biznes finanse video praca handel Eko Energetyka polska i świat O nas
Obserwuj nas na:
BiznesINFO.pl > Polska i Świat > Podatek od psa 2021. Kto i do kiedy musi go zapłacić?
Maria Glinka
Maria Glinka 22.04.2021 02:00

Podatek od psa 2021. Kto i do kiedy musi go zapłacić?

Podatek od psa 2021. Kto i do kiedy musi go zapłacić?
Pixabay/skyradar

Podatek od psa to opłata, którą muszą przekazywać niektórzy właściciele czworonogów. Za ściąganie należności odpowiada gmina, która ustala również jej stawki. Jedni zapłacą 70 zł, drudzy - 40 zł, a pozostali - wcale.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Czym jest podatek od psa

  • Do kiedy trzeba go opłacić

  • Jakie są stawki w poszczególnych gminach

Podatek od psa - uciążliwy obowiązek, ale tylko dla niektórych

Podatek od psa jest pobierany co roku od właścicieli psów. Jest to opłata lokalna, a Ministerstwo Finansów wyznacza tylko jej maksymalną wysokość. Ostateczna decyzja na temat stawki należy do gminy. Są również i takie miejsca, gdzie podatek od psa nie jest pobierany wcale.

W ubiegłym roku maksymalna stawka wynosiła 125,40 zł. W tym roku resort finansów zwiększył górny próg do kwoty 130,30 zł. Jednak żadna z gmin nie zdecydowała się na pobieranie nowej, maksymalnej stawki od właścicieli czworonogów.

Jak wysoki jest podatek od psa w poszczególnych miejscach? Rzeczpospolita podaje, że mieszkańcy Polic są zobowiązani zapłacić za czworonoga 70 zł. To najwyższa stawka w całej Polsce. Na spory wydatek muszą przygotować się także mieszkańcy Inowrocławia i Sopotu - w ich przypadku podatek od psa wynosi 66 zł.

Na mniejszy wydatek narażeni są mieszkańcy Szczecina - 50 zł. Natomiast we Włocławku gmina pobiera 40 zł. Z kolei w Krakowie podatek od psa wynosi 36 zł.

Podatek od psa należy opłacić w nieprzekraczalnym terminie do 30 kwietnia 2021 r. Jednak warto pamiętać, że nie każdy jest zobligowany do zapłacenia pełnej stawki podatkowej narzuconej przez gminę.

Jeżeli zwierzę przyszło na świat po 30 czerwca danego roku to właściciel płaci tylko połowę stawki. Czas na dopełnienie tego obowiązku mija w ciągu 2 miesięcy od narodzin zwierzęcia.

Kogo nie dotyczy podatek od psa?

Niektórzy obywatele są odgórnie zwolnieni z obowiązku przekazywania należności od czworonogów. Podatek od psa nie obejmuje niepełnosprawnych, którzy posiadają jednego psa, pod warunkiem, że opłata dotyczy psa asystującego. Poza tym na zwolnienie z należności mogą liczyć osoby powyżej 65. roku życia, które samodzielnie prowadzą gospodarstwo domowe i posiadają jednego psa.

Podatek od psa nie jest pobierany także od personelu dyplomatycznego. Ulga w tym zakresie przysługuje również rolnikom, którzy posiadają maksymalnie dwa psy.

W niektórych gminach na uprzywilejowanej pozycji są także osoby, które przygarnęły zwierzę ze schroniska. Takie zasady obowiązują m.in. w Krakowie i Szczecinie, choć coraz więcej władz miejskich decyduje się na ten krok. Identyczne zasady obejmują w niektórych miejscach również osoby, które posiadają psa z wszczepionym chipem.

Są jednak i takie gminy, które całkowicie zrezygnowały z pobierania opłaty od właścicieli czworonogów. Podatek od psa nie dotyczy m.in. mieszkańców Warszawy, Wrocławia, Łodzi, Bydgoszczy, Poznania czy Katowic.

Byłeś świadkiem ciekawego zdarzenia? Masz interesujące zdjęcia lub filmik? Podziel się z nami wysyłając na [email protected]

Bądź na bieżąco - najważniejsze wiadomości z kraju i zagranicy
Google News Obserwuj w Google News
Maria Glinka
O autorze
Maria Glinka
Redaktor BiznesINFO
Redaktor Biznesinfo. Absolwentka stosunków międzynarodowych i studentka dziennikarstwa na UW. Pierwsze doświadczenia w branży dziennikarskiej zdobywała w stacji TVN i na portalu Euractiv. Wielbicielka filmów Alejandro Innaritu, reportaży książkowych i filmowych, zwłaszcza na temat polityki oraz społecznych problemów w wymiarze globalnym i lokalnym.
Zobacz wszystkie artykuły autora >
Wybór Redakcji
Seniorka
Przepracowała 40 lat za najniższą krajową. Taką emeryturę przyzna jej ZUS
ceny paliw
Ceny paliw mocno spadły. Tu kierowcy zapłacą mniej niż przewiduje CPN
Opłata za śmieci
Od 1 listopada rachunki w tej gminie mocno w górę. Czteroosobowa rodzina wyda ponad 700 zł więcej
Emerytura groszowa, ZUS, emerytury, renty, pieniądze, świadczenia
Emerytura tylko raz do roku? Nowa propozycja ZUS dla niektórych emerytów i rencistów
Opłaty za odpady
Te osoby są zwolnione z opłat za śmieci. Z ulg korzystają nie tylko seniorzy
telefon z PRL
Arcytrudny quiz o PRL. To nie tylko długie kolejki i kartki na mięso. Sprawdź się
Wybór Redakcji
BiznesINFO.pl
Obserwuj nas na: