Jakie są zasady netykiety?
Czym jest netykieta?
Netykieta to zasady dotyczące komunikowania się za pośrednictwem Internetu. Obejmuje zarówno kwestie techniczne, jak i językowe. Dotyczy for internetowych, grup na mediach społecznościowych i korespondencji mailowej. Netykieta w żaden sposób nie jest skodyfikowana, a jej zasady są dość umowne. W większych społecznościach internetowych osobą nadzorującą przestrzegania netykiety są moderatorzy, którzy mogą blokować i usuwać użytkowników. W obecnych czasach dotarcie do osób, które nagminnie lub w sposób niedopuszczalny łamią zasady netykiety, nie jest tak dużym problemem jak w przeszłości. Może dojść do sytuacji, w której za określone zachowanie użytkownik Internetu poniesie konsekwencje na mocy Kodeksu karnego.
Ogólne zasady netykiety
Jedną z podstawowych zasad netykiety, która wciąż łamana jest przez znaczne grono ludzi, jest zakaz tzw. hejtu, czyli tak zwanej mowy nienawiści. Z pozycji komputera lub urządzenia mobilnego wiele osób jest w stanie napisać treści, których nie dopuściliby się w realnym świecie. Każdego dnia dochodzi do licznych ataków personalnych w mediach społecznościowych czy forach. Szczególnym zapalnikiem dla takich zachowań są odmienne opinie, które reprezentują strony sporne. Z pewnością istotny jest też fakt, że często dwie strony, które wchodzą w konflikt, pochodzą z tak różnych środowisk, że w realnym życiu najpewniej nigdy nie doszłoby do ich wymiany zdań. Ich perspektywy są tak różne, że nie są w stanie się porozumieć.
Kolejną istotną zasadą jest nieudostępniane danych ani zdjęć innej osoby bez jej zgody. Nawet jeśli takie informacje zostaną udostępnione tylko na chwilę, a potem usunięte, mogło dojść do sytuacji, w której jakaś osoba wykonała zrzut ekranu, a informacje trafią do dalszego obiegu.
Bardzo ważne jest też nieudostępnianie cudzej własności bez wskazania na autora. Takie zachowania mogą prowadzić do posądzenia o łamanie praw autorskich. Warto wskazać źródło, z którego posiadamy dane multimedia, najlepiej wraz z nim udostępniając link.
Korzystając z grup w mediach społecznościowych oraz for internetowych, należy pamiętać o tym, że poza ogólnie obowiązującą netykietą, takie społeczności mają swoje wewnętrznie ustalone zasady. Regulamin grupy zazwyczaj dostępny jest na górze strony i warto się z nim zapoznać przed opublikowaniem treści. Często, by użytkownikom łatwiej było korzystać z forum, wymagane jest opatrzenie każdego posta hashtagiem związanym z tematem, którego post dotyczy.
Mimo że wszelkie reguły polszczyzny są w Internecie nagminnie łamane, powinno się tworzyć wiadomości w taki sposób, by ich przekaz z całą pewnością był zrozumiały dla odbiorców, do których jest skierowany. By pisanie przebiegało szybciej, internauci rzadko stosują znaki interpunkcje oraz polskie znaki, jednak wciąż za rażący błąd uznawana jest nieznajomość zasad ortografii, tym bardziej, że w Internecie, jak nigdzie indziej, poprawność pisowni można sprawdzić w mgnieniu oka.
Trzy najgorsze błędy łamiące netykietę
Trollowanie jest bardzo popularnym i powszechnym w różnych miejscach w Internecie zachowaniem, które prowadzi do dezorganizacji lub chaosu w danej społeczności. Trolle najczęściej pod zmienionymi danymi udzielają się w grupach, głosząc nieprawdziwe teorie i powielając tzw. fake newsy. Świadomie zadają pytania, podburzając dyskusję, lub komentują treści w sposób kontrowersyjny czy wręcz agresywny.
Flooding to kolejne częste zjawisko, polegające na wysyłaniu tych samych wiadomości w bardzo krótkich odstępach czasu, a także wiadomości zawierających wiele powtórzeń znaków. Jedną z odmian floodingu jest bomba pocztowa, czyli atakowanie skrzynki nadawcy ogromną ilością maili na raz.
Spamowanie to następna często spotykana forma zachowania łamiąca netykietę. Spamowanie to działanie polegające na rozsyłaniu zupełnie zbędnych treści, nie interesujących odbiorców.
Netykieta w mailach
Szczególne zasady dotyczące zachowań w sieci obejmują wiadomości mailowe, jako że jest to najbardziej oficjalna forma komunikacji w Internecie. Przede wszystkim istotne jest przestrzeganie zasad ortografii i interpunkcji. Maile różnią się od komunikacji w mediach społecznościowych tym, że ich treść jest napisana językiem bardziej formalnym, rzadko ze skrótami, chyba że np. język komunikacji w firmie jest dość nieformalny. Ponadto należy raczej unikać emotikonek, a zwroty do odbiorcy powinno się zapisywać wielką literą. W przypadku wysyłania obszernych danych lepiej robić to poprzez link do strony transferującej pliki, niż wysyłać go w załączniku. Przyjęło się również, że stopka w mailu ma nie więcej niż 4 linijki i zawiera tylko najważniejsze informacje o osobie. By maile nie zaginęły w skrzynce, warto opatrzyć wysyłaną wiadomość w temat, który jasno odnosi się do treści maila. To pozwoli łatwo odszukać daną wiadomość, jeśli odbiorca będzie chciał do niej wrócić.