BiznesINFO.pl Polska i Świat Europa starzeje się dramatycznie. To Afryka będzie motorem demograficznym
Biznesinfo.pl

Europa starzeje się dramatycznie. To Afryka będzie motorem demograficznym

22 marca 2022
Autor tekstu: Paulina Musianek

Prognozy bazowe Eurostatu nie są zbyt optymistyczne - populacja UE-28 osiągnie 528,6 mln w 2050 r., a następnie zacznie spadać. Odwrotne zjawisko dosięgnie całego świata -  światowa populacja będzie znacząco wzrastać - z prawie 7,4 miliarda w 2015 r. do ponad 10 miliardów w 2055 r., a następnie przekroczy 11 miliardów pod koniec stulecia. Europejczyków będzie coraz mniej, za to obywateli Afryki coraz więce.

Coraz mniej dzieci, coraz starsza Europa

Europę czeka potężny spadek demograficzny - z 13,5%. w 1960 r. do 6,9%. w 2015 r. i dalej - według prognoz - do zaledwie 4,9% w 2055 i 4,1%. w 2100 roku. Głównym powodem jest niski wskaźnik płodności w UE. Do połowy lat 70. wskaźnik płodności w UE przekraczał 2,1 żywych urodzeń na kobietę; obecnie wynosi 1,57, dlatego tak istotne dla Europy powinno być otwarcie się na przyjmowanie imigrantów.

Czeka nas więc dramatyczna zmiana. W 2050 r. na każdą osobę w wieku 65 lat lub więcej w Unii będą przypadać tylko dwie osoby w wieku produkcyjnym (15-64 lata) - w 2001 roku ta relacja ta wynosiła jeden do czterech.

Irlandia najmłodsza, Portugalia najstarsza

Włochy medianę wieku 50 lat osiągną najszybciej w Europie, już w 2029 roku. W 2050 r. Portugalia ma być "najstarszym krajem" w UE, z medianą wieku wynoszącą 52,4 lat, a tuż za nią uplasuje się Grecja, w której będzie to 52,3 lata. Najmłodsza w UE-28 jest obecnie ludność Irlandii z medianą wieku wynoszącą 36,9 lat.

Jak piszą autorzy raportu, ONZ przewiduje, że ludność Indii wyprzedzi populację Chin w 2024 r. i będzie rosła przez jakiś czas, aczkolwiek powoli.

Co istotne, to Afryka Subsaharyjska będzie "silnikiem demograficznym świata w XXI wieku". Jedna czwarta osób w wieku produkcyjnym na świecie może być Afrykaninem do 2050 r.

Obserwuj nas w
autor
Paulina Musianek

Wydawca Biznesinfo. Absolwentka dziennikarstwa oraz zarządzania i marketingu. Wcześniej zajmowała się tworzeniem treści marketingowych i działaniami pr-owymi dla NGOs, m.in. Komitetu Ochrony Praw Dziecka. Interesuje się metodami wpływu społecznego, psychologią biznesu i mindfulness. Uwielbia trekking, spanie w namiocie i trudne warunki. Prywatnie kociara. Uważa, że jedyną stałą w życiu jest zmiana.

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakcja@biznesinfo.pl
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie