BiznesINFO.pl Finanse Obowiązek rejestracji telewizora lub radia. Należy to zrobić w ciągu 14 dni od zakupu
Biznesinfo

Obowiązek rejestracji telewizora lub radia. Należy to zrobić w ciągu 14 dni od zakupu

22 lutego 2023
Autor tekstu: Maria Gil-Sobczyk

Licząc od dnia zakupu, mamy 14 dni, by zarejestrować telewizor lub radio. Jeśli kontrolerzy odkryją, że nie dopełniliśmy obowiązku, możemy zapłacić w pierwszym przypadku 819 zł kary, a w drugim 261 zł. Jednak, aby teoretyczna kara stała się faktem, kontrolerów trzeba wpuścić do domu, a to zależy już tylko od dobrej woli samego obywatela.

14 dni na rejestrację nowego sprzętu

Poczta Polska informuje na swojej stronie internetowej, że telewizor lub radio trzeba zarejestrować w ciągu 14 dni od momentu wejścia w ich posiadanie. Obowiązku tego można dopełnić, udając się bezpośrednio do placówki Poczty Polskiej lub rejestrując odbiornik na stronie internetowej Poczty.

Jako dowody zarejestrowania odbiornika wskazano:

  • „Zgłoszenie rejestracji odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych albo zmiany danych”,
  • „Zawiadomienie o nadaniu indywidualnego numeru identyfikacyjnego użytkownika”.

Odbiornikami niepodlegającymi rejestracji są odtwarzacze audio i wideo , które pozwalają odtworzyć wcześniej nagraną audycję bądź film oraz odbiornik telewizyjny, który nie jest trwale podłączony do instalacji umożliwiającej odbiór programu, a pełni jedynie funkcję monitora lub jest wykorzystywany do celów produkcyjnych.

Kara za niedopełnienie obowiązku

Rzeczpospolita przypomina, że na mocy ustawy z 21 kwietnia 2005 roku o opłatach abonamentowych Poczta Polska może wysyłać kontrolerów do domów i firm. Nie są to listonosze, tylko pracownicy mający specjalne uprawnienia. Jeśli takie osoby zapukają do naszych domów, muszą nas poinformować o celu wizyty, przedstawić legitymację służbową i upoważnienie do wykonywania kontroli. Na żądanie kontrolowanego mają też obowiązek okazać dowód osobisty.

Jednakże to, czy wpuścimy kontrolerów do domu, zależy tylko od nas w ustawie o opłatach abonamentowych nie wskazano bowiem takiego obowiązku . Dlatego z tytułu odmówienia kontroli nie grożą nam żadne konsekwencje prawne. Natomiast, jeśli wpuścimy kontrolerów, a ci wykażą, że nie dopełniliśmy obowiązku rejestracji odbiornika radiofonicznego lub telewizyjnego, grozi nam kara w wysokości:

  • 861 zł za niezarejestrowany telewizor,
  • 261 zł za niezarejestrowane radio.

Wysokość kar stanowi trzydziestokrotność miesięcznej opłaty abonamentowej obowiązującej w dniu stwierdzenia używania niezarejestrowanego odbiornika. W 2023 roku miesięczna opłata za odbiornik telewizyjny wynosi 27,30 zł, a za radiowy 8,70 zł.

W pracy też trzeba rejestrować odbiorniki

Poczta Polska przypomina, że wszystkie jednostki centralne, przedsiębiorstwa, instytucje oraz podmioty prowadzące działalność gospodarczą mają obowiązek zarejestrować każdy posiadany odbiornik telewizyjny i radiofoniczny (również ten w samochodzie służbowym) i odprowadzać z tego tytułu opłaty abonamentowe.

Wnoszenie opłat abonamentowych w gospodarstwie domowym nie zwalnia od obowiązku rejestracji odbiorników i wnoszenia opłat w miejscu pracy wyjaśnia Poczta Polska.

Jedna opłata niezależnie od liczby odbiorników — kiedy to jest możliwe?

Inaczej sprawa wygląda w naszych domach, gdyż niezależnie od liczby posiadanych odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych używanych przez osoby fizyczne pozostające w tym samym gospodarstwie domowym lub samochodzie stanowiącym ich własność płacimy tylko jedną opłatę abonamentową za używanie odbiornika telewizyjnego lub radiofonicznego.

Tyczy się to również publicznych zakładów opieki zdrowotnej, domów pomocy społecznej, żłobków, sanatoriów, publicznych i niepublicznych jednostek organizacyjnych systemu oświaty oraz państwowych i niepaństwowych szkół wyższych. Tego typu placówki, nawet jeśli posiadają więcej odbiorników, płacą tylko jeden abonament za radio lub telewizor.

Abonament RTV. Sprawdzamy, kto jest zwolniony z opłat
Obserwuj nas w
autor
Maria Gil-Sobczyk

Redaktor Biznesinfo, copywriter i korektor językowy. W poprzednich latach dziennikarz Grupy KRN Media oraz specjalista ds. mediów społecznościowych. Ukończyła studia magisterskie z dziennikarstwa i komunikacji społecznej. Szczególnie interesują ją tematy społeczne i gospodarcze, pilnie śledzi zmiany dotyczące rynku nieruchomości i finansów. Prywatnie pasjonują ją podróże, górskie wędrówki i cukiernicze rewolucje dokonywane we własnej kuchni.

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakcja@biznesinfo.pl
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie