BiznesINFO.pl Polska i Świat Nadchodzi koniec abonamentu? PiS zapowiada rezygnację z pobierania opłat za radio i telewizję
Biznesinfo.pl

Nadchodzi koniec abonamentu? PiS zapowiada rezygnację z pobierania opłat za radio i telewizję

17 lipca 2019
Autor tekstu: Paulina Musianek

Jeśli Prawo i Sprawiedliwość wygra jesienne wybory parlamentarne, można spodziewać się pewnej zmiany dotyczącej mediów publicznych. TVP i Polskie Radio mają być finansowane z budżetu państwa. Oznacza to równocześnie likwidację abonamentu, informuje portal Wirtualnemedia.pl.

Nowy sposób na finansowanie mediów publicznych 

Mam nadzieję, że uda nam się w przyszłej kadencji stworzyć system finansowania mediów publicznych, który nie byłby dolegliwy dla Polaków, a najlepiej w ogóle nieangażujący obywatela - zapowiadał wiceminister kultury Paweł Lewandowski. O takiej zmianie mówi się już od 2016 roku. Dotychczas obowiązywał ustawowy obowiązek płacenia abonamentu w związku z posiadaniem odbiornika telewizyjnego i radiowego. Oczywiście, jeśli się go posiada i zgłosił. Jednak jak zbadała KRRiT, odbiorniki telewizyjne posiada 96,4% gospodarstw domowych, jednak tylko połowa z nich jest zarejestrowana. Wielu abonentów zostało też zwolnionych z opłat. Przez to w 2018 roku opłaty uregulowało jedynie ponad 31% uprawnionych.

Uniezależnić media

Wśród naszych rozmówców taka opcja przeważa - chodzi przede wszystkim o uniezależnienie wspierania mediów publicznych od jednorazowych decyzji politycznych. Wiele osób podkreśla, że najlepiej, gdyby ustalono procentowy udział w PKB, tak jak ma to miejsce w przypadku armii, z tym że współczynnik procentowy miałby wynieść pewnie poniżej 0,5 proc. KRRiT szacowała koszty realizacji misji dla wszystkich spółek mediów publicznych wynoszą ok. 3 - 3,5 mld złotych rocznie - mówi rozmówca portalu Wirtualne Media.

Jak donosi portal, w 2018 roku Telewizja Polska osiągnęła przychody większe o 24% - 2,2 mld zł, głównie dzięki 359 mln zł więcej z abonamentu rtv. Wzrosły wpływy abonamentu RTV (o 359 mln zł) nadawcy z reklam, sponsoringu, sprzedaży programów i licencji. Zaś Polskie Radio w ubiegłym roku odnotowało wzrost wpływów sprzedażowych o 12,96% do 336,53 mln zł. 69% przychodów pochodziło z abonamentu i związanej z nim rekompensaty

Obserwuj nas w
autor
Paulina Musianek

Wydawca Biznesinfo. Absolwentka dziennikarstwa oraz zarządzania i marketingu. Wcześniej zajmowała się tworzeniem treści marketingowych i działaniami pr-owymi dla NGOs, m.in. Komitetu Ochrony Praw Dziecka. Interesuje się metodami wpływu społecznego, psychologią biznesu i mindfulness. Uwielbia trekking, spanie w namiocie i trudne warunki. Prywatnie kociara. Uważa, że jedyną stałą w życiu jest zmiana.

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakcja@biznesinfo.pl
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie