Niemal co drugi pracownik doświadcza tego w pracy. Pracodawcy są bezradni
Zarówno pracownicy, jak i pracodawcy, często stresują się w pracy. Stres może wpływać na zdrowie pracowników i ich nieobecność w pracy, a w efekcie generować spore koszty dla obu stron.
Jak bardzo są zestresowani pracodawcy i pracownicy?
Z raportu Koalicji Bezpieczni w Pracy pt. „Dobrostan pracownika, czyli wellbeing w pracy" stresu w miejscu pracy doświadcza 38 proc. pracowników i 40 proc. przedstawicieli pracodawców. Pracowników najbardziej stresują nieplanowane dodatkowe zadania, ilość obowiązków czy narzucane terminy na realizację zadań.
Aż 65 proc. Polaków nie odczuwa, by firma dbała o ich dobrostan psychiczny, a uważają, że to potrzebne - blisko 60 proc. z nich jest zainteresowanych dodatkowym ubezpieczeniem obejmującym opiekę psychiatry lub psychologa.
Owocowe czwartki już nie kuszą. Polacy wskazują na inny, ważniejszy benefit pracowniczySzkolenie z zarządzania stresem nie pomoże w wypaleniu zawodowym
Sporym problemem jest także psychowashing. Jak czytamy na łamach Business Insidera, jest to oferowanie pracownikom wielu benefitów, które mają przyczynić się choćby do poprawy ich zdrowia i samopoczucia.
Zdarza się jednak, że oferowane benefity są nieskuteczne i niedopasowane do faktycznych potrzeb pracowników. Według raportu ICAN Institute aż 53 proc. badanych z średnich i dużych przedsiębiorstw uważa, że benefity, które otrzymują od swoich przełożonych nie odpowiadają na ich potrzeby. Jeśli problemem są nadgodziny czy mobbing, szkolenie z mindfullness raczej się nie sprawdzi.
Koszty absencji chorobowych
Problem zdrowia psychicznego pracowników wymaga uwagi nie tylko ze względu na dobro pracowników. Przemawiać mogą też koszty. Według danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w 2022 r. absencja chorobowa z tytułu zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania wyniosła ogółem 23,8 mln dni, co stanowi 10 proc. łącznej liczby dni absencji z powodu wszystkich schorzeń.
– Stres w miejscu pracy może generować niebagatelne koszty zarówno dla samego pracownika, jak i dla pracodawcy – związane m.in. z niższą wydajnością i jakością wykonywanej pracy, absencją,
koniecznością zapewnienia zastępstw czy też pracy w godzinach nadliczbowych. Zwiększa również wydatki systemu ubezpieczeń społecznych, które ponosi ogół społeczeństwa wpisującego się w ten system – wskazuje Bartosz Gaca, wicedyrektor Departamentu Prewencji i Rehabilitacji, Zakład Ubezpieczeń Społecznych w przesłanej informacji prasowej.
Badanie na potrzeby raportu zostało przeprowadzone w dniach 16.06-03.07 2023 r. przez SW RESEARCH Agencję Badań Rynku i Opinii. Z reprezentantami pracodawców (N=204) przeprowadzono
wywiady telefoniczne (CATI). Grupę pracowników (N=1072) stanowią osoby będące poza kadrą zarządzającą, zatrudnione w firmach dobranych na potrzeby badania w celu odzwierciedlenia struktury branż w polskiej gospodarce. Z pracownikami przeprowadzono wywiady online (CAWI).