BiznesINFO.pl
PIOTR LAMPKOWSKI/SE/EASTNEWS/AGENCJA SE/East News

PIOTR LAMPKOWSKI/SE/EASTNEWS/AGENCJA SE/East News

Prawie 6 mln zł. Tyle otrzymał nadawca TV Trwam od rządu PiS

10 Maja 2021

Autor tekstu:

Maria Glinka

Udostępnij:

TV Trwam to oczko w głowie ojca Tadeusza Rydzyka. Z kolei nadawca telewizji - fundacja Lux Veritatis, to jedna z najlepiej dofinansowanych instytucji przez rząd PiS. Od 2015 r. stowarzyszenie otrzymało prawie 6 mln zł od ministerstw i Kancelarii Premiera. Tym razem to nie resort kultury okazał się najbardziej hojny.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Ile pieniędzy rząd PiS przekazał na TV Trwam w latach 2015-2021

  • Który resort udzielił największego wsparcia finansowego

  • Na jakie cele Tadeusz Rydzyk wykorzystał te pieniądze

TV Trwam z gigantycznym dofinansowaniem. Kancelaria Premiera przekazała ponad 2 mln zł

TV Trwam nie musi martwić się o zaplecze finansowe, ponieważ ojciec Tadeusz Rydzyk dba o regularne wpłaty od rządu PiS. Kwoty wsparcia postanowiła sprawdzić posłanka Polski 2050 Hanna Gil-Piątek.

Właścicielem stacji o charakterze poradnikowo-religijnym jest fundacja Lux Vertiatis, którą w 1998 r. założył Tadeusz Rydzyk. To właśnie z tym stowarzyszeniem najczęściej zawierali umowy adresaci, do których z interpelacją poselską zgłosiła się Gill-Piątek. Łączna kwota wsparcia, która fundacja otrzymała między listopadem 2015 r. a marcem 2021 r. opiewa na ponad 5,9 mln zł.

TV Trwam otrzymała najwięcej pieniędzy od Kancelarii Prezesa Rady Ministrów - aż 2,3 mln zł. Portal press.pl donosi, że wszystkie umowy zawarto dopiero po nadejściu koronawirusa. Środki przekazane przez KPRM zostały wykorzystane na emisję spotów informacyjnych na temat zapobiegania COVID-19 i akcji szczepionkowej.

Jeden resort szczególnie wspiera TV Trwam

Fundacja Lux Veritatis od dawna może liczyć na ogromne pieniądze z Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu. Jednak telewizyjne aktywności stowarzyszenia dużo hojniej wspiera Ministerstwo Zdrowia. Na przestrzeni niespełna sześciu lat resort przekazał nadawcy TV Trwam 1,3 mln zł. Kontrakty między podmiotami dotyczyły produkcji i emisji spotów m.in. o kampanii społecznej „Planuje długie życie” i profilaktyce raka piersi.

Drugim, najbardziej wielkodusznym ministerstwem okazał się resort rolnictwa i rozwoju wsi. Do TV Trwam trafiło łącznie 636,4 tys. zł. Na jakie cele Tadeusz Rydzyk mógł wykorzystać te pieniądze? Na emisję spotów w kampaniach „Poznaj dobrą żywność” oraz programu operacyjnego „Rybactwo i morze”.

TV Trwam mogła także liczyć na wsparcie Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej. Przez prawie sześć lat resort zawierał umowy nie tylko z Lux Veritatis, lecz także ze spółką Bonum, która sprzedaje reklamy do TV Trwam. Łączna kwota dofinansowania to 386,6 tys. zł. Dzięki tym pieniądzom Tadeusz Rydzyk mógł emitować spoty w ramach projektu „Rodzina polska - wolna od przemocy”. Dzięki dotacji wypromowano także program „Rodzina 500 plus” i kampanię „Wspieraj seniora”.

Niewiele mniejsze dofinansowanie popłynęło od Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej. Za sprawą umowy z Lux Veritatis TV Trwam otrzymała ponad 365,4 tys. zł. Środki zostały wykorzystane na audycje o funduszach unijnych i na promocję rządowego programu dla Kół Gospodyń Wiejskich. Z kolei od Ministerstwa Klimatu i Środowiska TV Trwam otrzymała 313,2 tys. zł. Pieniądze sfinansowały cykl audycji edukacyjnych „Co wisi w powietrzu”.

Dopiero na szóstym miejscu w kontekście najbardziej hojnych darczyńców plasuje się resort kultury. Na działanie TV Trwam fundacja otrzymała 285,7 tys. zł. Tadeusz Rydzyk mógł wykorzystać te środki m.in. na spoty w kampanii „Czytaj! - to najlepsza inwestycja, na jaką zawsze Cię stać” oraz „Literackie świadectwo postaw Polaków wobec Żydów w czasie II wojny światowej”.

Najmniej pieniędzy TV Trwam otrzymała od resortu edukacji. Ministerstwo udzieliło fundacji Tadeusza Rydzyka dofinansowania rzędu „zaledwie” 118 tys. zł. Z kolei Ministerstwo Obrony Narodowej nie ujawniło kwot wsparcia, jakie przekazało na emisję filmów dokumentalnych o rotmistrzu Witoldzie Pileckim na antenie TV Trwam.

Z ostatniego sprawozdania finansowego wynika, że przychody Lux Veritatis wynosiły 45,53 mln zł, a zysk netto 1,3 mln zł. Są to jednak dane z 2019 r. Stowarzyszenie Watchdog Polska domagało się ujawnienia wydatkowania od podmiotów, którymi zarządza Tadeusz Rydzyk, jednak bezskutecznie. Sprawa trafiła do sądu. Tuż przed rozprawą Tadeusz Rydzyk stwierdził na antenie Radia Maryja, że działania podejmowane przez Watchdog Polska to „nękanie”, „prześladowanie chrześcijan” i „próba sparaliżowania fundacji”.

Byłeś świadkiem ciekawego zdarzenia? Masz interesujące zdjęcia lub filmik? Podziel się z nami wysyłając na redakcja@biznesinfo.pl

Arkadiusz Ziolek/EAST NEWS

NBP ostrzega przed oszustami podającymi się za pracowników instytucji

CZYTAJ DALEJ

Podobne artykuły

CERT Orange wydał ważne ostrzeżenie

Polska i świat

CERT Orange wydał ostrzeżenie. Chodzi o "wangiri", pod żadnym pozorem nie oddzwaniaj na takie numery

Czytaj więcej >
Niemcy robią z Polski śmietnik

Polska i świat

Wywóz toksycznych odpadów do Polski. Prosto z Niemiec

Czytaj więcej >
Biznes Info

Polska i świat

Kia będzie wzywać kierowców. Ponad 22 tys. aut koreańskiego producenta grozi pożarem

Czytaj więcej >
Emeryci oddają pieniądze za renty dożywotnie

Polska i świat

Coraz więcej emerytów decyduje się oddać nieruchomości za renty dożywotnie

Czytaj więcej >
ARKADIUSZ ZIOLEK/East News

Polska i świat

Polacy nadal chcą przenosić firmy do Czech

Czytaj więcej >
Biznes Info

Polska i świat

Coraz więcej kontroli gospodarki odpadami. Skarg jest coraz więcej

Czytaj więcej >