biznes finanse video praca handel Eko Energetyka polska i świat O nas
Obserwuj nas na:
BiznesINFO.pl > Polska i Świat > A jednak wyłączą darmowe kanały telewizyjne w Polsce. Dwie stacje znikną już 29 grudnia
Ewa Matysiak
Ewa Matysiak 02.12.2025 15:00

A jednak wyłączą darmowe kanały telewizyjne w Polsce. Dwie stacje znikną już 29 grudnia

A jednak wyłączą darmowe kanały telewizyjne w Polsce. Dwie stacje znikną już 29 grudnia
fot. icarmen13/canva

Era darmowej telewizji naziemnej, dostępnej dla każdego posiadacza odbiornika, wydaje się stopniowo dobiegać końca. Decyzje nadawców wskazują na wyraźny zwrot w kierunku płatnych platform. Zmiany te uderzą w widzów zaraz po świętach, kiedy to z telewizji naziemnej mają zniknąć dwa popularne kanały. Co w zamian?

Początek końca darmowej telewizji naziemnej w Polsce?

Choć dla wielu osób w Polsce tradycyjna telewizja naziemna wciąż pozostaje podstawowym źródłem rozrywki i bieżących informacji, jej rola stopniowo słabnie. Coraz większą popularność zyskują modele subskrypcyjne, które w praktyce przejmują część widowni. Można je podzielić na dwa zasadnicze rodzaje: 

  • serwisy dostępowe, w których użytkownik opłaca miesięczny abonament, aby korzystać z obszernej biblioteki filmów, seriali i programów (jak Netflix, Prime Video, Apple TV, czy Canal+ Online),
  • klasyczne platformy cyfrowe oferujące zestawy kanałów w ramach telewizji satelitarnej, kablowej bądź internetowej (np. Polsat Box, Orange TV). 

Na rynku funkcjonują również rozwiązania przedpłacone, tzw. telewizja na kartę, a także całkowicie bezpłatne platformy VOD, takie jak chociażby TVP VOD, jednak nadawcy coraz wyraźniej stawiają na rozwój usług płatnych, licząc na wyższe przychody z abonamentów i rosnącego sektora streamingu. Tym bardziej że rosnące koszty produkcji i dystrybucji treści sprawiają, że telewizja naziemna (DVB-T) z trudem konkuruje z bogactwem i elastycznością platform opartych na subskrypcji.

Dla widzów korzystających z darmowej telewizji naziemnej nadchodzą istotne zmiany. Już za niespełna miesiąc część odbiorców straci dostęp do kanałów, które dotychczas były dostępne bez opłat. Dwie stacje zapowiedziały opuszczenie MUX-8 naziemnej telewizji cyfrowej, co oznacza, że ich programy będą wymagały innej formy odbioru.

A jednak wyłączą darmowe kanały telewizyjne w Polsce. Dwie stacje znikną już 29 grudnia
fot. Alehandra13/pixabay

Polacy stracą dostęp do dwóch popularnych kanałów telewizyjnych. Co w ich miejscu?

Zmiany w telewizji naziemnej mają nastąpić tuż po okresie świątecznym. Formalnie, 28 grudnia, wygasają koncesje na nadawanie naziemne dla kanałów Metro i Zoom TV. Decyzję o niewznawianiu koncesji podjęli sami nadawcy, czyli spółka Green Content (właściciel Metro) oraz Grupa Kino Polska (właściciel Zoom TV). Jest to o tyle zaskakujące, że Metro i Zoom TV były dostępne dla szerokiej publiczności bez żadnych opłat, jako część oferty MUX-8. 

Obie grupy nadawcze poinformowały, że pracują nad nową ofertą programową, która ma być dostępna wyłącznie w sieciach kablowych, na platformach satelitarnych i w serwisach streamingowych. Ten ruch jest wyraźnym sygnałem, że dla nadawców, takich jak Green Content i Grupa Kino Polska, model darmowej telewizji naziemnej, utrzymywany głównie z wpływów reklamowych, staje się mniej opłacalny. Przejście na płatne formy dystrybucji, takie jak abonamenty kablowe i satelitarne, czy subskrypcje wideo na żądanie, otwiera przed nimi nowe, stabilniejsze źródła przychodów. 

Jakie programy tracą widzowie? Ramówka Metro opierała się na dwóch filarach: bogatej ofercie filmowo-serialowej oraz produkcjach dokumentalnych o stylu życia, uzupełnianych o programy rozrywkowe, filmy animowane dla dzieci i publicystykę. Stacja emitowała też popularne hity, takie jak “Rozmowy w toku”, ”Prawo Agaty” czy “Lekarze”. Z kolei Zoom TV prezentował dokumenty, skecze znanych polskich kabaretów, programy lifestylowe, a także filmy fabularne i programy edukacyjne. Stacja zdobyła też popularność dzięki lokalnej wersji zagranicznego formatu ”Naked Attraction”, znanego w Polsce jako “Magia nagości”.

Utrata tych dwóch kanałów, które oferowały różnorodny kontent bez konieczności płacenia abonamentu, z pewnością wpłynie na codzienną ramówkę wielu gospodarstw domowych. Co w zamian dostaną widzowie? Wakat po dwóch wycofujących się stacjach stwarza szansę dla nowych graczy. 

Czytaj więcej: 9 popularnych kanałów zniknie z Polski. Jeszcze w tym roku przestaną działać na telewizorach

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji (KRRiT) już w maju 2025 roku ogłosiła konkurs na dwa nowe, bezpłatne i całodobowe miejsca w MUX-8. To oznacza, że choć Metro i Zoom TV odejdą do płatnej oferty, ich miejsce zajmą inne kanały dostępne w ramach darmowej telewizji naziemnej. Jednak do KRRiT wpłynął na razie tylko jeden wniosek – Telewizja Republika deklaruje uruchomienie kanału Republika 2.

MUX-9 na nowej ścieżce. 2026 rok będzie testem dla rynku

Zniknięcie Metro i Zoom TV zbiega się w czasie z nadchodzącą rewolucją technologiczną w samym multipleksie ósmym (MUX-8). Emitel, operator techniczny MUX-8, zapowiedział przejście na nowoczesny standard DVB-T2/HEVC (cyfrowa telewizja naziemna drugiej generacji z wydajnym kodowaniem wideo). Zmiana ta ma nastąpić na początku 2026 roku i docelowo ma to przynieść wymierne korzyści widzom w postaci obrazu w jakości HD. Niestety, jednocześnie wymusi to konieczność posiadania kompatybilnego sprzętu, co dla niektórych gospodarstw domowych może oznaczać dodatkowy wydatek. Zmiana standardu telewizji naziemnej jest elementem szerszego trendu technologicznego, ale wymaga od odbiorców zaangażowania finansowego.

Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji (KIGEiT) zwraca uwagę, że dzisiejszy rynek telewizji naziemnej jest znacznie słabszy niż przed 5–8 laty. Widzowie konsekwentnie przenoszą się do usług online, a reklamodawcy podążają za nimi, ograniczając wydatki na emisje w multipleksach, które z roku na rok tracą na znaczeniu. Z tego względu wyjście kolejnych dwóch stacji z MUX-8 jest kamieniem milowym w polskim krajobrazie medialnym i może być sygnałem dla innych nadawców. Jeżeli strategia zwiększenia przychodów dzięki płatnym platformom okaże się sukcesem dla Metro i Zoom TV, kolejne kanały mogą podjąć podobną decyzję. Przyszłość dostępu do darmowych mediów w dużej mierze zależy od tego, jak zareaguje rynek, a przede wszystkim - jakimi programami wypełnione zostaną wakaty po migrujących stacjach.

Bądź na bieżąco - najważniejsze wiadomości z kraju i zagranicy
Google News Obserwuj w Google News
BiznesINFO.pl
Obserwuj nas na: