Wyszukaj w serwisie
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie
BiznesINFO.pl > Technologie > Poczta Polska zapowiedziała zmiany. Koniec z tradycyjnym awizo
Mateusz Wyderka
Mateusz Wyderka 08.06.2024 23:03

Poczta Polska zapowiedziała zmiany. Koniec z tradycyjnym awizo

Awizo
Fot. ARKADIUSZ ZIOLEK/East News

Zapewne wielu z nas doświadczyło frustrującej sytuacji zostawienia przez listonosza awiza w skrzynce, pomimo że akurat byliśmy w domu i czekaliśmy na daną przesyłkę. Już niebawem takie sytuacje przejdą do historii. Co się zmieni?

Koniec z tradycyjnym awizo

Awizo jest zostawionym w naszej skrzynce zawiadomieniem o nadejściu przesyłki pocztowej, której nie udało się przekazać bezpośrednio do rąk adresata. W teorii powinno być zostawiane jedynie w przypadku braku adresata. 

W praktyce jednak nader często listonosze idąc na skróty, od razu zostawiają w skrzynce popularną karteczkę, bez próby dotarcia do adresata. Tym samym zmuszeni jesteśmy udać się na pocztę stacjonarnie i niejednokrotnie odstać swoje w kolejce. 

ZOBACZ: Nowa opłata ma zastąpić abonament RTV. Wiadomo już, ile ma wynosić 

Niebawem jednak - przynajmniej jeśli chodzi o korespondencję urzędową, takie historie mają być już przeszłością. 

Od 1 lipca ta naklejka będzie konieczna. Za jej brak dostaniesz mandat

Poczta Polska zapowiedziała zmiany

Jak informuje Ministerstwo Cyfryzacji, już od 1 października 2024 r. podmioty publiczne będą miały obowiązek stosować e-Doręczenia. Chodzi o pisma z urzędów miast, gmin, powiatów, ale też ministerstw, ZUS-u czy NFZ-u.

e-Doręczenia to elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Dzięki tej usłudze podmioty publiczne, obywatele i firmy mogą korzystać z wygodnych i bezpiecznych doręczeń elektronicznych. Są one równoważne prawnie tradycyjnej przesyłce poleconej za potwierdzeniem odbioru - czytamy na rządowym portalu gov.pl

To bez wątpienia duże ułatwienie. Możliwość odebrania listu poleconego z urzędu, nie dość że pozbawi nas wątpliwej przyjemności wyczekiwania w pocztowych kolejkach, to jeszcze - co bez wątpienia warte podkreślenia, uchroni nas od nieprzyjemnej sytuacji przegapienia przez to ważnego dla nas terminu. 

Co jeszcze trzeba wiedzieć?

Aby móc otrzymać pisma w elektronicznej formie, niezbędne jednak będzie utworzenie specjalnego adresu do e-Doręczeń. Możliwość skorzystania z takiej formy dostarczenia pisma jest dobrowolna. Warto jednak zaznaczyć, że w przypadku adresu do elektronicznego przesyłania pism, nie będą one już do nas dochodzić w tradycyjnej, papierowej formie. 

ZOBACZ: Nowe funkcje mObywatel. Czeka na nie wielu Polaków 

Oprócz wszelkich publicznych urzędów, elektroniczne pisma przychodzić do nas będą miały również m.in. sądy, trybunały oraz podmioty niepubliczne, jak adwokaci czy notariusze. 

Powiązane
haker
Quiz sprawdzi, czy jesteś bezpieczny w internecie. Jeśli nie zdobędziesz 7/10 pkt., możesz mieć kłopoty