Wyszukaj w serwisie
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie
BiznesINFO.pl > Handel > FOMO - ta choroba cywilizacyjna dotyka coraz więcej osób
Kasper Starużyk
Kasper Starużyk 22.03.2022 09:15

FOMO - ta choroba cywilizacyjna dotyka coraz więcej osób

biznes-info-640x433
Biznesinfo.pl

Czym jest syndrom FOMO?

FOMO (ang. fear of missing out) to syndrom polegający na strachu, że coś naprawdę ciekawego, atrakcyjnego i satysfakcjonującego dzieje się bez naszej wiedzy, a inne osoby mogą w tym uczestniczyć. Zjawisko to wywołuje nieustanny przymus sprawdzania social mediów i tego, co udostępniają znajomi. FOMO to poczucie, że mogą być lepsze rzeczy, które możesz robić w tej chwili, że tracisz coś niezwykle ważnego, czego doświadczają inni i że życie, które się wiedzie jest o wiele mniej ciekawe od życia innych osób. Wywołuje to bezradność, głęboką zazdrość i wpływa na poczucie własnej wartości. Syndrom ten dotyka osoby bez względu na wiek czy płeć. Wszyscy jesteśmy narażeni na FOMO.

Zamknięte koło uzależnienia od social mediów i syndromu FOMO

Naukowcy przypuszczają, że chociaż zjawisko FOMO istniało już od wieków (opisy tego typu syndromu można znaleźć w starożytnych tekstach), to zostało ono naukowo przebadane w ciągu ostatnich kilku dziesięcioleci, począwszy od badania dr Dana Hermana z 1996 r. Jednak od czasu pojawienia się mediów społecznościowych FOMO stało się bardziej widoczne i częściej badane.

Media społecznościowe przyspieszyły rozwój syndromu FOMO na kilka sposobów. Dają one możliwość ciągłego porównywania swojego życia, z życiem innych osób przez co wypacza u człowieka poczucie “normalności” - osoba borykająca się z FOMO uważa, że jej życie jest gorsze, a wszyscy wokół radzą sobie lepiej.Facebook czy Instagram dają możliwość przechwalania się i konkurowania ze sobą nawzajem, co sprawia, że niemal każdy z nas zaczyna się porównywać z innymi. A w wyidealizowanym świecie social mediów, zwykłe życie zawsze blado wypadnie.

FOMO jest zarówno skutkiem jak i przyczyną uzależniania od mediów społecznościowych. Korzystanie z nich może wywołać “strach przed odłączeniem”, zaś gdy FOMO już się rozwinie uniemożliwia odłączenie się internetu na dłuższy czas.

Jak walczyć z FOMO?

Według raportu FOMO. Polacy a lęk przed odłączeniem sporządzonego przez wydziały Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego 38% osób z wysokim FOMO korzysta z serwisów społecznościowych podczas posiłków, 49% zaraz po przebudzeniu, 60% przed zaśnięciem.

Przede wszystkim należy więc ograniczyć korzystanie z social mediów. Odinstalować aplikacje, wyłączyć powiadomienia, wyciszać telefon i kłaść go poza zasięgiem ręki. Jednak najważniejszą rzeczą jest uświadomienie sobie, że to, co jest pokazywanie w serwisach społecznościowych to tylko kreacja, mająca niezbyt duży związek z prawdziwym i codziennym życiem tych ludzi. Nasi znajomi mają życie również składające się z radosnych chwil, ale i obaw, lęków i nudnych dni.

Tagi: social media