BiznesINFO.pl
biznes-info-640x433

Biznesinfo.pl

W 2 lata zniknęło 7 tys. sklepów. Zakaz handlu działa odwrotnie niż zamierzono

25 Lutego 2020

Autor tekstu:

Stanisław Węgrowski

Zakaz handlu sieje prawdziwe spustoszenie. Od dwóch lat spada liczba sklepów. Na koniec 2019 roku w Polsce było ich 95 tysięcy. Likwidowane są przede wszystkim najmniejsze sklepy spożywcze. Zakaz handlu uderzył w najmniejszych, za to supermarkety i dyskon

Zakaz handlu zbiera żniwa

Z raportu “Universe Update” firmy Nilsen wynika, że najlepiej z zakazem handlu radzą sobie supermarkety i dyskonty. W latach 2017-2019 ich liczba wzrosła odpowiednio z 3690 do 4148 i z 3849 do 4140. Ubyło za to hipermarketów. Obecnie jest ich 335 (z 346). W tym okresie liczba drogerii utrzymywała się na tym samym poziomie - 8051, ale w drugiej połowie 2019 roku ich liczba wzrosła o blisko 100 placówek.

Zakaz handlu niszczy najmniejszych

Jak podaje portal wiadomoscihandlowe.pl, w ciągu ostatnich trzech lat liczba dużych sklepów spożywczych zmalała z 7152 do 7074, a średnich obniżyła się z 27 265 do 25 914. Ale zakaz handlu najmocniej uderzył w najmniejsze sklepy. Ich liczba spadła z 35 418 do 30 463. A przecież miało być zupełnie odwrotnie - w założeniu zakaz handlu miał wyrównywać szanse małych i dużych.

Zakaz handlu odbił się także na kioskach, których zniknęło 1800, a ich liczba to teraz 9137. Także sklepy tytoniowe ucierpiały. Na koniec 2019 roku było ich 850 (spadek z 1085). Kosmetyczny wzrost zanotowały stacje paliw. Jest ich o 20 więcej - w sumie 6360. Sklepów alkoholowych jest niemal tyle samo - 5678. Liczba punktów handlowych zmniejszyła się z 110 do 102 tysięcy w ciągu trzech lat.

Zakaz handlu to nie wszystko

Ale zakaz handlu to nie jedyna przyczyna upadku sklepów. Zmieniają się także konsumenci, którzy mają wysokie oczekiwania i potrzeby pod względem zakupów. Lokalnym biznesom ciężko jest konkurować z sieciami, które oferują znacznie szerszy wybór asortymentu i promocyjne ceny.

- Współczesny polski shopper stawia wysokie wymagania. Oczekuje dobrze przygotowanej oferty, szerokiego wyboru, atrakcyjnych promocji i jednocześnie to wszystko ma być na wyciągnięcie ręki – blisko, szybko i wygodnie. Analizy wyraźnie wskazują związek pomiędzy zaspokajaniem tych potrzeb a trendem liczebności poszczególnych kanałów. Rośnie liczba dyskontów i supermarketów przy jednoczesnym spadku numeryki sklepów małych (poniżej 40 mkw.) oraz średnich (41-100 mkw.) - tłumaczy Marcin Cyganiak, dyrektor handlowy Nielsen Connect w Polsce, cytowany przez wiadomoscihandlowe.pl.

Tagi:

zakaz handlusklepPolskadyskont

Stanisław WęgrowskiAutor

Wydawca Biznesinfo. Absolwent psychologii na Uniwersytecie Humanistycznospołecznym SWPS. W dziennikarstwie inspirują go sprawy społeczne, polityka, kultura oraz sport. DJ, jeden z założycieli kolektywu SONDA, działającego na warszawskiej scenie klubowej. Miłośnik zwierząt.

Chcesz się ze mną skontaktować?

Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakcja@biznesinfo.pl

Podobne artykuły

Handel

PKN Orlen chce produkować napoje energetyczne pod własną marką. Szuka producenta

Czytaj więcej >
zakupy

Handel

Black Friday. Dobrze zorganizowana akcja może przynieść firmom korzyści

Czytaj więcej >

Handel

Żabka wprowadza do sprzedaży nową przekąskę o nazwie Black Dog. Czarny hot dog z czarnym sosem

Czytaj więcej >

Handel

GUS: Sprzedaż detaliczna rośnie wolniej niż się spodziewano

Czytaj więcej >

Handel

Wzrosły dostawy LNG do gazoportu w Świnoujściu

Czytaj więcej >

Handel

Izba Zbożowo-Paszowa: spadły krajowe ceny zbóż

Czytaj więcej >