biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat
Obserwuj nas na:
BiznesINFO.pl > Polska i Świat > PKP Intercity zrobi to po raz pierwszy od 10 lat. Już przygotowują pasażerów
Sebastian Mikiel
Sebastian Mikiel 22.04.2025 20:39

PKP Intercity zrobi to po raz pierwszy od 10 lat. Już przygotowują pasażerów

pkp, pkp intercity
fot. Wojciech Olkusnik/East News

PKP, Polskie Koleje Państwowe przygotowuje pasażerów do zmian w strukturze wszystkich obsługiwanych połączeń. Najpopularniejszy transport publiczny w Polsce czekają duże zmiany niewidziane od lat. Prezes PKP Intercity Janusz Malinowski i wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak niechętnie, ale przyznają, co nas czeka.

Duża zmiana w PKP. Koniec status quo

Kiedy temat dotyczy usługi publicznej, z której korzystają miliony obywateli, wszelkie subtelne sygnały wywołują natychmiastową falę domysłów. Wypowiedzi osób związanych z administracją publiczną i największym polskim przewoźnikiem kolejowym – PKP – wskazują jasno, że nadchodzą istotne zmiany. Problem w tym, że nikt nie mówi tego wprost, a sygnały wypuszczane są jakby mimochodem, w publicznych wypowiedziach, które jednak nie pozostają bez echa.

Pasażerowie zdążyli już przyzwyczaić się do pewnego status quo – stałych cen i rosnącej liczby połączeń, co w ostatnich miesiącach mocno zwiększyło atrakcyjność jednej z usług transportowych w Polsce. Teraz jednak wygląda na to, że ta równowaga może zostać zachwiana. 

pkp 1.jpg
Fot. Shuttertock/Martyn Jandula
Oszuści polują na rolników. Na te oferty trzeba uważać Nawet 10 tys. zł dla kół gospodyń wiejskich. Trzeba spełnić kilka warunków

Na torach zaczęła się rywalizacja

Sektor transportu publicznego w Polsce jest dziś areną coraz bardziej napiętej rywalizacji. PKP Intercity – jako operator ogólnopolski – zaczyna dominować również na trasach, które dotąd były domeną przewoźników regionalnych. Taka sytuacja prowadzi do wyraźnych napięć w strukturze rynku. Zaczyna się bowiem zauważać, że ceny biletów Intercity na trasach poniżej 100 km są zauważalnie niższe niż u konkurencji, co skutkuje masowym odpływem pasażerów z kolei regionalnych.

Jak tłumaczą eksperci, różnice w taryfach sięgają nawet 30 proc., co w praktyce oznacza, że wielu pasażerów woli korzystać z usług Intercity także na krótkich trasach. Tylko w ostatnich miesiącach na 20 relacjach z największym wzrostem liczby pasażerów dominują te poniżej 70 km. 

Jeśli jesteśmy tańsi i oferujemy częstsze połączenia, pasażerowie wybierają nas – mówił wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak, cytowany przez redakcje superbiz.se.pl

Ta sytuacja niepokoi samorządy i przewoźników regionalnych, którzy biją na alarm, że obecny model taryfowy pogłębia ich straty i osłabia pozycję na rynku. Coraz wyraźniejsze są głosy wzywające do interwencji i zmiany polityki cenowej Intercity. Czy to właśnie dlatego na horyzoncie pojawia się nieunikniona korekta?

Prezes PKP: Sytuacja jest niekomfortowa. Będą podwyżki, ale...

Choć oficjalna decyzja o podwyżce cen biletów PKP Intercity jeszcze nie została ogłoszona, wiele wskazuje na to, że to tylko kwestia czasu. Podczas wypowiedzi publicznych, zarówno wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak, jak i prezes PKP Intercity Janusz Malinowski, wprost przyznali, że obecna sytuacja nie może trwać wiecznie.

Sytuacja jest niekomfortowa, ale trzeba takie decyzje podejmować – przyznał Malepszak na łamach superbiz.se.pl. 

Jednocześnie uspokajał, że nie będzie to drastyczna zmiana, a decyzja podyktowana jest nie tylko sytuacją rynkową, ale również rosnącymi kosztami działalności.

pkp 2.jpg
fot. shutterstock/Longfin Media

Z kolei prezes Malinowski otwarcie przyznał: „Taryfy nie były zmieniane od 10 lat”. To jedno zdanie może być kluczem do całej sprawy – bo oznacza, że przewoźnik nie był w stanie przystosować się do zmieniających się warunków finansowych od dekady. Tym razem może nie być odwrotu. Poprzednia próba z 2023 roku zakończyła się wycofaniem decyzji po fali krytyki społecznej. Wówczas rząd przekazał PKP 580 mln zł na pokrycie kosztów działalności.

Dziś jednak, mimo że w I kwartale 2025 roku PKP Intercity przewiozło aż 18,5 mln pasażerów, notując 10-procentowy wzrost rok do roku, atmosfera wokół spółki i jej polityki cenowej wskazuje, że tym razem podwyżki zostaną wdrożone na stałe. Jakie będą ich konsekwencje dla pasażerów i całego rynku kolejowego?

BiznesINFO.pl
Obserwuj nas na: