Jak i kiedy zarejestrować znak towarowy?
Zastrzeżenie swojej nazwy czy logo jest niezwykle ważne, jeśli chce się chronić oryginalność swojego pomysłu. Trzeba mieć jednak na uwadze, że zaraz po założeniu działalności gospodarczej pojawią się firmy, które będą chciały to wykorzystać. Pamiętaj więc, że kontakt z Urzędem Patentowym jest dobrowolny i nigdy nie będzie wymagał od Ciebie zapłacenia „zaległości za ochronę nazwy” lub innych rzeczy, które pojawiają się w listach od oszustów. A kiedy i jak zarejestrować znak?
Znak polski czy unijny? Jakie są różnice?
Pierwsza rzecz, którą trzeba wziąć pod uwagę, gdy zastanawiasz się, jak zarejestrować znak towarowy, to zasięg patentu. Prawo obecnie pozwala na zarejestrowanie unikatowości nazwy czy logo nie tylko na terenie Polski, co jest opcją o wiele tańszą, ale także na terenie całej Unii Europejskiej. Wówczas patent jest rozszerzony na wszystkie państwa wspólnoty europejskiej.
Dlaczego w ogóle warto pomyśleć o rejestracji poza granicami naszego kraju? Przede wszystkim różnica polega na możliwościach rozwoju. Ograniczając się do Polski nigdy nie wiesz, czy w ogóle uda Ci się wejść na inny rynek. Dla przykładu może się okazać, że w Niemczech czy w Czechach takie logo czy nazwa są już znane, przez co pod swoją dotychczasową marką nie będziesz mógł funkcjonować. Oczywiście za taki znak trzeba zapłacić więcej, ale nieraz się opłaca.
Rejestracja polskiego znaku towarowego krok po kroku
Nadrzędną zasadą w przypadku tego, jak zarejestrować znak towarowy, jest to, że jeden wniosek może dotyczyć tylko jednego znaku. Jeśli to wiesz, możesz przystąpić do dzieła. Co ważne, obecnie rejestracja jest dość prosta, bo można ją całą przejść przez Internet. Jak to wygląda krok po kroku?
1. Zacznij od wypełnienia podania o rejestrację znaku towarowego. Jest dostępne na stronie Urzędu Patentowego, a o tym, co trzeba w nim zawrzeć, powiemy Ci w dalszej kolejności.
2. Dokonaj opłaty za zgłoszenie. Nie wiesz, od czego może zależeć cena i jak się do tego przygotować? O tym też będzie w dalszej części artykułu.
3. Czekaj na wyniki badania wstępnego, które przeprowadza Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej. Sprawdza się wówczas, czy wniosek spełnia wymogi formalne oraz czy uiszczono opłatę.
4. Urząd Patentowy publikuje zgłoszenie w bazie Register Plus dla znaków towarowych.
5. Przeprowadzane jest badanie merytoryczne zgłoszenia, które wykonuje znów Urząd Patentowy. Sprawdza się, czy nie ma przeszkód do rejestracji danego znaku.
6. Po badaniu Urząd publikuje w Biuletynie Urzędu Patentowego zgłoszenie. Oczywiście ma to miejsce, gdy badanie nie wykaże obecności przeciwwskazań do rejestracji.
7. Inne osoby, po opublikowaniu zgłoszenia, mają 3 miesiące na zgłoszenie ewentualnego sprzeciwu wobec rejestracji.
8. Jeśli nikt się nie zgłosi, Urząd Patentowy podejmuje warunkową decyzję o udzieleniu prawa ochronnego na znak towarowy lub odmawia tegoż udzielenia.
9. Należy dokonać opłaty za ochronę znaku i publikację informacji, znów zależnie od klasy towarowej.
10. Decyzja opublikowana w Wiadomościach Urzędu Patentowego sprawia, że wiesz już, jak zarejestrować znak towarowy i że jest on od teraz chroniony.
Co trzeba wiedzieć przed wypełnieniem formularza przez iIternet?
No dobrze. Wyjaśnijmy teraz, o czym nie wolno zapominać w trakcie składania wniosku, czyli jak przygotować się do niego. Przede wszystkim trzeba mieć pewność, że znak jest oryginalny i niechroniony u kogoś innego. Przy okazji warto także zwrócić uwagę na rubrykę, dzięki której można wskazać pierwszeństwo w rozpatrzeniu złożonego wniosku. Dzieje się tak, gdy dana osoba nie chce, by złożone w tym samym czasie oświadczenie kogoś innego zostało rozpatrzone jako pierwsze.
Oczywiście wcześniejsze pierwszeństwo trzeba dokładnie udokumentować, ponieważ jest ono możliwe tylko w dwóch przepadkach (normalnie decyduje data złożenia wniosku):
a) jeśli w przeciągu ostatnich 6 miesięcy złożono wniosek w zagranicznym urzędzie ds. własności przemysłowej, wówczas decydująca jest data złożenia tamtego wniosku, a nie tego, którym potwierdza się oryginalność znaku w Polsce;
b) jeśli towar został wystawiony w Polsce lub za granicą w takiej formie, jakiej rejestracji domaga się we wniosku przed polskim Urzędem Patentowym, to wówczas decyduje data wystawy, a nie zgłoszenia.
A co trzeba przygotować, gdy chce się zarejestrować znak towarowy, a nie wie się jak? Należy wypełnić rubryki, podając dane zgłaszającego, pełnomocnika, określające znak towarowy, a więc wskazujące jego typ, rodzaj czy opis ogólny. Do tego trzeba wypełnić oświadczenie o korzystaniu z pierwszeństwa, wskazać wykaz towarów u usług ze wskazaniem klas oraz podać adres do korespondencji. We wniosku znajdzie się jeszcze miejsce na inne oświadczenia i wnioski oraz spis całości.
Ile kosztuje polski znak towarowy i co się na cenę składa?
No dobrze, a ile trzeba zapłacić i na którym etapie? Wszystko zależy od tego, jaki znak towarowy zostanie wskazany w rejestracji. Chodzi bowiem o to, do której kategorii produktów powinien zostać dokooptowany. Należy uporządkować towary i usługi zgodnie z klasami dostępnymi na stronach Urzędu Patentowego, przy czym warto pamiętać, że kolejność musi być zachowana, bo za każdą następną kategorię płaci się 120 złotych. To oznacza, że opłata przy rejestracji to 400 złotych podstawy i po 120 złotych za każdą klasę, której dotyczy wniosek.
Następnie przychodzi do uzyskania ochrony, a tutaj trzeba uiścić kolejną opłatę. Tym razem po 400 złotych za każdą zgłoszoną klasę towarową, której ma dotyczyć dziesięcioletni okres ochronny. Dodatkowo za publikację zgłoszenia należy wpłacić 90 złotych. Ostateczny koszt przy jednej, najmniejszej z możliwych, klasie towarowej wyniesie 1010 złotych, a najczęściej jednak warto dołożyć przynajmniej jedną klasę. Złożenie wniosku papierowego jest o 50 złotych droższe za opłatę po opublikowaniu decyzji. Dbanie o polski znak towarowy i jego rejestrację nie należy zatem do tanich.