Można otrzymać 553,30 zł dodatku bez względu na wiek. Specjalne świadczenie jest wypłacane na wniosek
Wśród świadczeń wypłacanych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych znajduje się dodatek dla sierot zupełnych. Mogą się o niego ubiegać osoby, których rodzice nie żyją i które mają prawo do renty rodzinnej z tego tytułu. Nie obowiązuje w tym przypadku żadne kryterium wieku. Po marcowej waloryzacji wspomniany dodatek wynosi 553,30 zł miesięcznie. Aby otrzymać pieniądze, trzeba złożyć wniosek.
Dodatek dla sierot zupełnych – jakie kryteria tu obowiązują?
ZUS przyznaje i wypłaca dodatek dla sierot zupełnych na podstawie art. 76 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Taka forma pomocy finansowej przysługuje osobie, która spełnia dwa warunki:
- straciła obydwoje rodziców lub jej matka nie żyje, a ojciec był nieznany,
- ma prawo do renty rodzinnej po zmarłych rodzicach lub zmarłej matce.
Wiek beneficjenta nie ma w tym przypadku znaczenia. Skoro tak jest, to czy te pieniądze może otrzymać również emeryt? Dodatek dla sieroty zupełnej przysługuje wyłącznie osobie, która jest uprawniona i ma wypłacaną rentę rodzinną po zmarłych rodzicach, zatem pobierając emeryturę z ZUS, nie można otrzymać takiego dodatku z ZUS. Świadczeniem, które uprawnia do dodatku, jest renta rodzinna po zmarłych rodzicach i aby ją otrzymać, trzeba spełnić określone w przepisach warunki – wyjaśnia Beata Kopczyńska, regionalny rzecznik prasowy ZUS w województwie śląskim w komentarzu udzielonym redakcji Biznesinfo.
Dodatek dla sierot zupełnych jest wypłacany każdej sierocie z danej rodziny. W praktyce oznacza to, że np. jeśli małżeństwo osierociło trójkę dzieci, to każde z nich – jeśli ma prawo do renty rodzinnej – może otrzymać osobny dodatek.
Renta rodzinna – dla kogo to świadczenie?
Renta rodzinna przysługuje uprawnionym członkom rodziny po osobie, która w chwili śmierci miała prawo do emerytury lub renty z tytułu niezdolności do pracy oraz po osobie ubezpieczonej, która spełniła warunki do przyznania emerytury lub renty z tytułu niezdolności do pracy. ZUS wyjaśnia, że prawo do tego świadczenia, po śmierci bliskiego, otrzymują:
- dzieci własne, dzieci drugiego małżonka oraz dzieci przysposobione, które: nie ukończyły 16. roku życia; uczą się i mają poniżej 25 lat (jeśli dziecko ukończyło 25 lat na ostatnim roku studiów w szkole wyższej, prawo do renty zostaje przedłużone do zakończenia tego roku studiów); stały się całkowicie niezdolne do pracy przed ukończeniem 16 lat lub w przypadku kontynuowania nauki w szkole przed ukończeniem 25 lat;
- wnuki i rodzeństwo – przyjęte co najmniej na rok przed śmiercią na wychowanie i utrzymanie przed osiągnięciem 18. roku życia;
- inne dzieci – przyjęte co najmniej na rok przed śmiercią na wychowanie i utrzymanie przed osiągnięciem pełnoletności (nie dotyczy to dzieci, które wychowywano i utrzymywano w ramach rodziny zastępczej lub rodzinnego domu dziecka).
Jaka jest wysokość dodatku dla sierot zupełnych?
Wysokość dodatku zwiększa się każdego roku w wyniku marcowej waloryzacji. Do 28 lutego br. było to 481,97 zł, a obecnie świadczenie wynosi 553,30 zł miesięcznie. W takiej kwocie dodatek będzie wypłacany do końca lutego przyszłego roku.
Jakie dokumenty trzeba złożyć, aby otrzymać dodatek?
Należy złożyć wniosek o dodatek dla sierot zupełnych, czyli druk ERRD oraz dokumenty potwierdzające daty zgonu rodziców. Jeśli ojciec jest nieznany, a matka nie żyje, wnioskodawca dostarcza dokument stwierdzający datę zgonu matki oraz akt urodzenia, z którego wynika brak danych ojca. Dokumenty te można złożyć w dowolnym czasie po wystąpieniu warunków niezbędnych do otrzymania świadczenia. Wniosek o dodatek dla sieroty zupełnej można dostarczyć:
- osobiście lub przez pełnomocnika w dowolnej jednostce organizacyjnej ZUS (pisemnie bądź ustnie do protokołu),
- pocztą lub za pośrednictwem polskiego urzędu konsularnego.
Rozpatrywaniem wniosku zajmuje się organ rentowy właściwy dla miejsca zamieszkania wnioskodawcy lub jednostka organizacyjna Zakładu wyznaczona przez Prezesa ZUS. Na podjęcie decyzji w sprawie przyznania świadczenia urzędnicy mają 30 dni, licząc od wyjaśnienia ostatniej okoliczności niezbędnej do wydania decyzji. W przypadku otrzymania decyzji negatywnej można w ciągu miesiąca złożyć bezpłatne pisemne lub ustne odwołanie. Należy to zrobić za pośrednictwem placówki ZUS, która taką decyzję wydała. Wówczas konieczne jest dopilnowanie terminu – po miesiącu następuje bowiem uprawomocnienie decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.