Wyszukaj w serwisie
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie
BiznesINFO.pl > Handel > Czym jest rebranding i jak go przeprowadzić?
Marta Dobrzycka
Marta Dobrzycka 22.05.2021 02:00

Czym jest rebranding i jak go przeprowadzić?

change-4056014 1920
https://pixabay.com/pl/photos/zmiana-deska-drzwi-nowy-początek-4056014/

Rebranding to modyfikacja marki lub jej elementów składowych mająca na celu niejako odświeżenie doskonale znanej już marki, skojarzenie jej z nowymi cechami czy też podkreślenie zmian zachodzących w firmie lub w obrębie jej produktów lub usług. Na czym więc polega rebranding, jak powinien przebiegać, ile kosztuje i jakie korzyści przynosi?

Z artykułu dowiesz się: 

  • Co to jest i na czym polega rebranding?

  • Jak powinien być prowadzony rebranding marki?

  • Czy rebranding marki jest kosztowny?

  • Co marka może zyskać dzięki rebrandingowi? 

Czym jest rebranding?

Można powiedzieć, że rebranding jest procesem, który poprzez zmianę nazwy firmy, image'u produktu lub usługi czy też logo jakiegoś towaru lub marki, ma na celu odświeżenie marki. Odświeżenie to może wiązać się z nadaniem jej nowych cech, pokazaniem dotychczas niepromowanych zalet czy też wskazaniem klientom zmian, jakie przeszła marka. Rebranding jest czymś, co ma służyć przedsiębiorstwom do repozycjonowania ich towarów czy usług. Bywa też tak, że rebranding jest stosowany w sytuacji, gdy jakąś markę przejmuje inna firma. Sztandarowymi przykładami takich rebrandingów na polskim rynku są zmiany, jakie przeszły dwie największe sieci telefonii komórkowej - Era, która zmieniła się w T-mobile i Idea, przekształcona w Orange. 

Z czym zatem wiążę się rebranding? Najczęściej z całkowitą zmianą wszelkich dotychczasowych oznaczeń danej marki, takich jak logotypy, używane hasła czy kolory. Pociąga to oczywiście za sobą zmianę wszelkich materiałów promocyjnych, reklamowych, stron internetowych, plakatów, publikacji, reklam outdoorowych i innych. Niestety rebranding to proces, który musi być przeprowadzony szybko, inaczej istnieje zagrożenie, że klienci będą postrzegać starą i nową markę jako dwie osobne. Będzie to wprowadzało ich w błąd, a firma może stracić zaufanie klientów. Jest to więc proces bardzo kosztowny i wymagający starannego przygotowania. Wymaga także prowadzenia intensywnej i przemyślanej kampanii informującej klientów o zmianach. 

Jak prowadzić rebranding marki?

Decydując się na rebranding marki, trzeba mieć świadomość, że jest to proces bardzo skomplikowany i kosztowny, wymagający starannych przygotowań i szybkiej realizacji. Trzeba też pamiętać, że zmiany elementów marki wiążące się z rebrandingiem pociągają za sobą konieczność zmian w marketingu firmy. Zazwyczaj oznacza to duże zmiany w firmie i wiąże się z zupełnie nowymi sposobami komunikacji z klientem i reklamowania towarów lub usług. 

Wirtualne media wskazują, że w dobrze przeprowadzonym rebrandingu marki można wyróżnić cztery fazy. Pierwsza z nich dotyczy strategii marki. Chodzi w niej o wykrystalizowanie idei przewodniej marki na podstawie badań rynkowych i konsumenckich. Druga faza poświęcona jest designowi marki i polega na kreacji nowego logotypu i oprawy graficznej marki. Kolejna z wyróżnionych faz to faza implementacji, która koncentruje się na wdrożeniu nowej oprawy graficznej na materiałach firmowych czy w kanałach cyfrowych. Ostatnia faza, faza komunikacji, polega na komunikowaniu klientom, partnerom i pracownikom zachodzących w firmie w obrębie danej marki zmian. Szacuje się, że cały proces trwa od 3 do nawet 18 miesięcy. 

Czy rebranding marki jest kosztowny?

Niewątpliwie proces rebrandingu marki nie należy do tanich. Szacuje się, że jego koszt wynosi od kilkudziesięciu tysięcy złotych do nawet kilkudziesięciu milionów złotych. Koszt rebrandingu to nie tylko koszt zmiany logotypów i identyfikacji wizualnej marki. Kosztowna jest też zmiana strategii marketingowej i przygotowanie nowych kampanii promocyjnych oraz dotarcie do klientów z informacją o zmianach. 

Korzyści z rebrandingu

Skoro już wyjaśniliśmy sobie, czym jest rebranding marki i jak kosztowny jest to proces, warto teraz zastanowić się, czy może on przynieść marce znaczące korzyści. Korzyści te są oczywiście uzależnione od celu, jaki stawia sobie firma, decydując się na rebranding marki. Trzeba też pamiętać, że korzyści z rebrandingu zazwyczaj nie pojawiają się od razu, ale są odsunięte w czasie. Można wskazać zarówno korzyści finansowe płynące z rebrandingu, jak i korzyści wizerunkowe. Do tych ostatnich zaliczamy na przykład zasygnalizowanie klientom zmian w firmie czy też poprawę wizerunku marki. Po stronie korzyści finansowych warto odnotować zwiększenie obrotów firmy czy też wzrost wartości marki. 

Tagi: marka Reklama