Największy projekt PPP w transporcie publicznym w Europie będzie realizowany w Polsce
Oszczędność, czas, jakość. To trzy główne korzyści płynące z partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP), często wykorzystywanego na Zachodzie. Jednak umowa Zarządu Dróg Miasta Krakowa z konsorcjum firm PPP Solutions Polska i Gulermak w sprawie budowy linii tramwajowej dowodzi, że ten model współpracy ma szanse przyjąć się także w Polsce. O tym przełomowym przedsięwzięciu rozmawiamy z trzema ekspertami.
PPP - model, który daje oszczędności i gwarantuje jakość
Grudzień 2020. Zarząd Dróg Miasta Krakowa podpisuje umowę z konsorcjum firm PPP Gulermak i Solutions Polska w sprawie budowy linii tramwajowej do osiedla Mistrzejowice. Kontrakt opiewa na 1,13 mld zł i daje szanse na zrealizowanie największego europejskiego projektu w ramach PPP w transporcie publicznym. Już w czerwcu tego roku koncepcja projektowa została praktycznie w całości dopracowana.
- W innych państwach Unii Europejskiej projekty PPP są bardzo szeroko realizowane. Są to drogi, lotniska, koleje, infrastruktura okołotransportowa np. parkingi czy coraz bardziej popularne stacje elektromobilności - wskazała w rozmowie z Biznes Info Agata Kozłowska z Investment Support.
Na czym dokładanie polega fenomen PPP? Ten model kooperacji stawia na równi sektor publiczny i prywatny. Władza publiczna zawiera długoterminową umowę z partnerem prywatnym, który zobowiązuje się do zaprojektowania, wybudowania i utrzymania danego obiektu. W przypadku Krakowa partnerstwo ma trwać 24 lata.
Dlaczego władza samorządowa postawiła właśnie na model PPP? Na tę decyzję miało wpływ kilka czynników, przede wszystkim koszty. - To przedsięwzięcie przy zastosowaniu modelu PPP daje oszczędności rzędu 174,6 mln zł. O tyle więcej musielibyśmy zapłacić, gdybyśmy zdecydowali się na samodzielną realizację tej inicjatywy - zdradził w rozmowie z Biznes Info Marcin Hanczakowski, dyrektor Zarządu Dróg Miasta Krakowa (ZDMK).
Nie bez znaczenia jest także tempo realizowania inwestycji. Partner prywatny jest w stanie wybudować linię tramwajową znacznie szybciej, ponieważ dysponuje wykwalifikowanym personelem i zaawansowanymi technologiami. - Bez partnera prywatnego nie mielibyśmy do tego dostępu - tłumaczył przedstawiciel ZDMK.
Z punktu widzenia zarządców Krakowa kluczowe jest także przeniesienie odpowiedzialności za utrzymanie infrastruktury na 20 lat. - Standardowa gwarancja w umowach o roboty budowy to na ogół 8 lat. Tymczasem zyskaliśmy wieloletniego partnera, który dodatkowo zapewnia nam jakość kupowanego towaru - przekonywał dyrektor.
Przeszkody, które można przeskoczyć. Kluczem do sukcesu owocne negocjacje i dobra umowa
Jednak realizacja projektu infrastrukturalnego nie jest pozbawiona pułapek. W ocenie Marcina Hanczakowskiego najtrudniejszym momentem w całym tym procesie było zdecydowanie się na PPP. Dość dużym wyzwaniem były także same negocjacje, w których musieli uczestniczyć wysoko wykwalifikowani specjaliści. - Wiele osób słyszało o PPP, ale mało kto wie, na czym to polega. Jednak podjęcie rękawicy negocjacyjnej w partnerami było warte zachodu. Tym bardziej, że udało się zakończyć rozmowy w ekspresowym tempie - ocenił dyrektor.
Na to, jak trudne są negocjacje w ramach tego typu projektów, zwrócił uwagę także Łukasz Wypych, Investment Manager w Gulermak. - Kluczem do sukcesu jest doświadczony zespół - stwierdził ekspert w rozmowie z Biznes Info. - Ogromnie istotne jest bowiem dobre porozumienie między trzema stronami - partnerem prywatnym, bankami i partnerem publicznym. W tym zakresie dużą wagę przywiązuje się do zapewnienia bankowalności projektu - zaznaczył.
Pod tym pojęciem kryje się zdolność do pozyskania zewnętrznego finansowania dla projektu PPP. To partner prywatny odpowiada za całościowe bądź częściowe pokrycie kosztów, dlatego też finansowanie jest bardzo często oparte o kredyty bankowe o niewielkim udziale kapitału własnego. - O szczegółach technicznych można dyskutować. Jednak jeśli umowa nie będzie bankowalna, to projekt całkowicie traci sens - przekonywał Łukasz Wypych.
Kolejne projekty w planach. Czy inne miasta pójdą w ślady Krakowa?
Kraków w tym roku zamierza zrealizować łącznie 150 inwestycji o różnym charakterze - od ułożenia kawałka chodnika po przebudowę dużego fragmentu ulicy. Jednak owocna współpraca z partnerami prywatnymi skłania zarządców do planowania kolejnych przedsięwzięć w modelu PPP. - Rozpoczęliśmy postępowanie w zakresie wymiany oświetlenia w myśl koncepcji Smart City. Chcemy, żeby te nowe lampy stały się czymś więcej niż tylko źródłem światła. Na ten moment jesteśmy na wstępnym etapie tego przedsięwzięcia - zdradził dyrektor ZDMK.
Zarządcy rozważają także kilka projektów infrastrukturalnych i inwestycyjnych w modelu PPP. Niewykluczone, że z doświadczenia Krakowa skorzystają także inne większe miasta w Polsce.
Wszystko jednak zależy od otwartego podejścia. - Podmioty publiczne powinny przede wszystkim wziąć pod uwagę PPP jako jeden z wariantów realizacji planowanego przedsięwzięcia z uwagi na szereg korzyści, jakie za sobą niesie - tłumaczyła Agata Kozłowska. Ogromnym atutem jest podział zadań i ryzyk. - Długoletnie partnerstwo uprawnia do korzystania z know-how, zasobów i rozwiązań partnera prywatnego. Podmiot publiczny nie musi więc uzależniać swoich działań do zasobów finansowych. Ma prawo wymagać usług na najwyższym poziomie od swojego partnera - wskazywała specjalistka.
Model PPP warto rozważyć tym bardziej, że nowa ustawa Prawo zamówień publicznych zobowiązuje podmioty publiczne do przeprowadzenia analizy potrzeb i wymagań dla dużych przedsięwzięć przekraczających progi unijne. Z punktu widzenia podmiotu publicznego wyjątkowo korzystny jest także model finansowania. - Na etapie budowy za finansowanie odpowiada partner. Jeżeli nawet podmiot publiczny uczestniczy finansowo w takim projekcie, to płatności są rozłożone w czasie i w zależności od struktury mogą nie być wliczane do wskaźników zadłużenia - wskazywała Agata Kozłowska. Z jej doświadczenia wynika, że to właśnie ten argument jest najbardziej przekonujący dla podmiotów publicznych. Czy skuszą się kolejne? Zapotrzebowanie na projekty infrastrukturalne z pewnością będzie wzrastać, a pole do działania w ramach PPP jest ogromne.
![UE](https://images.iberion.media/images/origin/Santeri_Viinamaeki_Steven_Lek_Wikimedia_d9a7512cf4.jpg)
![pociąg](https://images.iberion.media/images/origin/EN_01620117_0011_7707905c5c.jpg)
![dworzec główny](https://images.iberion.media/images/origin/pkp_7918cddab1.jpg)
![pieniądze](https://images.iberion.media/images/origin/pieniadze_927d800be1.jpg)
![dentysta](https://images.iberion.media/images/origin/dentysta_9cf09d3be9.jpg)
![haker](https://images.iberion.media/images/origin/pexels_mikhail_nilov_6964348_1_b4310ba88d_edf66c3003_d0f8437579.jpg)
![Cargo Pesa](https://images.iberion.media/images/origin/pesacargo_053e525219.jpg)
![Paulina Henning-Kloska](https://images.iberion.media/images/origin/oczka_wodne_kloska_fot_Babij_F_Lickr_andrzej_iwanczuk_EN_ab59f86578.png)
![None](https://images.iberion.media/images/origin/woda_Pxhere_43963b3cc5.png)
![stacja paliw](https://images.iberion.media/images/origin/paliwostacja_7bf7a09df7.jpg)
![Poczta Polska](https://images.iberion.media/images/origin/Projekt_bez_nazwy_2024_07_23_T172951_588_3160f58715.png)
![budowa](https://images.iberion.media/images/origin/EN_01564524_0017_6691a02e73.jpg)
![pies](https://images.iberion.media/images/origin/Projekt_bez_nazwy_2024_07_22_T185254_568_bfa991ea73.png)
![ZUS](https://images.iberion.media/images/origin/zus_403f6db893.jpg)
![Alkohol na stacjach benzynowych; badanie CBOS](https://images.iberion.media/images/origin/alkohol_na_stacji_benzynowej_38a91bce00.jpg)
![Leszek Balcerowicz](https://images.iberion.media/images/origin/000_ITNE_3_W072_N5_O4_C122_F4_fb5675224c.jpeg)
![Listwa kontaktowa](https://images.iberion.media/images/origin/Listwa_kontaktowa_5435dd0e29.png)
![Zasiłek pogrzebowy](https://images.iberion.media/images/origin/legislacja_zasilek_pogrzebowy_58a8d289b4.jpg)
![Pieniądze](https://images.iberion.media/images/origin/Pieniadze_e293506da9.png)
![PKP Cargo](https://images.iberion.media/images/origin/pkp_cargo_fot_Adam_Burakowski_EN_wojtek_radwanski_en_bba55ef7c2.png)
![Andrzej Domański](https://images.iberion.media/images/origin/Andrzej_Domanski_fot_Pawel_Wodzynski_EN_3b612a9c97.jpg)
![Donald Tusk](https://images.iberion.media/images/origin/dtuskpkpcargo_257a2cd1b6.jpg)
![pies, kot](https://images.iberion.media/images/origin/pies_kot_5e8343b2d8.jpg)
![seniorzy, ZUS, pieniądze](https://images.iberion.media/images/origin/seniorzy_ZUS_pieniadze_0fa0e74a9d.jpg)
![Celine Dion](https://images.iberion.media/images/origin/Kopia_WZORY_DLA_SG_2024_07_26_T233159_059_b0fccb9d4f.jpg)
![Występ Lady Gagi na Igrzyskach Olimpijskich](https://images.iberion.media/images/origin/Wystep_Lady_Gagi_na_Igrzyskach_Olimpijskich_c57c60b176.png)
![Kot i Pies](https://images.iberion.media/images/origin/Projekt_bez_nazwy_1_40e6b73458.png)
![Rak szyjki macicy, rak](https://images.iberion.media/images/origin/Co_roku_z_powodu_tego_raka_umiera_1600_Polek_9631c7e88a.jpg)
![Bożena Dykiel, Mieczysław Hryniewicz](https://images.iberion.media/images/origin/Bozena_Dykiel_Mieczyslaw_Hryniewicz_f9de23f40d.jpg)
![Był sobie kot](https://images.iberion.media/images/origin/Byl_sobie_kot_d3edad37dc.jpg)
![Wulkan](https://images.iberion.media/images/origin/wulkan_turysci_pl_nowe_bd7df8b62a.jpg)
![Materiały promocyjne](https://images.iberion.media/images/origin/Kobieta_w_ogrodzie_a42c929a56.png)
![Chrome](https://images.iberion.media/images/origin/chrome_ochrona_fot_pxhere_DALL_E_897cb3f8b6.png)
![Wakacje](https://images.iberion.media/images/origin/upadek_biura_1831724a08.png)
![Celine Dion](https://images.iberion.media/images/origin/Szablony_Lelum_1200x700_88_20cfa0db40.png)
![tarcie jabłek](https://images.iberion.media/images/origin/kolacja_na_cieplo_b4401f9f16.jpg)