BiznesINFO.pl Praca Na czym polega zadaniowy czas pracy?
pixabay.com

Na czym polega zadaniowy czas pracy?

22 marca 2022
Autor tekstu: Magdalena Chajzler

Dla kogo jest zadaniowy czas pracy?

Zadaniowy czas pracy to rozwiązanie korzystne dla pracownika, którego obowiązki zawodowe nie są uzależnione od przebywania stale w jednym miejscu, np. w biurze, i nie wymagają stałych godzin pracy. Pracodawca w takim systemie zwolniony jest z obowiązku prowadzenia ewidencji czasu pracy, a pracownik może swobodnie dysponować swoim czasem pracy i czasem wolnym oraz samodzielnie ustalać czas wykonywania poszczególnych zadań.

Rozliczanie nadgodzin w zadaniowym czasie pracy

Zadaniowy czas pracy nie wnosi obowiązku ewidencjonowania godzin pracy, a lista obecności pracownika korzystającego z takiego rozwiązania dokumentuje jedynie fakt świadczenia pracy lub nieobecności (np. urlop, choroba) w danym dniu. W jaki sposób można rozliczyć w takim przypadku nadgodziny?

W przypadku rozliczania nadgodzin w zadaniowym czasie pracy niezbędne jest wspólne – pracodawcy i pracownika – ustalenie średniej normy pracy w tygodniu oraz w ciągu jednego dnia roboczego. Jeżeli wykonanie jakiegoś zadania wymaga poświęcenia większej ilości czasu niż przewiduje średniotygodniowa norma, wówczas pracodawca jest zobowiązany do oddania czasu wolnego, a w przypadku, gdy jest to niemożliwe do wykonania, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe w wymiarze 50% z tytułu przekroczenia normy dobowej lub 100% z tytułu przekroczenia normy średniotygodniowej.

Kto może pracować w systemie zadaniowego czasu pracy?

Zgodnie z Kodeksem pracy zadaniowy system pracy może zostać wprowadzony w przypadkach uzasadnionych:

  • rodzajem pracy,

  • organizacją pracy,

  • miejscem wykonywania pracy.

Najczęściej z takiego rozwiązania korzystają osoby wykonujące prace wymagające dużego wysiłku umysłowego, koncentracji i twórczego podejścia do problemu, np.: projektanci, dziennikarze, rzecznicy prasowi, copywriterzy, redaktorzy, programiści, graficy, przedstawiciele handlowi, serwisanci, agenci nieruchomości czy agenci ubezpieczeniowi.

Na czym polega zadaniowy czas pracy?

Pracodawca jest zobowiązany w takich przypadkach do sprecyzowania zadań, które pracownik musi wykonać w określonym czasie.

Pracownik rozliczany jest z wykonanych zadań, a nie z czasu, który poświęcił na ich realizację. Zadania te muszą być możliwe do wykonania w określonym czasie pracy, który wynosi 8 godzin dziennie i 40 godzin tygodniowo w przeciętnym 5-dniowym tygodniu pracy w okresie rozliczeniowym.

Obserwuj nas w
autor
Magdalena Chajzler

Magdalena Chajzler

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakcja@biznesinfo.pl
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie