BiznesINFO.pl Handel Biedronka bez kasjerów? Prezes Jeronimo Martins o rewolucyjnych zmianach
Biznesinfo.pl

Biedronka bez kasjerów? Prezes Jeronimo Martins o rewolucyjnych zmianach

25 lutego 2020
Autor tekstu: Maria Glinka

Biedronka postawi na samoobsługę

Biedronka przejdzie rewolucję i zdecydowanie zmniejszy liczbę kasjerów. To wszystko w związku z nowym konceptem, według którego do końca tego roku kasy samoobsługowe pojawią się w tysiącu sklepów Biedronki. Obecnie objętość sieci w Polsce wynosi 3 tys. marketów.

Pedro Soares dos Santos, prezes Jeronimo Martins, przyznał w rozmowie z Business Insider Polska, że firma stara się reagować na zmieniające się potrzeby klientów. Dlatego też podjęto decyzję o wprowadzeniu kas samoobsługowych, dzięki czemu kasjerzy będą mogli nadzorować zachowania kupujących. Mają być odpowiedzialni za anulowanie błędnych transakcji czy pomoc w odnalezieniu właściwych ikon produktów.

Śladem spożywczych gigantów

Wiele sklepów, które tradycyjnie kojarzą się ze sprzedawcą wdraża nowe rozwiązania, dzięki którym konsument samodzielnie dokonuje zakupu. Już teraz maszyny samoobsługowe można znaleźć w takich hipermarketach jak Auchan, Carrefour czy Tesco. W ubiegłym roku kasy samoobsługowe wprowadzono w konkurencyjnym dla Biedronki Lidlu. Na ten sposób obsługi klienta od jakiegoś czasu stawia także drogeria Rossmann.

Popularność tej formy obsługi klienta nieustannie rośnie. Jednak w związku ze znacznym zmniejszeniem liczby kas tradycyjnych, w części sklepów powstają kolejki. Należy również pamiętać, że kasjerzy, jedynie nadzorujący obsługę kas samoobsługowych, mają dużo pracy, ponieważ duża część społeczeństwa nie potrafi jeszcze samodzielnie korzystać z urządzeń.

Kolejne etapy rewolucji

Prezes spółki przyznał również, że w sklepie Pingo Doce & Go niedaleko Lizbony testowane jest samodzielne skanowanie produktów przez klientów. Cały proces zakupu polega na użyciu aplikacji na smartfonie, co pozwala na uniknięcie kolejki do kasy.

Samodzielne skanowanie produktów nie jest nowością - w 2018 r. wprowadził je m.in. Carrefour. Dzięki opcji Scan&Go klient dokonuje zakupów bez pomocy kasjera. Jednak powodzenie takiej transakcji jest uzależnione od pozytywnego przejścia kontroli przeprowadzanej przez pracownika sklepu, który losowo sprawdza, czy wybrane towary zostały odpowiednio zeskanowane.

Prezes Jeronimo Martins podkreślił, że "pozostało jeszcze wiele kroków do zrobienia", ale jest przekonany, że warto inwestować w nowe technologie, ponieważ sztuczna inteligencja może usprawnić proces dokonywania zakupów w sklepach - pisze businessinsider.pl.

Obserwuj nas w
autor
Maria Glinka

Redaktor Biznesinfo. Absolwentka stosunków międzynarodowych i studentka dziennikarstwa na UW. Pierwsze doświadczenia w branży dziennikarskiej zdobywała w stacji TVN i na portalu Euractiv. Wielbicielka filmów Alejandro Innaritu, reportaży książkowych i filmowych, zwłaszcza na temat polityki oraz społecznych problemów w wymiarze globalnym i lokalnym.

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakcja@biznesinfo.pl
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie