Koszty pośrednie – czym są i jak je dzielimy?
Czym tak naprawdę są koszty pośrednie?
Kosztami pośrednimi nazywamy wydatki, których nie można połączyć w sposób bezpośredni z produkowanym wyrobem gotowym. Koszty pośrednie oraz bezpośrednie są bazą układu kalkulacyjnego. Wspomniany układ pełni funkcje analityczne oraz informacyjne, poprzez które działalność gospodarcza może w sposób swobodny zaplanować proces produkcji sprzedaży, ale także obserwować i kontrolować rentowność sprzedaży. Koszty pośrednie obejmują takie koszty produkcji, których w sposób bezpośredni nie można oszacować na podstawie dokumentów ani policzyć, ile przypada na dany wyprodukowany wyrób gotowy lub usługę. Koszty pośrednie są porządkowane zgodnie z przyjętym systemem w trakcie okresu, a następnie rozliczane są na poszczególne produkty przy użyciu adekwatnych kluczy podziałowych. Zasadniczo koszty pośrednie dzielimy na:
koszty wydziałowe,
koszty ogólnego zarządu,
koszty sprzedaży,
koszty zakupu.
Co zaliczamy w poczet kosztów o charakterze wydziałowym?
Są to pośrednie koszty wytworzonych produktów, które to zostały poniesione w wydziale podstawowej produkcji, ujmowane są na koncie „koszty wydziałowe”, zaliczamy do nich między innymi:
zużycie materiałów pomocniczych, które zostają spożytkowane przez wydziały podstawowe,
honoraria oraz narzuty na wynagrodzenia pracowników pośrednio produkcyjnych, administracji poszczególnych wydziałów,
koszty energii i paliwa dostarczane przez kontrahentów, a także własne wydziały pomocnicze,
amortyzację środków trwałych wydziałów o charakterze podstawowym,
konserwacje oraz niezbędne remonty majątku trwałego.
Co będzie kosztem ogólnego zarządu?
Najprościej mówiąc, koszty ogólne zarządu są to ogólnoadministracyjne oraz ogólnoprodukcyjne koszty, które dotyczą organizacji kierownictwa, a także ogólnie pojętej obsługi działalności przedsiębiorstwa i są ujmowane na koncie „koszty ogólnego zarządu”. Zasadniczo można wyróżnić dwojaki podział:
1. Koszty o charakterze administracyjno-gospodarczym obejmujące między innymi:
a. wynagrodzenia zarządu oraz administracji wraz z narzutami,
b. koszty podróży pracowników zarządu czy administracji,
c. koszty biurowe,
d. koszty powiązane z reprezentacją przedsiębiorstwa na zewnątrz.
2. Koszty o charakterze ogólnoprodukcyjnym – odnoszą się do działalności produkcyjnej przedsiębiorstwa, która nie dotyczy wybranych wydziałów. Zasadniczo można wyróżnić tutaj koszty związane z utrzymaniem obiektu, które zapewniają istnienie przedsiębiorstwa jako całości.
Co uznajemy za ciężar kosztów sprzedaży?
W rachunkowości do ewidencji kosztów sprzedaży stosowane jest konto o tej samej nazwie, tj. „koszty sprzedaży”. Są to wydatki ponoszone przez przedsiębiorstwo w związku ze sprzedażą produktów. Do ponoszonych kosztów zalicza się m.in.: wydatki związane z opakowaniem produktu w celu zabezpieczenia go podczas transportu, koszty związane z załadunkiem oraz rozładunkiem, koszty reklamy powiązane ze sprzedażą produktu i inne koszty, które powiązane są ze sprzedażą produktu.