biznes finanse video praca handel Eko Energetyka polska i świat
Obserwuj nas na:
BiznesINFO.pl > Technologie > Co zrobić, gdy biletomat w autobusie nie działa? Sąd wydał orzeczenie
Irmina Jach
Irmina Jach 31.03.2024 20:17

Co zrobić, gdy biletomat w autobusie nie działa? Sąd wydał orzeczenie

kobieta w metrze
Fot. Freepik/ztm.waw.p

Pasażer nie odpowiada za brak biletu, jeżeli jest to spowodowane awarią biletomatu — orzekł krakowski sąd, wyjaśniając, że korzystający z komunikacji miejskiej nie ma obowiązku płacenia podwyższonej opłaty przewozowej. Nie uznano ponadto argumentu, że pasażer mógł skorzystać z aplikacji na smartfonie.

Co zrobić, kiedy biletomat nie działa?

Osoby, które na co dzień korzystają z komunikacji miejskiej, niejednokrotnie stanęły w obliczu awarii biletomatu. Czy w takiej sytuacji na pasażerze ciąży obowiązek posiadania ważnego biletu? Co zrobić w wypadku kontroli? Kilka miesięcy wyrok w tej sprawie wydał Sąd Rejonowy dla Krakowa – Krowodrzy w Krakowie.

Sąd uznał, że brak biletu spowodowany awarią biletomatu nie może obciążać pasażera i oddalił powództwo Miasta Stołecznego Warszawy o zapłatę kwoty za bilet oraz opłatę dodatkową.

Pasażerka nie kupiła biletu, bo biletomat był zepsuty. Dostała "mandat"

Do zdarzenia, którym zajmował się krakowski sąd, doszło w pojeździe komunikacji miejskiej w Warszawie. Pasażerka nie mogła kupić biletu, bo biletomat był nieczynny. Zgłosiła problem kontrolerom, którzy wsiedli do pojazdu kilka przystanków później. Mimo to otrzymała od nich wezwanie do zapłaty, a następnie — już pocztą — sądowy nakaz uiszczenia 270 zł.

Krakowski sąd orzekł, że awaria biletomatu obciąża miasto, a nie pasażera. Oskar Litwin, wiceprezes fundacji Prawo Zysku, które zajmuje się edukacją finansową, ocenił, że na rozstrzygnięcie sporu mogły mieć wpływ "specjalne okoliczności" — pasażerka była cudzoziemką, co utrudniło jej nawiązanie kontaktu z kontrolerami.

Awaria biletomatu w przedmiotowej sprawie uniemożliwiła pasażerce dokonania zakupu biletu. Za awarię biletomatu odpowiada gmina, a nie pasażer. Jest to wpisane między innymi w ryzyko prowadzenia działalności gospodarczej. Pamiętać oczywiście należy, że nie dotyczy to sytuacji, gdy przykładowo automat przyjmuje wyłącznie gotówkę, której pasażer akurat przy sobie nie ma — mówił ekspert.

ZOBACZ TAKŻE: Oszukali co najmniej 300 osób. Policja przekazała dobre informacje

"Orzecznictwo zmierza na korzyść konsumentów"

Do podobnej sytuacji doszło kilka lat temu we Wrocławiu. Kontrolerzy nałożyli wówczas karę w wysokości 150 zł plus zwrot wartości biletu na pasażera, który nie mógł kupić biletu z powodu awarii biletomatu. Sąd nakazał mu jedynie zwrot kosztu biletu. - Widać, że orzecznictwo zmierza na korzyść konsumentów — komentuje Oskar Litwin. ZTP w Krakowie oświadczyło natomiast, że kiedy w grę wchodzi awaria biletomatu, reklamacje pasażerów są uwzględniane.

Zatem mandat wystawiony przez kontrolera podlega anulowaniu. Pasażer powinien mandat przyjąć, a następnie złożyć reklamację, jeżeli nie zostanie ona uwzględniona, to można skierować sprawę do sądu — radzi ekspert z Prawa Zysku.

Wybór Redakcji
BiznesINFO.pl
Obserwuj nas na: