biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat
Obserwuj nas na:
BiznesINFO.pl > Technologie > Wielomilionowa kara UOKiK dla Amazonu. Jest reakcja korporacji
Maciej Olanicki
Maciej Olanicki 28.03.2024 14:49

Wielomilionowa kara UOKiK dla Amazonu. Jest reakcja korporacji

Amazon Hub
Fot. Unsplash/Adrian Sulyok

Jest reakcja Amazona na opublikowane wczoraj zarzuty sformułowane przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta. Przypomnijmy, że korporacja została ukarana grzywną sięgająca blisko 32 mln zł za stosowanie tzw. dark patterns i wprowadzanie klientów w błąd. Amazon jednak nie ma zamiaru jej płacić.

Prawie 32 mln zł kary dla Amazonu

UOKiK podjął decyzję, by ukarać Amazona grzywną w wysokości 31 850 141 zł ze względu na mechanizmy informowania o dostępności produktów i czasie dostawy w sklepie amazon.pl, a także w związku z brakiem dopełnienia obowiązku informacyjnego w przypadku usługi Gwarancja dostawy.

Amazon miał nagminnie informować o niskiej liczbie pozostałych egzemplarzy produktów dostępnych w sklepie, co mogło wpływać na decyzje zakupowe klientów. Ponadto zakupienie go w określonym terminie miało gwarantować dostawę w określonych ramach czasowych, których nie dotrzymywano. 

UOKiK. 31 mln zł kary dla Amazona. Klienci masowo wprowadzani w błąd

Za co ukarano Amazon?

Amazon miał unikać wszelkich niekorzystnych dla siebie konsekwencji, gdyż jednostronnie ustalił, że moment zawarcia umowy przypada na wysyłkę produktów, a nie na dokonanie zakupu przez klienta. Ponadto mógł on anulować całą transakcję bez ponoszenia żadnych konsekwencji tak długo, aż nie doszło do wysyłki.

W rezultacie zdecydowano, że Amazon wprowadzał klientów w błąd i wywierał tym samym presję na konsumentach. W przypadku Gwarancji dostawy UOKiK ocenił, że zapisy dotyczące praw konsumentów (prawo do zwrotu kosztów dostawy po niedotrzymaniu terminów) były udostępnianie dopiero w momencie finalizacji zakupów. Klienci mogli łatwo przeoczyć zapisy i być w ten sposób pozbawiani prawa do informacji o przysługujących im prawach.

Korporacja zapowiada odwołanie

Jak donosi „Gazeta Prawna”, Amazon nie zgadza się z oceną praktyk stosowanych na amazon.pl wygłoszona przez Tomasza Chróstnego, Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Z opublikowanego stanowiska wynika jednak niewiele ponad zapewnienia, że zamówienia w zdecydowanej większości realizowane są zgodnie z przewidywanym terminem.

Ponadto klienci Amazon.pl mają każdorazowo możliwość skontaktowania się z działem wsparcia, zaś Amazon ma bezustannie inwestować i rozwijać swój sklep, tak aby przedstawiać wiarygodne informacje o dostawie przy finalizacji zamówienia. W rezultacie Amazon zdecydować, by skorzystać z przysługującego mu prawa do odwołania od decyzji UOKiK przed sądem.

Źródło: gazetaprawna.pl

Powiązane
Stragany
Od Zakopanego, aż po Bałtyk. Nowy hit opanowuje wakacyjne stragany. Wszyscy chcą go teraz mieć
Karol Nawrocki
Nawrocki odsłania karty. Padły nazwiska składu Kancelarii Prezydenta. Polacy mogą się zdziwić
BiznesINFO.pl
Obserwuj nas na: