biznes finanse video praca handel Eko Energetyka polska i świat O nas
Obserwuj nas na:
BiznesINFO.pl > Technologie > Zamiast abonamentu RTV, wejdzie nowa opłata. Wiadomo już, jak będzie pobierana
Maciej Olanicki
Maciej Olanicki 15.12.2023 14:46

Zamiast abonamentu RTV, wejdzie nowa opłata. Wiadomo już, jak będzie pobierana

Zamiast abonamentu RTV, wejdzie nowa opłata. Wiadomo już, jak będzie pobierana
Marek BAZAK/East News

Potwierdzają się doniesienia o planach całkowitej likwidacji abonamentu RTV. Zamiast opłat za zarejestrowane odbiorniki, płacić będą wszyscy. Ma to wyeliminować problemy z egzekwowaniem abonamentu, ale też obniżyć koszty ponoszone przez obywateli.

Możliwy koniec abonamentu RTV

O planach likwidacji abonamentu RTV informowaliśmy już na początku miesiąca. Wówczas Bogdan Zdrojewski, szef sejmowej komisji kultury, zapowiedział, że abonament RTV może zostać zastąpiony przez nową opłatę audiowizualną. W ten sposób wyeliminowano by problem dużej liczby nierejestrowanych nowych odbiorników, których właściciele mogą odbierać media publiczne, a nie uiszczają za to żadnych opłat.

Opłata w wysokości ok. 9 zł miałaby obowiązywać wszystkich i być pobierana podczas rozliczania PIT-u i CIT-u. Kwota miałaby być jednakowa dla gospodarstw domowych i firm i być niezależna od liczby posiadanych urządzeń odbierających publiczne media. Pobieranie opłat w ten sposób miałoby także zapobiegać wpływom politycznym w sposób, jaki przez ostatnie lata dokonywało Prawo i Sprawiedliwość.

Nowa opłata audiowizualna

Teraz plany Zdrojewskiego potwierdza Jan Dworak, który w latach 2004-2006 był prezesem zarządu Telewizji Polskiej. Wraz z grupą ekspertów opracował on rozwiązanie tożsame z zapowiedziami Bogdana Zdrojewskiego. Jak donosi serwis superbiznes.pl, nowa składka może mieć wysokość od 8 do 9 zł rocznie.

Dworak zwraca uwagę na wyroki Trybunału Konstytucyjnego, który orzekł, że media publiczne muszą być finansowane w pierwszej kolejności ze środków publicznych i jedynie pozyskiwać dodatkowe przychody z reklam. Nie wyklucza sygnalizowanych wcześniej planów wyjścia spółek mediów publicznych z rynku reklamowego.

Planowane zwolnienia z opłat

Implementacja nowego modelu finansowania mediów publicznych miałaby przebiegać w dwóch etapach. Z początku telewizja i radio byłyby zasilanie z budżetu państwa, jednak docelowo przechodziłyby na strukturę przychodów, w której główną rolę będą odgrywać środki pozyskiwane dzięki nowej opłacie audiowizualnej.

W planach opracowanych przez zespół Jana Dworaka przewidziano także szereg zwolnień z nowej opłaty audiowizualnej. Zwolnieni z obowiązku jej uiszczania byliby obywatele o niskich dochodach, bezrobotni, uczący się czy pobierający rentę. Wprowadzona miałaby zostać także cezura wiekowa – media publiczne finansowaliby tylko ci, którzy ukończyli 26 rok życia, lecz nie ukończyli 75 lat.

Źródło: superbiz.se.pl

Bądź na bieżąco - najważniejsze wiadomości z kraju i zagranicy
Google News Obserwuj w Google News
Wybór Redakcji
Leszek Gierszewski nie żyje
Nie żyje Leszek Gierszewski. Założył firmę, którą zna każdy Polak
dowód osobisty
Te dokumenty mogą być warte majątek. Polacy powinni koniecznie przeszukać szuflady
BiznesINFO.pl
Obserwuj nas na: