Wyszukaj w serwisie
biznes finanse technologie praca handel Eko Energetyka polska i świat
BiznesINFO.pl > Polska i Świat > Badania techniczne auta będą droższe? Padła propozycja nowej kwoty
Marcin Śliwa
Marcin Śliwa 20.11.2024 16:43

Badania techniczne auta będą droższe? Padła propozycja nowej kwoty

stacja kontroli pojadów
fot. Artem Podrez, Pexels

Kierowcy mogą oczekiwać podwyżek opłat za badania techniczne pojazdów w Polsce. Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP (SITK) oraz Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów (PISKP) apelują o aktualizację stawek, które pozostają niezmienione od dwudziestu lat. Jakiego wydatku powinni spodziewać się kierowcy?

Stawki niezmienne od dwóch dekad

Obecne opłaty, ustalone w 2004 roku, nie odzwierciedlają współczesnych realiów gospodarczych, co prowadzi do zamykania stacji kontroli pojazdów – argumentują Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP (SITK) oraz Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów (PISKP).

Jak informuje serwis Dziennik.pl, dziś koszt badania technicznego pojazdu wynosi 98 zł. Za przegląd samochodu z instalacją gazową trzeba natomiast zapłacić 162 zł, ciężarówki – 153 zł, a motocykla – 62 zł. SITK podkreśla, że aktualne stawki te są niewystarczające i powinny zostać dostosowane do rzeczywistych kosztów przeprowadzania badań technicznych. Czy to oznacza, że kierowcy powinni szykować się na podwyżki?

Kierowcy masowo zostawiają to w urzędach. Mogą później żałować

Proponowane nowe stawki są do siebie zbliżone

Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP wskazuje, że płaca minimalna w Polsce wzrosła z 824 zł brutto w 2004 roku do 4300 zł brutto obecnie, a od 1 stycznia 2025 roku wzrośnie do 4666 zł brutto. Dlatego, jak w rozmowie z serwisem przekonuje wiceprezes SITK Artur Sałata, opłata za badanie techniczne powinna wynosić 260 zł i podlegać corocznej waloryzacji.

Kwota 260 zł to początkowy krok, który stanowi pewne odbicie od dna dla właścicieli Stacji Kontroli Pojazdów w Polsce" – podkreśla Artur Sałata.

Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów również domaga się waloryzacji opłat, argumentując, że inflacja przekroczyła 80 proc., a minimalne wynagrodzenie wzrosło o 421 proc. Dodatkowo, przedsiębiorcy muszą ponosić koszty zakupu nowego sprzętu, takiego jak licznik cząstek stałych, który kosztuje ok. 70 tys. zł. Kwota, którą proponuje Izba, jest jednak niższa od tej sugerowanej przez SITK. Prezeska PISKP Jolanta Źródłowska proponuje, aby badanie techniczne samochodu kosztowało 200 zł plus VAT, czyli 246 zł brutto.

W naszej ocenie to realna i uczciwa stawka – prezeska PISKP.

Podobnie jak proponuje SITK, również PISKP utrzymuje, że stawka powinna podlegać corocznej waloryzacji.

Rząd podejmuje działania

Wiceminister Stanisław Bukowiec przekonuje na łamach serwisu Dziennik.pl, że rząd wie o problemie i zdążył już wykonać niezbędne analizy. Ich konsekwencją mają być dalsze kroki legislacyjne.

W wyniku przeprowadzonych w Ministerstwie Infrastruktury analiz mających na celu ocenę zasadności i zakresu zmiany tabeli opłat za badania techniczne pojazdów, o której mowa w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 29 września 2004 r. w sprawie wysokości opłat związanych z prowadzeniem stacji kontroli pojazdów oraz przeprowadzaniem badań technicznych pojazdów, zostały wypracowane alternatywne koncepcje - poinformował dziennik.pl wiceminister Stanisław Bukowiec.

W Polsce funkcjonuje około 5,4 tys. Stacji Kontroli Pojazdów. Według Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEP) w pierwszej połowie 2024 roku zamknięto 118 stacji. Najczęstszym powodem likwidacji placówek jest brak rentowności.