Wyszukaj w serwisie
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie
BiznesINFO.pl > Finanse > Crowdfunding - co to jest i jak to działa?
Dominik Moliński
Dominik Moliński 27.05.2021 02:00

Crowdfunding - co to jest i jak to działa?

currency-4502458 640
https://pixabay.com/photos/currency-light-business-finance-4502458/

Crowdfunding to bardzo popularna forma pozyskania funduszy. Zbiórki można organizować na dowolne cele. Warto jednak wiedzieć, że w określonych przypadkach inicjator zbiórki musi zapłacić podatek. Czym dokładnie jest crowdfunding i jak działa?

Co to jest crowdfunding?

Crowdfunding to nic innego, jak zbieranie pieniędzy za pośrednictwem Internetu. Inicjator takiego przedsięwzięcia uzyskuje możliwość zdobycia środków na realizację swojego pomysłu biznesowego od członków społeczności wirtualnych. Internauci zwykle dokonują niewielkich płatności na rzecz projektu, jednak po zsumowaniu wszystkich wpłat, inicjator otrzymuje kwotę pozwalającą zrealizować plan.

Crowdfunding to coraz bardziej popularna forma pozyskiwania kapitału na rozwój biznesu. Zbiórka może być organizowana na dowolny cel. Jednak im większe popularność zbiórki crowdfundingowej i atrakcyjność "nagród", jakie internauci mogą otrzymać w zamian za wpłacenie określonych kwot, tym większa szansa, że zbiórka zakończy się sukcesem.

Warto dodać, że crowdfunding nie został uregulowany przez polskie prawo. W zależności od charakteru zbiórki, inicjator będzie mógł po prostu przyjąć całą uzbieraną kwotę (darowizna) lub zapłacić od niej podatek (sprzedaż).

Crowdfunding odpłatny a crowdfunding nieodpłatny

Przed przystąpieniem do zbiórki crowdfundingowej, warto zastanowić się nad jej celem. Jeśli uzbierane pieniądze mają zostać przeznaczone np. na sprzęt rehabilitacyjny bądź leczenie, inicjator prawdopodobnie nie będzie musiał zapłacić żadnego podatku. W takim przypadku mówimy o tzw. crowdfundingu charytatywnym. Innymi słowy, jeśli inicjator wyraźnie zaznaczy, że internauci nie otrzymają żadnych korzyści z dokonanych wpłat, to wtedy mamy do czynienia z darowizną.

Zgodnie z obowiązującymi w Polsce przepisami, obowiązek zapłaty podatku od darowizny powstaje dopiero powyżej kwoty 4 902 zł, jeżeli darczyńcą jest osoba obca. Kwota ta obejmuje wszystkie wpłaty od jednej osoby dokonane w ciągu 5 lat. Zatem jeśli darczyńcy dokonują niewielkich wpłat to od crowdfundingu charytatywnego nie trzeba odprowadzać podatku.

Sytuacja wygląda zupełnie inaczej, jeśli internauci otrzymają jakiekolwiek świadczenie w zamian za wpłatę. Wtedy organy podatkowe traktują zebrane fundusze jako przychód z działalności gospodarczej podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Jak działa crowdfunding i kto może założyć zbiórkę?

Zbiórkę crowdfundingową może założyć dosłownie każdy. W pierwszej kolejności należy oczywiście przygotować plan, który określi m.in. kwotę potrzebną na realizację projektu i dokładnie przedstawi jego założenia. Crowdfunding stawia przede wszystkim na transparentność - internauci nie będą chętni do wpłacania swoich pieniędzy na projekt, o którym nic nie wiadomo.

Kolejny krok to wybranie jednej z wielu dostępnych platform crowdfundingowych, założenie własnego konta i podanie danych. Po wykonaniu tych czynności można przejść do założenia zbiórki. Należy w niej podać wszystkie najważniejsze informacje, czyli m.in. dokładny opis projektu i na co wykorzystane zostaną pieniądze. W przypadku crowdfundingu odpłatnego trzeba również wyjaśnić, jakie konkretnie towary lub usługi otrzymają internauci w zamian za wpłaty.

Zbiórkę crowdfundingową można założyć na dowolny cel. Również postulowana kwota może przybrać dowolną wartość. Warto jednak pamiętać o pewnej kluczowej zasadzie, która obowiązuje w większości najpopularniejszych platform crowdfundingowych - zbiórka może trwać 30 dni. Inicjator musi w tym czasie uzbierać określoną przez siebie kwotę pieniędzy. W przeciwnym wypadku wszystkie pieniądze wrócą do internautów.

Jeśli zbiórka crowdfundingowa zakończy się sukcesem, jej inicjator otrzyma całą kwotę wpłaconą przez internautów. Wtedy organizator zbiórki będzie musiał wywiązać się ze swojej obietnicy, tj. zamieszczać na stronie zbiórki informacje o postępach nad projektem i przekazać produkt lub usługę każdej osobie, która wcześniej dokonała wpłaty.