biznes finanse video praca handel Eko Energetyka polska i świat O nas
Obserwuj nas na:
BiznesINFO.pl > Finanse > UOKiK przyjrzy się sieci Play. Jej operator może zapłacić wysoką karę
Maria Gil-Sobczyk
Maria Gil-Sobczyk 07.12.2022 15:22

UOKiK przyjrzy się sieci Play. Jej operator może zapłacić wysoką karę

UOKiK przyjrzy się sieci Play. Jej operator może zapłacić wysoką karę
Biznesinfo

UOKiK wszczął postępowanie przeciwko spółce P4, która jest operatorem sieci Play. Powodem zarzutu jest karanie konsumentów za opóźnienia w zapłacie abonamentu lub innych opłat ujętych na rachunku — klienci Play mieli wówczas tracić rabat przyznany za wybór e-faktury. Jeśli zarzut prezesa UOKiK się potwierdzi, spółka może zapłacić karę w wys. 10 proc. rocznego obrotu.

Interesy konsumentów mogły zostać naruszone

Za rezygnację z otrzymywania papierowych faktur na rzecz tych elektronicznych oraz za dokonanie terminowych płatności, abonenci Play byli niejako nagradzani rabatem w wys. 5 zł miesięcznie. W regulaminie promocji wskazano, że klient utraci zniżkę, jeśli nie wpłaci pieniędzy za dany okres rozliczeniowy na czas. Wówczas 5 zł było dodawane do kolejnego rachunku.

Na fakturach, poza abonamentem, znajdują się też informacje dot. opłat za korzystanie z usług dodatkowych. Te również muszą być uiszczane w terminie, a jeśli się tego nie zrobi, rabat za e-fakturę przepada aż do czasu uiszczenia zaległości i opłacenia na czas kolejnego rachunku. Niezależnie od tego Play naliczał konsumentom odsetki za nieterminowe płatności.

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wskazuje, że zabieranie rabatu w takiej sytuacji ma charakter kary umownej. Są one unormowane w kodeksie cywilnym i przedsiębiorcy mogą je stosować, ale tylko w przypadku zobowiązań niepieniężnych. Dlatego sposób postępowania operatora sieci Play mógł naruszyć zbiorowe interesy konsumentów.

Operator zastrzegł sobie możliwość podwójnego karania abonentów, którzy nie uiszczają płatności w terminie. Po pierwsze, poprzez odsetki za opóźnienie. Po drugie, poprzez utratę rabatu, którego wysokość może przewyższać dozwolone prawem w takiej sytuacji odsetki. Spółka może odnosić też dodatkową korzyść – nadal nie ponosi kosztów związanych z wystawianiem i wysyłką papierowych faktur, chociaż abonent stracił zniżkę z tego tytułu— tłumaczy prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Jeśli zarzut UOKiK się potwierdzi, spółka P4 będzie zobowiązana do zapłaty kary finansowej w wys. 10 proc. rocznego obrotu.

To nie pierwszy taki przypadek

Co ciekawe, podobne postępowania są prowadzone w przypadku CANAL+, Netii, T-Mobile oraz Vectry. Te przedsiębiorstwa również odbierały konsumentom rabaty, jeśli ci nie płacili rachunków w terminie.

Bądź na bieżąco - najważniejsze wiadomości z kraju i zagranicy
Google News Obserwuj w Google News
Tagi: UOKiK faktura
BiznesINFO.pl
Obserwuj nas na: