BiznesINFO.pl Polska i Świat Listonosz zostawił awizo, choć byłeś w domu? Poprosiliśmy Pocztę Polską o wyjaśnienia
BiznesInfo

Listonosz zostawił awizo, choć byłeś w domu? Poprosiliśmy Pocztę Polską o wyjaśnienia

6 kwietnia 2021
Autor tekstu: Radosław Święcki

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Polacy skarżą się na listonoszy, którzy zostawiają w skrzynce awizo bez wcześniejszego powiadomienia o przesyłce

  • Co na to Poczta Polska

  • W jaki sposób można złożyć skargę

Klienci Poczty Polskiej nie kryją niezadowolenia

- Szlag by to trafił. Siedzę teraz cały dzień w domu, wychodzę dopiero wieczorem po robocie się przejść, sprawdzam skrzynkę, a tam to – skarży się mężczyzna w kolejce pod jedną z placówek Poczty Polskiej na warszawskim Ursynowie, wskazując na awizo. - Muszę tu teraz stać w kolejce, bo chłopu nie chce się zadzwonić i powiedzieć, że coś przyszło. Przecież, jak trzeba to sam bym do niego zszedł na dół – dodaje.

Tego typu sytuacje nie należą niestety do rzadkości. W sieci znajdziemy pełno relacji osób, które zwracają uwagę, iż w związku z sytuacją epidemiczną większość czasu spędzają w domu i nie słyszą, by w jakikolwiek sposób próbował skontaktować się z nimi listonosz , po czym znajdują później w skrzynce zawiadomienie o konieczności odbioru przesyłki poleconej.

Jedna z osób zadała sobie trud i przez całe popołudnie wypatrywała listonosza. Gdy dostrzegła go oknie, zeszła na dół i przyłapała pracownika poczty „na gorącym uczynku”, gdy wrzucał do skrzynki awizo, oczywiście bez wcześniejszego powiadomienia domofonem o przesyłce. Jak się okazało, listonosz nawet nie wziął przesyłki ze sobą. Takie a nie inne postępowanie tłumaczył nawałem pracy. Inni wskazują, że w związku z pandemią chcą unikać bezpośredniego kontaktu, zapominając jednak, że narażają tym samym innych na stanie w często długich kolejkach po przesyłkę.

Poczta Polska komentuje

Redakcja Biznes Info zwróciła się do Poczty Polskiej o komentarz do wyżej wymienionych sytuacji. Z przesłanej nam odpowiedzi wynika, że spółka nie dostrzega problemu. A nawet jeśli ów problem istnieje, to w mniejszej skali niż w przeszłości.

- Nie notujemy w ostatnich miesiącach wzrostu zgłaszanych przez naszych klientów zastrzeżeń odnośnie do awizowania przesyłek. Warto przy tym zaznaczyć, że liczba takich zgłoszeń istotnie zmniejszyła się w ubiegłym roku – informuje Biznes Info Justyna Siwek, rzeczniczka prasowa Poczty Polskiej.

Siwek podkreśla, że listonosze i kurierzy Poczty Polskiej „co do zasady doręczają przesyłki rejestrowane bezpośrednio adresatom, ewentualnie, jeżeli wynika to obowiązujących przepisów lub żądania adresata, przesyłka może być dostarczona poprzez pozostawienie jej w oddawczej skrzynce pocztowej”.

- Natomiast awizo dla przesyłki rejestrowanej pozostawia się w przypadku, gdy przesyłka wymaga bezpośredniego doręczenia, a w chwili podjęcia próby doręczenia przez listonosza, adresat jest nieobecny (np. listonosz wybiera nr mieszkania na domofonie, a adresat nie zgłasza się) – podaje przedstawicielka Poczty Polskiej.

Siwek zwraca uwagę na wyjątki, które powodują, że awizo „z automatu” pozostawiane jest w skrzynce pocztowej, a listonosz nie ma obowiązku podjęcia próby jej dostarczenia. Dotyczy to przesyłek nierejestrowanych, np. gabarytowych, czyli takich, które nie zmieszczą się w skrzynce, a także usług Prime Expres (przesyłki międzynarodowe) .

Listonosz nie musi również powiadamiać domofonem czy dzwonkiem do drzwi również o powtórnym awizo.

- Przesyłki rejestrowane (czyli np. polecone) listonosze doręczają do rąk adresatów. Jeżeli adresat jest nieobecny, przesyłkę mogą wręczyć dorosłemu domownikowi, który zobowiąże się do jej oddania adresatowi . Wyjątkiem od tej zasady jest złożenie zastrzeżenia przez adresata, że przesyłki można np. doręczać tylko do niego osobiście – podkreśla rzeczniczka Poczty Polskiej.

Przedstawicielka spółki podkreśla, że w przypadku wszelkiego rodzaju zastrzeżeń, klienci mają możliwość złożenia skargi, a każda sprawa jest wyjaśniana przez Pocztę Polską indywidualnie.

- Prosimy naszych klientów o wszystkie informacje, które pozwolą nam zidentyfikować przyczynę zdarzenia, w tym: numer przesyłki, informacje na temat adresów nadawcy, odbiorcy, daty nadania. Zgłoszenia można dokonać w dogodny sposób w placówce pocztowej lub przez formularz dostępny na naszej stronie https://ereklamacje.poczta-polska.pl/#/wniosek\_reklamacyjny/customer\_type - informuje Siwek.

Obserwuj nas w
autor
Radosław Święcki

Redaktor Biznesinfo. Absolwent dziennikarstwa na UW. Wielbiciel politycznych biografii i zagranicznych stacji radiowych (zwłaszcza w językach, których nie rozumiem). Przed BiznesInfo związany z B2-biznes.pl, Forum Samorządowe i Magazynem THINKTANK.

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakcja@biznesinfo.pl
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie