Wyszukaj w serwisie
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie
BiznesINFO.pl > Handel > Fani "Ptasiego Mleczka" oburzeni zachowaniem producenta. Poczuli się bardzo zniesmaczeni
Olgierd Maletka
Olgierd Maletka 20.02.2023 11:16

Fani "Ptasiego Mleczka" oburzeni zachowaniem producenta. Poczuli się bardzo zniesmaczeni

None
ARKADIUSZ ZIOLEK/East News

W dobie szalejącej inflacji i kryzysu gospodarczego wielu przedsiębiorców sięga po coraz nowsze metody radzenia sobie z problemami finansowymi. Na rynku popularne stało się stosowanie „downsizingu”, zwanego również „shrinkflacją”. Producenci zmniejszają rozmiary artykułów, przy okazji często podnosząc ich ceny. Sprawę skomentował UOKiK.

Mniejsze opakowania "Ptasiego Mleczka"

Od początku roku bardzo głośno komentowane było zmniejszenie opakowań produktów przez kolejnego producenta. Paczka “Ptasiego Mleczka” została “odchudzona” aż o 20 g, z 360 do 340 g. W 2018 r. takie opakowanie ważyło 380 g

Internauci mocno krytykowali firmę Wedel

Wprowadzone zmiany spotkały się z ostrą reakcją internautów, którzy nie ukrywali zaskoczenia krokami podjętymi przez producenta. Firma Lotte Wedel odniosła się do nich, wyjaśniając dlaczego zmuszona była podjąć takie decyzje.

"Dzięki temu udało nam się zoptymalizować koszt produktu, który w przypadku utrzymania obecnej gramatury oznaczałby dotkliwy wzrost ceny dla konsumenta" - czytaliśmy w komunikacie firmy.

Producent podkreślał, że ze względu na historyczny wzrost cen surowców kluczowych dla branży słodyczy tj. mleko, cukier i masło, firma postąpiła podobnie do konkurencji.

„Chcąc uniknąć dużo wyższych podwyżek cen produktów - 50 proc. zamiast obecnych 20 proc. - zdecydowaliśmy się na zmianę gramatury wybranych produktów w naszym portfolio. Dokładną wagę każdego z nich znaleźć można na opakowaniu” - poinformował Wedel. 

Skargi do UOKiK

Portal „Wirtualnemedia.pl" zwrócił się do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o udzielenie komentarza w tej sprawie. Urząd pokreślił, że w ostatnim czasie wpłynęło kilka skarg na zmniejszenie gramatury opakowań przez niektórych producentów.

W rozmowie z portalem, departament komunikacji UOKiK podkreślił, że producenci zmieniający wagę opakowań mogą to robić dowolnie, o ile poinformują o tym konsumentów. Taka informacja wynika z danych zawartych na opakowaniach. „Takie dane od zawsze są na dolnej lub tylnej stronie opakowania, przy kodzie kreskowym i informacjach o składzie i producencie” - podaje Urząd. 

Firmy nie łamią przepisów

UOKiK podkreśla, że w przypadku zmian gramatur przez producentów, konsumenci muszą dobrze czytać etykiety.

„Konsumentom możemy doradzić, aby dokładnie czytali zarówno etykiety produktów, jak i wywieszki cenowe. Istotne jest też porównywanie cen jednostkowych, co pozwala na wybór pomiędzy produktami podobnymi, ale o różnych gramaturach” - przekazał Urząd portalowi „Wirtualnemedia.pl”.

Przepisy mówią jedynie o sposobie informowania o cenach, a nie o wadze lub zawartości opakowań produktów. Jeżeli konsument jest prawidłowo poinformowany o zmniejszeniu gramatury produktu - w przypadku “Ptasiego Mleczka” z 160 g do 140 g - producent nie narusza żadnych przepisów