wydatków związanych z tymi okazjami i nie tylko, natomiast 8,4% Polaków ma zamiar zrezygnować ze wszystkich dodatkowych wydatków.

Planowanie budżetu w okresie zwiększonych wydatków, a także rosnących kosztów życia, to odpowiedzialne rozwiązanie, które pozwoli nam utrzymać kontrolę nad swoimi finansami – mówi Karolina Łuczak, Rzeczniczka Provident Polska, cytowana przez infowire.pl.

Kto odczuje największe wydatki

Największe dodatkowe wydatki czekają rodziców, których dzieci przystępują w tym roku do komunii. Wyniki badań prowadzonych przez Barometr Providenta pokazują, że jest to wydatek opiewający średnio na 5037 zł. Wśród ankietowanych aż 40% będzie musiało wykorzystać odłożone na później oszczędności, aby pokryć te koszta, 10% zdecyduje się na pożyczenie funduszy od rodziny. W przypadku 44% koszty uroczystości uda się pokryć z bieżących dochodów. Ponadto, jak pokazuje badanie Providenta, najpopularniejszym podarkiem są od lat tzw. koperty, czyli prezent pieniężny.

Kolejnym dużym wydatkiem obarczeni zostaną goście weselni. Według Barometru Providenta, na prezent ślubny Polacy przeznaczą w tym roku średnio 1512 zł. Wśród nich, co trzeci gość weselny chce zmieścić się w kwocie do 500 zł, a 13 proc. planuje zamknąć się w budżecie 501-800 zł. 27,5 proc. ankietowanych wyda na prezent pomiędzy 801-1000 zł, natomiast niewiele mniej (26,3 proc.) już powyżej 1000 zł, przytacza portal inwestycje.pl.

Pozostałe okazjonalne inwestycje

Z okazji Dnia Matki budżet do 50 zł planuje niemal Polaków, a podobny odsetek (33,4%) zamierza zmieścić się w przedziale 51-100 zł. Co piąty ankietowany szacuje wydatki w wysokości od 101 do 200 zł, a niemal 16% wyda w tym celu już ponad 200 zł. W grupie wiekowej 35-44 lat badani szacowali wydatki na poziomie 211 zł, czytamy dalej.

Ponad ⅓ badanych – 36,1% – odpowiedziała, że planuje wydać na Dzień Dziecka między 101 a 200 zł. Podobny odsetek (31,7%) nie więcej niż 100 zł. 17,7% dysponuje budżetem w wysokości ok. 201-400 zł, a 14,5% powyżej 400 zł.

– W nadchodzących miesiącach wielu z nas czeka świętowanie Dnia Matki oraz Dnia Dziecka. Jak co roku, swoje mamy najchętniej obdarowują osoby z najmłodszej grupy wiekowej, natomiast aż co trzeci ankietowany nie planuje dawać tego dnia żadnego prezentu. Dla porównania, Dzień Dziecka zamierza obchodzić znacznie więcej, bo 56 proc. Polaków. Na tę okazję planują przeznaczyć ok. 278 zł. Na Dzień Matki wydadzą mniej, średnio 165 zł – dodała Karolina Łuczak.

Badanie zostało zrealizowane przez Danae sp. z o.o. metodą CAWI na próbie N=1000 dorosłych Polaków, w kwietniu 2023 r.