BiznesINFO.pl Finanse Podatek cukrowy idzie pełną parą. Wiemy już, kiedy resort chce go wprowadzić
Biznesinfo.pl

Podatek cukrowy idzie pełną parą. Wiemy już, kiedy resort chce go wprowadzić

9 stycznia 2020
Autor tekstu: Paulina Musianek

Podatek cukrowy w trakcie konsultacji

Podatek cukrowy to dobre rozwiązanie, które wykorzystuje doświadczenia innych krajów i prowadzi do zmniejszenia spożycia niezdrowych produktów, jak uważa wiceminister zdrowia Janusz Cieszyński. Jego zdaniem, efektem wprowadzenia tzw. opłaty zdrowotnej ma być ograniczenie spożycia słodzonych napojów i alkoholu w małych butelkach - tak zwanych "małpek”.

A wszystko to - jak twierdzą rządzący - w trosce o zdrowie Polaków, mających słabość do słodkich oraz mocnych trunków. Jak bowiem wynika z danych NFZ, szacuje się, że osoby, spożywające znaczną ilość napojów słodzonych cukrem żyją przeciętnie o 15 lat krócej niż osoby stroniące od nich lub spożywające słodzone napoje sporadycznie. Wedle tych szacunków, w Polsce blisko 1400 zgonów rocznie to konsekwencje nadmiernego spożycia słodzonych cukrem napojów.

Już od kwietnia tego roku

Projekt ustawy wprowadzającej podatek cukrowy zakłada nałożenie dodatkowych opłat w wysokości 70 groszy od litra słodzonych napojów oraz złotówki od każdej "małpki". W efekcie podrożeją napoje z dodatkiem monosacharydów, oligosacharydów, disacharydów, środków spożywczych, które zawierają te substancje, a także substancje słodzące, (o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008), tauryny, guarany, kofeiny, wspomniane już napoje alkoholowe o małej objętości (do 300 ml). Nowym podatkiem objęte mają zostać też reklamy suplementów diety.

Resort chciałby, aby podatek cukrowy obowiązywał od 1 kwietnia 2020 roku. Nowa danina ma przynieść budżetowi państwa w przyszłym roku około 2,3 mld zł. Jak wynika z projektu ustawy, 98 proc. wpływów ma trafiać bezpośrednio do Narodowego Funduszu Zdrowia.

Obserwuj nas w
autor
Paulina Musianek

Wydawca Biznesinfo. Absolwentka dziennikarstwa oraz zarządzania i marketingu. Wcześniej zajmowała się tworzeniem treści marketingowych i działaniami pr-owymi dla NGOs, m.in. Komitetu Ochrony Praw Dziecka. Interesuje się metodami wpływu społecznego, psychologią biznesu i mindfulness. Uwielbia trekking, spanie w namiocie i trudne warunki. Prywatnie kociara. Uważa, że jedyną stałą w życiu jest zmiana.

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakcja@biznesinfo.pl
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie