BiznesINFO.pl
Czy cross-selling to skuteczny sposób na zwiększenie sprzedaży i zysków?

pixabay.com

Czy cross-selling to skuteczny sposób na zwiększenie sprzedaży i zysków?

5 Stycznia 2021

Autor tekstu:

Agata Andrzejczak

Udostępnij:

Dobry produkt czy usługa oraz ciekawy sposób promocji wyróżniają się na tle konkurencji i umożliwiają efektywną sprzedaż. Nie zawsze jednak jest to łatwe. Należy więc sięgać po skuteczne strategie zwiększenia zysków. Jednym z takich rozwiązań jest strate

Na czym polega cross-selling?

Cross-selling to inaczej sprzedaż krzyżowa, która polega na oferowaniu produktów bądź usług dodatkowych do tych zakupionych przez klienta. Oferowane dodatkowo przedmioty w ramach strategii cross-selling są rozwiązaniami komplementarnymi, czyli uzupełniającymi siebie wzajemnie. Sposób polega na tym, że konsument otrzymuje propozycje zakupu dodatkowego przedmiotu bądź usługi w momencie, gdy nabył już produkt podstawowy, ale sama transakcja zakupu jeszcze nie została sfinalizowana. 

Sama strategia cross-sellingu jest o tyle bezpieczna, że klient już dokonał zakupu jednego z naszych produktów, a zwiększa szanse na sprzedaż większej ilości przedmiotów podczas jednej transakcji. Przykładem użycia tej strategii w praktyce jest proponowanie przez kasjerkę w drogerii promocyjnych kosmetyków po zeskanowaniu już wszystkich produktów wybranych przez klienta, ale jeszcze przed pytaniem o formę płatności. Strategia jest także popularna wśród sprzedawców internetowych i e-commerce: po dodaniu wybranego produktu do koszyka, często można otrzymać propozycje uzupełniających produktów pod płaszczykiem hasła “może Ci się przydać”.

Cross-selling to bardzo stara, ale jednocześnie bardzo znana metoda sprzedaży używana zarówno w biznesie online, jak i tym offline.

Dlaczego warto korzystać ze strategii cross-sellingu?

Każdy biznes nastawiony jest na rosnący zysk, bez względu na to, czy aktualne wyniki zadowalają właściciela, czy nie. Cross-selling to prosty sposób na podniesienie sprzedaży bez dużych nakładów finansowych bądź zasobów ludzkich oraz bez obawy o utratę klienta z powodu agresywnych metod sprzedażowych lub marketingowych, gdyż w najgorszym przypadku konsument po prostu nam podziękuje i odmówi zakupu kolejnego produktu.

To delikatna forma proponowania kolejnych produktów, który stosowany w odpowiedni sposób zachęca konsumenta do dalszych zakupów. Według badania Marketing Metrics, wprowadzane metody sprzedażowe są skuteczniejsze wśród stałych klientów niż w przypadku nowych klientów, których dopiero chcemy pozyskać. Klient, który już zna ofertę sklepu, chętniej sięgnie po dodatkowy produkt, który dodatkowo go uszczęśliwi, a firma zyska dodatkowy przychód.

Nie należy traktować cross-sellingu jako “wciskania produktu” klientowi, tylko jako dbanie o customer experience, czyli doświadczenie podczas dokonywanych zakupów. Jeżeli konsument kupuje farby do malowania na płótnie, jest duża szansa, że nie posiada także pędzli czy innych materiałów, a możliwe, że zwyczajnie zapomniał o ich zakupie albo nie wie, że takowe znajdują się w asortymencie sklepu.

Przykłady użycia strategii cross-selling

Strategia cross-selling jest powszechnie używana w różnych branżach we wszelaki sposób. W restauracjach często kelnerzy proponują napoje bądź przystawki do zamówionych już przez klientów, a w barach fast food można usłyszeć propozycję powiększenia wybranego zestawu o frytki czy inny dodatek. 

W sklepach obuwniczych ekspedienci proponują środki do pielęgnacji obuwia dopasowane do rodzaju materiału wybranej przez klienta pary. Czasem propozycja sprzedaży krzyżowej może być subtelna i praktycznie niezauważalna – przykładem są usługi krawieckie w butikach odzieżowych czy konfiguracja nowo zakupionego systemu do sprzętu elektronicznego.

Przykładów użycia strategii cross selling jest mnóstwo, a każda z nich tylko potwierdza, jak skuteczną metodą sprzedaży jest proponowanie klientom dodatkowych usług lub produktów oraz że warto ją stosować w praktyce.

Podobne artykuły

Ozonatory robią furorę. Polacy w szale zakupów sprzętu, który do tej pory był sprzedawany profesjonalistom.

Finanse

Jedno urządzenie coraz częściej pojawia się w polskich domach. Pomaga zadbać o prawdziwą czystość

Czytaj więcej >
Kurs złotego umacnia się, ale na jak długo?

Finanse

Nie nadchodzi zbyt dobry okres dla złotówki. Czarne chmury nad polską walutą

Czytaj więcej >
By Wistula - Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=77468950

Finanse

PKO BP: ceny mieszkań czeka potężny spadek. Eksperci podają o ile

Czytaj więcej >
Właściciele galerii unikną podatku od przychodów z budynku?

Finanse

Nie będą płacić podatku za okres lockdownu. Ministerstwo Finansów w końcu zajęło stanowisko

Czytaj więcej >
Rząd zabierze myśliwym pieniądze?

Finanse

Rząd sięga po pieniądze myśliwych. Polski Związek Łowiecki oburzony, w grę wchodzą miliony złotych

Czytaj więcej >
Dodatek solidarnościowy w Sejmie

Finanse

Dodatek solidarnościowy już rozpatrywany w Sejmie. Wiemy, kto będzie mógł się o niego starać

Czytaj więcej >