BiznesINFO.pl
package-1081709 1920

https://pixabay.com/pl/photos/pakiet-opakowania-pole-wysy%C5%82ka-1081709/

Odstąpienie od umowy zawartej na odległość

8 Czerwca 2021

Autor tekstu:

Dominik Górecki

Udostępnij:

Zakup na Allegro lub innym sklepie internetowym czy zawarcie umowy z operatorem telewizji cyfrowej przez telefon – to przykłady umów zawartych na odległość. Jak możemy od nich odstąpić?

Dokonywanie zakupów na odległość jest coraz popularniejsze. Zwłaszcza teraz, gdy koronawirus stanowi realne zagrożenie, a restrykcje dotykają coraz więcej sklepów. Warto więc wiedzieć, z czym wiąże się umowa zawarta na odległość i w jaki sposób z niej ewentualnie zrezygnować.

Ile dni na odstąpienie?

Przede wszystkim konsument powinien pamiętać, że od umowy zawartej na odległość może odstąpić w terminie 14 dni od dnia dostarczenia do niego towaru. Nie musi przy tym podawać przyczyny.
Odstąpienie od umowy zawartej na odległość nie jest specjalnie skomplikowane. Wystarczy w ciągu 14 dni od otrzymania towaru wysłać do sklepu, w którym dokonano zakupu, oświadczenie o odstąpieniu od umowy.
W niektórych przypadkach zamówienie realizowane jest częściowo. Wówczas termin na odstąpienie liczony jest od momentu dostawy ostatniej partii towaru.
Z kolei gdy mówimy o dostawach ciągłych, 14-dniowy termin na odstąpienie zaczyna się od dnia zawarcia umowy.

Pisemnie czy telefonicznie?

Najpopularniejsza i zarazem najbezpieczniejsza jest forma pisemna. Najczęściej używamy do tego e-maila, do którego załączamy skan wydrukowanego, wypełnionego i podpisanego formularza zwrotu. Można również wydrukować formularz zwrotu i wysłać go do sklepu pocztą lub kurierem.
Od umowy można także odstąpić telefonicznie, ale w tym przypadku istnieje pewnie niebezpieczeństwo, że sprzedawca potem zaprzeczy, że klient zrezygnował z umowy.

Skąd wziąć formularz?

Sprzedawcy bardzo często udostępniają klientom formularz zwrotu towaru. Jeżeli tak się nie stanie, możemy bez problemu użyć innego formularza zwrotu (np. dostępnego w internecie) albo po prostu samemu stworzyć oświadczenie.

Ile dni na odesłanie?

Gdy już wyślemy do sklepu oświadczenie o odstąpieniu od umowy, mamy kolejne 14 dni na odesłanie towaru.
Zazwyczaj sprzedawcy informują o terminie na zwrot towaru w swoich regulaminach. Jeżeli takiej informacji nie ma, klient na odesłanie towaru ma aż rok.

Kiedy sprzedawca zwróci pieniądze?

Od momentu otrzymania oświadczenia o odstąpieniu od umowy sprzedawca ma 14 dni, by zwrócić klientowi towar.
Zwrot powinien zostać dokonany w taki sam sposób, w jaki klient zapłacił za towar. Możliwa jest inna forma zwrotu, o ile klient wyrazi na to zgodę.

Co z kosztami przesyłki?

Przedsiębiorca powinien zwrócić klientowi koszty przesyłki. Ale tylko równowartość najtańszej dostępnej u niego przesyłki. Jeśli sklep oferuje np. dostarczenie towaru listem poleconym za 8 zł, dostawę do paczkomatu za 12 zł lub dostawę kurierem do domu za 20 zł, to zwraca klientowi tylko 8 zł (nawet jeśli nabywca wybrał droższą opcję).
Z kolei koszty zapakowania, zabezpieczenia i zapakowania zwracanego towaru do sklepu ponosi już klient (chyba że sprzedawca, pomimo że nie ma takiego obowiązku, pokrywa ten koszt).
Jeżeli sklep oferuje także odbiór osobisty za 0 zł, to tej opcji nie bierzemy pod uwagę przy zwrocie kosztu dostawy (chyba że klient sam odniesie zwracaną rzecz).

Odstąpienie od umowy na świadczenie usług telekomunikacyjnych

W sytuacji, gdy umowa dotyczy świadczenia usług telekomunikacyjnych, klient może od niej odstąpić w terminie 14 dni od jej zawarcia, nawet jeżeli usługa została już uruchomiona.
Klient odstępujący od umowy ma jednak obowiązek zapłacić za czas korzystania z usługi od chwili jej uruchomienia do chwili odstąpienia. Kwotę zapłaty oblicza się proporcjonalnie – jeżeli abonament wynosi 30 zł miesięcznie, a klient korzystał z usługi przez 5 dni, to płaci 5 zł (w przypadku 30-dniowego miesiąca).

Co nie podlega zwrotowi?

Odstąpieniu od umowy zawartej przez internet nie podlegają m. in. artykuły szybko psujące się, nagrania wizualne i audiowizualne, rzeczy higieny osobistej (jeśli po rozpakowaniu ich niezmieniony stan budzi wątpliwości), rzeczy wykonane na specjalne zamówienie klienta.
Z prawa do 14-dniowego odstąpienia od umowy nie skorzystamy również przy zawarciu przez internet umowy na świadczenie usług hotelowych, gastronomicznych, związanych z wydarzeniami sportowymi czy kulturalnym.
Oczywiście klient ma prawo domagać się zwrotu, jeśli dostarczony mu towar (nawet ten wykonany na specjalne zamówienie) jest niezgodny z umową.

Stan towaru a kwota zwrotu

Odstąpienie od umowy zawartej na odległość najczęściej wiążę się z koniecznością zwrócenia towaru.
Klient ma prawo sprawdzić otrzymany towar. Załóżmy sytuację, w której klient zamówił koszulkę, a po dostawie przymierzył ją. Stwierdził jednak od razu, że jest na niego za duża, więc zapakował ją i odesłał. Wtedy może oczekiwać, że sprzedawca zwróci mu taką samą kwotę, jaką zapłacił.
Czasem jednak klient może zechcieć zwrócić towar, który użytkował np. przez 10 dni. W tym czasie chodził w koszulce, uprał ją, ale mimo wszystko uznał, że ją odda do sklepu. Wtedy sprzedawca musi przyjąć towar, ale ma prawo pomniejszyć kwotę zwrotu. Koszulka bowiem, jako rzecz używana, straciła nieco na wartości.

Podobne artykuły

pixabay, Chronomarchie

Twój portfel

Potężny cios w samozatrudnionych. Ich składki wzrosną o ponad 1000 zł

Czytaj więcej >
fot: Arkadiusz Ziolek/ East News. 16.07.2019. n/z Niemowlak trzyma banknot 500 zl.

Twój portfel

12 000 plus jednak szybciej. Rząd zdradził, kiedy można spodziewać się wypłat

Czytaj więcej >
Polacy wycofują oszczędności z banków

Twój portfel

Oszczędności w banku? Nie, teraz stawiamy na alternatywy

Czytaj więcej >
pixabay, IADE-Michoko

Twój portfel

Ceny paliw na stacjach robią wrażenie. Cieszyć się mogą tylko tankujący gaz

Czytaj więcej >
pieniadze-pixabay-jarmoluk

Twój portfel

Opłata opakowaniowa już budzi kontrowersje. Branża nie przebiera w słowach

Czytaj więcej >
Biznes Info

Twój portfel

Abonamentu RTV wciąż unika masa Polaków. A kontrolerzy i tak wystawiają mandaty na 735 zł

Czytaj więcej >