BiznesINFO.pl Polska i Świat W jednym zawodzie pracownicy pilnie poszukiwani. Niemal we wszystkich dużych miastach
wallpaperflare

W jednym zawodzie pracownicy pilnie poszukiwani. Niemal we wszystkich dużych miastach

26 września 2020
Autor tekstu: Wiktoria Pękalak

Praca w tramwaju

Nieustanna modernizacja linii tramwajowych i ulic sprawia, że nieustannie brakuje chętnych do pracy na stanowisku kierowcy, czy motorniczego. Wbrew pozorom taka praca nie należy do lekkich. Dzień motorniczego tramwaju, czy kierowcy autobusu rozpoczyna się już o 3:00, ponieważ pierwsze dzienne autobusy wyjeżdżają z pętli już o godzinie 4:00. Kierowcy na liniach nocnych też nie mają lekko - rozpoczynają pracę wieczorem i kończą ją dopiero nad ranem.

Oprócz tego osoby pracujące w tramwaju, czy autobusie, muszą być niezwykle odpowiedzialne i wykazywać się ponadprzeciętną spostrzegawczością i szybką reakcją na to, co dzieje się na drodze. Pracowników zachęca jednak stabilne zatrudnienie w oparciu o umowę o pracę i liczne benefity.

Ile zarabia kierowca autobusu a ile motorniczy tramwaju?

Ile zarabiają pracownicy komunikacji miejskiej? W dużej mierze jest to zależne od przewoźnika i miejsca. Business Insider dowiedział się, że w Krakowie wynagrodzenie motorniczego lub kierowcy wynosi średnio od 4,6 tys. zł do 5,6 tys. zł brutto. Ta kwota zależna jest od kilku czynników, m.in. wysługi lat.

- Pracownicy MPK mogą liczyć m.in. na dodatkowe środki finansowe po przepracowaniu już jednego roku w przedsiębiorstwie. Kwota tego dodatku zwiększa się po 5, 10 i 20 latach pracy. Pracownicy otrzymują podwyżki w każdym roku. W ostatnich trzech latach stawka wynagrodzenia była podwyższana o kilka procent w stosunku do roku poprzedniego - powiedział Marek Gancarczyk, rzecznik prasowy MPK w Krakowie w rozmowie z Business Insiderem.

W Poznaniu przeciętny kierowca autobusu zarabia 5124 zł brutto. Motorniczy nieco mniej, bo 5004 zł.

- Wynagrodzenie osobowe nie zawiera świadczeń na rzecz pracownika np. ekwiwalent za pranie munduru. Zawiera m.in. wynagrodzenie zasadnicze, premie, nadgodziny, dodatek nocny, wynagrodzenie za urlop bądź chorobę, ekwiwalent za urlop, nagrody, odprawy (z uwagi na pandemię koronawirusa od kwietnia wprowadzono 12-miesięczny okres rozliczeniowy) - zdradziła Agnieszka Smogulecka, rzecznik prasowa MPK Poznań. Oprócz tego wynagrodzenie motorniczych i kierowców w Poznaniu z każdym rokiem wzrasta o 100 zł, o ile uzyskają oni pozytywną ocenę roczną, tłumaczy dalej Smogulecka. Możliwe są także zwykłe podwyżki. W 2019 roku miała ona wynieść dodatkowe 365 zł.

We Wrocławiu pracownicy tramwajów i autobusów dostają na start 3,7 tys. zł brutto miesięcznie. Po roku, co miesiąc, na konto kierowców wpływa dodatkowe 300 zł miesięcznie. Po przepracowaniu 5 lat mogą liczyć na wynagrodzenie w wysokości 4,6 tys. zł miesięcznie. Do tego dochodzą liczne dodatki, m.in. 400 zł dodatku frekwencyjnego, 10 proc. regulaminowej premii, czy dodatki wynikające z rozliczeń grafikowych.

Jak zdobyć licencję na prowadzenie tramwaju?

Aby zostać motorniczym trzeba mieć skończone 21 lat, prawo jazdy kat. B i przynajmniej średnie wykształcenie. Co ciekawe ze względu na ograniczenia dotyczące przestrzeni kabin, kandydaci muszą mieścić się w specjalny normach wzrostu i wagi. Przewoźnicy oferują chętnym bezpłatne kursy jazdy tramwajem. O tym, czy kandydat zasiądzie w tramwaju jako motorniczy zadecyduje egzamin państwowy, który trzeba zaliczyć.

Niektórzy przewoźnicy, np. Tramwaje Warszawskie będą domagać się zwrot kosztów kursu, jeśli kursant nie będzie potem pracował jako kierowca.

Jak zostać kierowcą autobusu?

Aby pracować jako kierowca autobusu trzeba mieć aktualne prawo jazdy kat. D. Najczęściej kandydaci muszą móc pochwalić się przynajmniej zawodowym wykształceniem. Business Insider podaje, że potrzebne jest także zaświadczenie o braku przeciwwskazań do wykonywania pracy kierowcy. Podobnie jak w przypadku kursów tramwajowych, niektóre przedsiębiorstwa oferują bezpłatne kursy dla potencjalnych, nowych kierowców. Aby przystąpić do kursu trzeba mieć ukończone 24 lata i prawo jazdy kat. B.

Obserwuj nas w
autor
Wiktoria Pękalak

Redaktor Biznesinfo. Absolwent filologii polskiej na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego, student filozofii. Wcześniej w miesięczniku "Teatr". Niestrudzenie projektuje zasadę ekwiwalencji z osi odbioru na oś kombinacji.

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakcja@biznesinfo.pl
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie