Odstąpienie od umowy zawartej na odległość
Zakup na Allegro lub innym sklepie internetowym czy zawarcie umowy z operatorem telewizji cyfrowej przez telefon – to przykłady umów zawartych na odległość. Jak możemy od nich odstąpić?
Dokonywanie zakupów na odległość jest coraz popularniejsze. Zwłaszcza teraz, gdy koronawirus stanowi realne zagrożenie, a restrykcje dotykają coraz więcej sklepów. Warto więc wiedzieć, z czym wiąże się umowa zawarta na odległość i w jaki sposób z niej ewentualnie zrezygnować.
Ile dni na odstąpienie?
Przede wszystkim konsument powinien pamiętać, że od umowy zawartej na odległość może odstąpić w terminie 14 dni od dnia dostarczenia do niego towaru. Nie musi przy tym podawać przyczyny. Odstąpienie od umowy zawartej na odległość nie jest specjalnie skomplikowane. Wystarczy w ciągu 14 dni od otrzymania towaru wysłać do sklepu, w którym dokonano zakupu, oświadczenie o odstąpieniu od umowy. W niektórych przypadkach zamówienie realizowane jest częściowo. Wówczas termin na odstąpienie liczony jest od momentu dostawy ostatniej partii towaru. Z kolei gdy mówimy o dostawach ciągłych, 14-dniowy termin na odstąpienie zaczyna się od dnia zawarcia umowy.
Pisemnie czy telefonicznie?
Najpopularniejsza i zarazem najbezpieczniejsza jest forma pisemna. Najczęściej używamy do tego e-maila, do którego załączamy skan wydrukowanego, wypełnionego i podpisanego formularza zwrotu. Można również wydrukować formularz zwrotu i wysłać go do sklepu pocztą lub kurierem. Od umowy można także odstąpić telefonicznie, ale w tym przypadku istnieje pewnie niebezpieczeństwo, że sprzedawca potem zaprzeczy, że klient zrezygnował z umowy.
Skąd wziąć formularz?
Sprzedawcy bardzo często udostępniają klientom formularz zwrotu towaru. Jeżeli tak się nie stanie, możemy bez problemu użyć innego formularza zwrotu (np. dostępnego w internecie) albo po prostu samemu stworzyć oświadczenie.
Ile dni na odesłanie?
Gdy już wyślemy do sklepu oświadczenie o odstąpieniu od umowy, mamy kolejne 14 dni na odesłanie towaru. Zazwyczaj sprzedawcy informują o terminie na zwrot towaru w swoich regulaminach. Jeżeli takiej informacji nie ma, klient na odesłanie towaru ma aż rok.