BiznesINFO.pl Praca Spotkanie biznesowe - kto kogo przedstawia? Kolejność jest ważna
Biznesinfo.pl

Spotkanie biznesowe - kto kogo przedstawia? Kolejność jest ważna

6 lipca 2019
Autor tekstu: Paulina Musianek

Spotkanie biznesowe - kto kogo przedstawia? Prawidłowa prezentacja osób w biznesie pomiędzy klientami, partnerami i współpracownikami to bardzo ważna umiejętność. Znajomość tej sztuki pozwoli uniknąć faux-pas.

Spotkanie biznesowe - kto kogo przedstawia?

Według głównej zasady w biznesie, ranga, czyli hierarchia stanowisk jest najważniejsza. Osoba na wyższym stanowisku powinna pierwsza dowiedzieć się, z kim ma przyjemność rozmawiać. Będąc tym, który przedstawia sobie osoby, zwracamy się do niej i przedstawiamy osobę o niższej randze osobie, która pracuje na wyższym stanowisku. W przypadku osób o tej samej randze powinniśmy się posłużyć stażem pracy. Starszej osobie przedstawiamy młodszą. Na spotkaniach biznesowych nie powinno się stosować tradycyjnej zasady “mężczyzna kobiecie”.

Inaczej sytuacji wygląda na spotkaniu z klientem. Wtedy to on jest najważniejszy i to jemu przedstawiamy resztę osób.

Sztuka przedstawiania sobie osób

Jak dokładnie przedstawić jedną osobę drugiej?

  1. Podaj imię i nazwisko osoby niższej rangi zwracając się ku osobie wyższej rangi. Dodaj formułkę “Chciałbym przedstawić”, “Poznaj proszę”.

  2. Podaj stanowisko przedstawianej osoby (np. starszy programista), kilka najważniejszych rzeczy o niej, np. jakim zadaniem w firmie się zajmuje (przygotowuje aplikacje dla firmy XYZ) lub coś co łączy te dwie osoby (również gra w hokeja). Ułatwi im to późniejszą konwersację.

  3. Nie wskazuj ręką na jedną, a potem drugą osobę. Zbyt duże gestykulowanie kojarzy się ze zdenerwowaniem.

  4. Nie żongluj imionami i nazwiskami „Pani Anna Mazur, Pan Jan Kowalski. Pan Jan Kowalski, Pani Anna Mazur”.

undefined

Obserwuj nas w
autor
Paulina Musianek

Wydawca Biznesinfo. Absolwentka dziennikarstwa oraz zarządzania i marketingu. Wcześniej zajmowała się tworzeniem treści marketingowych i działaniami pr-owymi dla NGOs, m.in. Komitetu Ochrony Praw Dziecka. Interesuje się metodami wpływu społecznego, psychologią biznesu i mindfulness. Uwielbia trekking, spanie w namiocie i trudne warunki. Prywatnie kociara. Uważa, że jedyną stałą w życiu jest zmiana.

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakcja@biznesinfo.pl
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie