Wyszukaj w serwisie
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie
BiznesINFO.pl > Praca > Specjalizacja postępuje. Już 90 proc. firm korzystało z outsourcing-u
Majta Tomasz
Majta Tomasz 01.06.2021 02:00

Specjalizacja postępuje. Już 90 proc. firm korzystało z outsourcing-u

typewriter-5521558 1920
https://pixabay.com/photos/typewriter-paper-teamwork-5521558/

Dążące do optymalizacji kosztów przedsiębiorstwa, szukają oszczędności, gdzie tylko się da. Coraz częściej wybieranym rozwiązaniem jest wydzielenie aktywności pobocznych, niezwiązanych z podstawowym celem działalności przedsiębiorstwa i powierzenie ich innym, zazwyczaj mniejszym firmom, które z kolei specjalizują się w obsługiwaniu takich procesów.

Outsourcing, bo o nim mowa, to model zarządzania przedsiębiorstwem, który polega na korzystaniu z usług zewnętrznych w niektórych obszarach działalności pobocznej, co ma na celu skupienie się firmy, a raczej osób w niej pracujących, na aktywności podstawowej, tzw. core’owej.

Triumf specjalizacji

Nazwa takiego rodzaju działalności nie ma odpowiednika polskiego. W wolnym tłumaczeniu outsourcing oznacza pozyskiwanie wartości dla firmy na zewnątrz, czyli nie od etatowych pracowników.

Outsourcing uważany jest za jak najbardziej racjonalną metodę kształtowania struktur działalności gospodarczej. Działań, procesów, aktywności niezwiązanych z podstawowym celem działania w każdym przedsiębiorstwie, szczególnie większym, jest wiele. W każdej firmie prowadzone są sprawy administracyjne, pomieszczenia, w których prowadzona jest działalność, muszą na bieżąco być sprzątane i pilnowane, a pracownicy mieć miejsce, w którym będą mogli coś zjeść czy spotkać się z gościem.

Tego rodzaju usługi niechętnie wykonywane są bezpośrednio przez przedsiębiorstwa, których podstawowym działaniem jest inny rodzaj aktywności, dlatego coraz częściej zlecają realizację związanych z nimi procesów przedsiębiorstwom zewnętrznym w formule outsourceingu, specjalizujących się akurat w ich przeprowadzaniu.

Pożegnanie socjalizmu

Popyt na takie usługi jest coraz większy. Według analiz ośrodków badawczych nawet 90 proc. średnich i wielkich przedsiębiorstw reprezentujących największe branże, czyli handel, usługi, przemysł farmaceutyczno-kosmetyczny, paliwowo-energetyczny i spożywczy korzystało z tego typu zewnętrznego wsparcia.

Stosowanie outsourcingu w Polsce ma jeszcze jeden wymiar – jest sposobem odchodzenia wielu przedsiębiorstw od rozbudowanych i nieefektywnych przestarzałych struktur organizacyjnych wywodzących się jeszcze z poprzedniego systemu gospodarczego, w którym przedsiębiorstwa zapewniały zatrudnionym wszystkie usługi we własnym zakresie. Nie był to bowiem model ani efektywny, ani nowoczesny.

Obsługa korespondencji

Outsourcing jednak, jak każda wciąż stosunkowo nowa działalność, podlega przemianom. W ostatnich latach, jak podkreślają eksperci, coraz poważnym klientem firm świadczących usługi na rzecz przedsiębiorstw jest branża telekomunikacyjna (zwiększenie wydatków na outsourcing deklaruje ponad 70 proc. firm z tego sektora). W tej branży coraz chętniej zlecana będzie obsługa połączeń telefonicznych z klientami (na rzecz tzw. call centre), ale również korespondencji papierowej (firmy muszą wysyłać klientom informacje, upomnienia, czy rachunki).

Outsourcowane prace związane z dokumentami są wykonywane zazwyczaj w pakiecie, w którego skład wchodzi skanowanie, archiwizacja, niszczenie oraz drukowanie i wysyłanie korespondencji.

Bankowa windykacja

Od kilku lat rośnie również zapotrzebowanie na outsourcingowe usługi ze strony sektora finansowego. Problemem, któym ta branża boryka się od lat jest obsługa i egzekwowanie zaległych płatności, czyli aktywność nie mieszcząca się w przedmiotowym zakresie działalności banków. Prawo zezwala obecnie na zlecanie takich procesów innym podmiotom, co jeszcze kilka lat temu w praktyce nie było możliwe. Zlecenie czynności windykacyjnych firmie zewnętrznej w formule outsourcingu pozwala na oszczędności zarówno finansowe, jak i związane z zarządzaniem czasem pracy personelu.

Specjalizacja, jak widać, postępuje. Nic nie wskazuje na to, żeby w przyszłości miało się to zmienić.

Tagi: