biznes finanse video praca handel Eko Energetyka polska i świat O nas
Obserwuj nas na:
BiznesINFO.pl > Technologie > Problem z kasami samoobsługowymi w sklepach. Brak "poszanowania praw"
Maciej Olanicki
Maciej Olanicki 26.05.2024 19:55

Problem z kasami samoobsługowymi w sklepach. Brak "poszanowania praw"

Problem z kasami samoobsługowymi w sklepach. Brak "poszanowania praw"
Fot. East News/Marek BAZAK

Kasy samoobsługowe nie spełniły pokładanych w nich nadziei właścicieli sieci sprzedaży detalicznej i daleko jesteśmy od całkowitej automatyzacji handlu w obsłudze klienta. Często podczas wdrażania nowinek zapomina się o osobach wykluczonych cyfrowo, na co zwraca uwagę UOKiK.

Wykluczeni cyfrowo w polskich sklepach

Automatyzacja w polskim handlu detalicznym postępuje i coraz częściej można zauważyć to nie tylko w sklepach wielkopowierzchniowych, ale też w znacznie mniejszych sklepach franczyz, które wyparły sklepy osiedlowe. Automatyzowany jest proces kasowania, zachęca się do korzystania z aplikacji i innych nowinek, z których część klientów nie chce, a inna nie potrafi korzystać.

Zaniedbywane są w ten sposób osoby starsze, które np. przez brak uczestnictwa w programach lojalnościowych płacą wyższe ceny. Nie mogą też korzystać z kas samoobsługowych, co czasem jest jedyną opcją, a nawet jeśli mają dostęp do kas obsługiwanych przez pracowników sklepu, wówczas mogą napotkać brak możliwości zapłaty gotówką. To nowy rodzaj wykluczenia cyfrowego, który stanowi coraz poważniejszy problem.

UOKiK o dyskryminacji starszych klientów: "brak poszanowania praw"

Serwis dlahandlu.pl postanowił zapytać o tę kwestię Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta, który potwierdza, że podobne praktyki są niedopuszczalne, a dyskryminacja klientów ze względu na ich kompetencje techniczne nigdy nie powinna mieć miejsca. W stanowisku przedstawicieli urzędu czytamy:

Z pewnością dyskryminacja osób, które słabiej radzą sobie w świecie różnych automatycznych rozwiązań nie powinna mieć miejsca. Może bowiem stanowić zagrożenie, w szczególności w przypadku osób w podeszłym wieku. Brak szczegółowych regulacji prawnych nie powinien oznaczać braku poszanowania praw osób w wieku podeszłym do pełnego korzystania z oferty rynkowej.

UOKiK zdaje więc sobie sprawę z problemu, ale nie przedstawia czynności, które można byłoby przedsięwziąć w walce z wykluczeniem cyfrowym w sklepach. Nie oznacza to jednak, że nie będzie możliwe podjęcie dochodzeń w sprawie praktyk części sieci, jeśli dojdzie do stwierdzenia naruszenia praw konsumenta.

Problemem pozostaje brak regulacji

Zasadniczą kwestią poruszoną w oświadczeniu UOKiK jest brak szczegółowych regulacji prawnych i można to odnieść nie tylko do coraz śmielszych eksperymentów handlowców z automatyzacją. Równie szkodliwe są praktyki, dzięki którym zaciemniają oni obraz cen produktów na półkach czy po prostu je ukrywając. Z tymi działaniami UOKiK podjął już jednak walkę, można więc mieć nadzieję, że podobnie będzie z cyfrowym wykluczeniem.

Źródło: dlahandlu.pl

Bądź na bieżąco - najważniejsze wiadomości z kraju i zagranicy
Google News Obserwuj w Google News
Wybór Redakcji
Karol Nawrocki
100 dni rządów Karola Nawrockiego. Tak Polacy ocenili nowego prezydenta, nowy sondaż podsycił emocje
Testament
Użytkowanie samochodu po śmierci właściciela. Mało kto wie, jakie są niezbędne kroki
BiznesINFO.pl
Obserwuj nas na: