Zmiany ruszą 1 lipca. Urzędy zaczną przechodzić na skrzynki elektroniczne
Szykuje się prawdziwa pocztowa rewolucja. Najprawdopodobniej 1 lipca ruszy system e-doręczeń, który oznaczać będzie śmierć tradycyjnego papierowego listu. W pierwszej kolejności korespondencję na nowych zasadach mają prowadzić m.in. podmioty administracji rządowej.
Z tego artykułu dowiesz się:
1 lipca ma ruszyć system e-doręczeń
Na czym będzie on w praktyce polegał
Kogo w pierwszej kolejności będą dotyczyć nowe zasady korespondencji
System e-doręczeń już od lipca
Prawdopodobnie już za dwa tygodnie wystartuje w Polsce prawdziwa pocztowa rewolucja. 1 lipca ma bowiem zacząć obowiązywać system e-doręczeń, którego szczegóły opisuje "Gazeta Wyborcza".
Idea tego systemu polega na tym, by kontakty z wszelkiego rodzaju urzędami załatwiać już nie tradycyjną drogą pocztową, a elektronicznie. Służyć ma temu przypisana nam e-skrzynka (czyli oficjalny e-mail), do której trafiać ma korespondencja, którą do tej pory otrzymywaliśmy listownie, czy to z urzędu gminy, czy to z urzędu skarbowego, sądu bądź ze szkoły naszych dzieci.
Nowoczesna skrzynka będzie rzecz jasna działać w dwie strony, co oznacza, że będziemy nie tylko otrzymywać korespondencję, ale też sami będziemy mogli wyżej wymienionym podmiotom wysłać pytania.
Ma być taniej i wygodniej. Listów nie trzeba będzie już trzeba drukować, kupować kopert i znaczków, a następnie odstawać swoje w kolejce. Do e-skrzynki będzie można zalogować się kiedy się chce i gdzie się chce.
"Wyborcza" zwraca uwagę, że nowe zasady, które prawdopodobnie zaczną wchodzić w życie już za niecałe dwa tygodnie, oznaczają śmierć tradycyjnego listu papierowego, który i tak był w ostatnich latach podtrzymywany przy życiu jedynie przez urzędy czy sądy.
Rzeczniczka Poczty Polskiej Justyna Siwek podkreśla w rozmowie z gazetą, że e-doręczenia "będą prawnie równe z wysłaniem tradycyjnego listu poleconego za potwierdzeniem odbioru lub doręczeniem osobistym".
To właśnie Poczta Polska ma przez najbliższe lata zarządzać systemem e-doręczeń (po 2025 roku operator systemu zostanie wyznaczony w drodze konkursu, niemal pewne jest, że zwycięży go narodowy operator pocztowy).
Jak wspomniano nowe zasady wejdą w życie prawdopodobnie 1 lipca. Od tego dnia będzie istniała możliwość złożenia wniosku o adres do doręczeń elektronicznych w tzw. bazie adresów elektronicznych. Osoby, które podejmą ten krok, tym samym wyrażą zgodę na otrzymywanie korespondencji urzędowej w formie elektronicznej.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Zaczną ministerstwa i notariusze
Obowiązek prowadzenia korespondencji tą drogą będą miały od października podmioty administracji rządowej, jak np. ministerstwa (w sumie tychże podmiotów będzie ok. 1,2 tys.), a także notariusze, radcy prawni, adwokaci, doradcy podatkowi oraz nowi przedsiębiorcy rejestrujący się w KRS.
Z kolei na początku 2022 roku nowe zasady obejmą m.in. ZUS, KRUS oraz NFZ. W październiku przyszłego roku dołączą do nich przedsiębiorcy zarejestrowani w KRS, a także nowi przedsiębiorcy rejestrujący się w CEIDG.
Przedsiębiorcy zmieniający wpis w CEIDG będą mieli więcej czasu, gdyż nowe zasady zaczną ich dotyczyć dopiero w październiku 2025 roku. Wcześniej, bo od stycznia 2024 roku obejmą one samorząd.
Najpóźniej, bo dopiero jesienią 2029 roku system e-doręczeń obejmie sądy, prokuraturę czy komorników.
O wejściu w życie systemu e-doręczeń w lipcu piszemy "prawdopodobnie", gdyż jak zauważa "Wyborcza" do Sejmu trafił projekt ustawy zakładający przesunięcie wprowadzenia systemu z lipca na październik tego roku, tak by zapewnić "najwyższą jakość dla użytkowników końcowych". Nie można zatem wykluczyć, że wymieniony wyżej harmonogram ulegnie zmianie.
Byłeś świadkiem ciekawego zdarzenia? Masz interesujące zdjęcia lub filmik? Podziel się z nami wysyłając na [email protected]