Wyszukaj w serwisie
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie
BiznesINFO.pl > Polska i Świat > Poczta Polska wprowadza rewolucję. Będziesz mógł wysłać list przez… internet
Maria Gil-Sobczyk
Maria Gil-Sobczyk 04.02.2023 21:50

Poczta Polska wprowadza rewolucję. Będziesz mógł wysłać list przez… internet

Poczta Polska (2)
Biznesinfo

Poczta Polska poszerzyła swoją ofertę o usługę Q-Doręczenia — dzięki temu, za opłatę w wys. 2,20 zł, będzie można wysłać list przez internet. Klient, który chce skorzystać z tej opcji, musi założyć Adres Doręczeń Elektronicznych.

Korespondencja elektroniczna już dla wszystkich

Poczta Polska już od października 2021 roku umożliwiała wysyłanie korespondencji elektronicznej, jednak dotyczyło to wyłącznie podmiotów publicznych, a więc administracji samorządowej i urzędów państwowych. Funkcja ta działała jako Publiczna Usługa Rejestrowanego Doręczenia Elektronicznego — przypomina portal wirtualnemedia.pl.

Natomiast od teraz wszyscy — osoby fizyczne, przedsiębiorcy, firmy i stowarzyszenia — mogą za pośrednictwem Poczty Polskiej wysłać list w formie elektronicznej. W celu skorzystania z Q-Doręczenia konieczne jest założenie Adresu Doręczeń Elektronicznych. Wniosek można złożyć poprzez platformę gov.pl.

Kiedy konto zostanie utworzone, a publiczna skrzynka doręczeń (SD) — aktywowana, klient będzie mógł aktywować elektroniczne doręczenia w panelu usług dodatkowych. Wówczas utworzona zostanie Skrzynka  Doręczeń Kwalifikowana (SDK).

Cel? Maksymalne bezpieczeństwo

Poczta Polska wyjaśnia, że baza adresów elektronicznych (BAE) gwarantuje bezpieczeństwo przesyłania informacji i uniemożliwia podszywanie się pod inną osobę. Każdy użytkownik chcąc skorzystać z usługi, musi się uwierzytelnić tj. zalogować środkiem identyfikacji elektronicznej np. profilem zaufanym — zapewnia firma. 

Jaką wiadomość można wysłać elektronicznie?

Przede wszystkim taką, która nie przekracza 10 MB. Aby wysłać wiadomość, trzeba wybrać adresata, wpisać temat, treść lub dołączyć załącznik oraz opłacić usługę. Jeśli klient nie podpisał z Pocztą Polską stałej umowy, za wysłanie jednej wiadomości zapłaci 2,20 zł brutto (opcja comiesięcznego rozliczania się poprzez faktury jest dostępna dla klientów biznesowych).

Po wysyłce adresat otrzymuje powiadomienie na wskazany wcześniej e-mail. Wiadomość pojawi się w folderze „Odebrane” i będzie można ją zaakceptować lub odrzucić (po uwierzytelnieniu na Skrzynce Doręczeń Kwalifikowanych).

W przypadku akceptacji odbioru, pojawia się ona w zakładce przesyłki, gdzie można zapoznać się z korespondencją i dowodami dla tej przesyłki. Wiadomości wraz z dowodami można pobrać na własny dysk lokalny wyjaśnia Poczta Polska.

Co więcej, podmiot prowadzący działalność gospodarczą może też skorzystać z opcji „Podpisz umowę” i przekazać niezbędne do jej zawarcia dane. W efekcie płacić za nadane przesyłki będzie tylko raz w miesiącu, po otrzymaniu faktury.