BiznesINFO.pl Finanse Akcyza - ile czasu na zapłacenie? Wyjaśniamy krok po kroku
Biznesinfo.pl

Akcyza - ile czasu na zapłacenie? Wyjaśniamy krok po kroku

22 marca 2022
Autor tekstu: Paulina Musianek

Akcyza - ile czasu na zapłacenie ma podatnik zobowiązany do zapłacenia podatku akcyzowego? Kiedy należy dokonać rejestracji decydując się na działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych?

Akcyza - ile czasu na zapłacenie?

Podatek akcyzowy jest podatkiem pośrednim i niepowszechny, to znaczy, że dotyczy tylko niektórych kategorii wyrobów. Wyrobami akcyzowymi są np. wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe. Opodatkowane akcyzą są też np. samochody osobowe, susz tytoniowy czy płyn do papierosów elektronicznych.

Akcyza - rejestracja

Jak tłumaczy portal podatki.gov.pl, podmioty, które chcą prowadzić działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych, są zobowiązane do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego AKC-R do naczelnika urzędu skarbowego. Należy to uczynić przed dniem wykonania pierwszej czynności zawartej w ustawie o podatku akcyzowym, ponieważ obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności podlegających opodatkowaniu, chyba że ustawa stanowi inaczej.

Kiedy płacić akcyzę?

Jeżeli przepisy prawa podatkowego nakładają obowiązek potwierdzania fakturą czynności objętych akcyzą, obowiązek podatkowy powstaje z dniem wystawienia faktury. Co istotne, nie później jednak niż w terminie siedmiu dni, licząc od dnia wykonania czynności. W przypadku energii elektrycznej obowiązek podatkowy powstaje z dniem jej wydania. Podatnicy podatku akcyzowego obowiązani są m.in. do składania w urzędzie celnym deklaracji dla podatku akcyzowego za miesięczne okresy rozliczeniowe, tj. w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy.

Akcyza za samochód

W przypadku akcyzy za samochód mamy 14 dni na złożenie deklaracji AKC-U i 30 dni na zapłatę podatku.

Obserwuj nas w
autor
Paulina Musianek

Wydawca Biznesinfo. Absolwentka dziennikarstwa oraz zarządzania i marketingu. Wcześniej zajmowała się tworzeniem treści marketingowych i działaniami pr-owymi dla NGOs, m.in. Komitetu Ochrony Praw Dziecka. Interesuje się metodami wpływu społecznego, psychologią biznesu i mindfulness. Uwielbia trekking, spanie w namiocie i trudne warunki. Prywatnie kociara. Uważa, że jedyną stałą w życiu jest zmiana.

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakcja@biznesinfo.pl
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie