Coś niebywałego, wyniki za III kwartał mówią same za siebie. Polacy mają nową ulubioną formę płatności
BLIK coraz popularniejszy wśród Polaków
BLIK ma coraz więcej użytkowników. Jak wskazuje portal money.pl, jeszcze pod koniec września korzystało z niego 6 mln osób, co jest wzrostem o pół miliona względem II kwartału 2020 roku. Prawdopodobna przyczyna to lockdown i wzrost popularności zakupów internetowych.
W III kwartale 2020 roku poprzez usługę BLIK wykonano 110 mln operacji, na łączną sumę 14,6 mld zł. Licząc od początku roku, użytkownicy zrobili aż 300 mln transakcji. To dwukrotnie lepszy wynik niż w tym samym okresie w 2019 roku.
Ponadto wzrosła liczba użytkowników BLIK-a, w III kwartale było ich aż 6 mln (wzrost o 600 tys. osób). Warto zaznaczyć, że jako użytkowników liczy się tylko te osoby, które realizują przynajmniej jedną transakcję w miesiącu. Nie liczą się za to użytkownicy, którzy wykonują jedynie przelewy na numer telefonu.
Średnia ilość transakcji w III kwartale 2020 roku dobiła prawie do 1,2 mln, w rekordowym dniu wykonano ich 1,5 mln. Przeciętna wartość transakcji wyniosła 133 zł. Co ciekawe, niemal 78 mln ze wszystkich transakcji było realizowane w internecie, co jest dwukrotnym wzrostem względem 2019 roku.
Ponadto w omawianym okresie wykonano rekordową ilość przelewów na numer telefonu, było ich aż 13 mln, co również jest dwukrotnym wzrostem względem podobnego okresu w poprzednim roku. To aż o 46 proc. transakcji więcej niż w drugim kwartale.
Jak podaje money.pl, BLIK był wykorzystywany również przy transakcjach z terminalem płatniczym. W ujęciu rocznym odnotowano wzrost tego typu operacji o 98 proc. i 42 proc. względem kwartału (12 mln transakcji). Równie chętnie użytkownicy korzystali z jednorazowych kodów do wypłat z bankomatu, w III kwartale odnotowano ich aż 7,5 mln (wzrost w rozliczeniu kwartalnym o 36 proc).
Płatność BLIK, jak to działa i dlaczego jest popularne?
Money.pl wskazuje, że z reguły III kwartał, jako iż to miesiące wakacyjne, jest związany raczej ze stabilną dynamiką wzrostu transakcji. Jednak ze względu na pandemię koronawirusa, wiele osób odchodzi od płatności gotówką z korzyścią dla BLIK-a.
Usługa BLIK została stworzona przez spółkę Polski Standard Płatności. Money.pl wskazuje, że jest ona dostępna dla ponad 95 proc. wszystkich klientów instytucji finansowych. Skorzystać z usługi mogą klienci następujących banków:
Alior Banku
Banku Millennium
Santander BP
ING Banku Śląskim
PKO BP, Getin Banku
Banku Pekao S.A
BNP Paribas
Credit Agricole
Inteligo
Nest Banku,
Banku Pocztowym banków spółdzielczych zrzeszonych w Spółdzielczej Grupie Bankowej
Banku BPS
bankach spółdzielczych Grupy BPS
Płacenie BLIK-iem polega na wygenerowanie przez smartfona połączonego z internetem specjalnego kodu, który akceptuje transakcję w bankowej aplikacji mobilnej. Kod ważny jest tylko przez dwie minuty, wtedy też możemy wykorzystać go do płatności.
Spółka Polski Standard Płatności zaznacza, że BLIK jest znacznie bezpieczniejszy niż posługiwanie się tradycyjnymi kartami. Świadczy o tym ograniczona ważność kodu, oraz fakt, że pozyskanie czyjegoś kodu BLIK nie umożliwia płatności. Ponadto wszystkie transakcje powyżej 50 PLN wymagają potwierdzenia kodem PIN, a użytkownicy mają możliwość ustawiania np. dziennego limitu transakcji BLIK-iem.