Wyszukaj w serwisie
polska i świat praca handel finanse Energetyka Eko technologie
BiznesINFO.pl > Handel > Biedronka zobowiązana przez UOKiK. Musi rozdać klientom bony
Radosław Święcki
Radosław Święcki 10.03.2021 01:00

Biedronka zobowiązana przez UOKiK. Musi rozdać klientom bony

Biedronka będzie musiała rozdać bony klientom
BiznesInfo

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Biedronka będzie musiała rozdać klientom bony na zakupy

  • Za co sieć została w ten sposób ukarana

  • Jaka będzie wartość bonu

Biedronka będzie musiała rozdać bony

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) informuje o zobowiązaniu Jeronimo Martins Polska, właściciela Biedronki do zorganizowania akcji edukacyjnej dla konsumentów, w wyniku której będą oni mogli otrzymać bony na zakupy.

Decyzja ta to efekt postępowanie, jakie w marcu zeszłego roku przeciwko Jeronimo Martins Polska wszczął UOKiK. Urząd informuje w komunikacie, że podstawą do podjęcia działań były skargi konsumentów dotyczące akcji promocyjnych, w których można było otrzymać voucher zniżkowy na zakupy w zamian za wydanie określonej kwoty. Zarzuty UOKiK dotyczyły negatywnego rozpatrywania reklamacji związanych z ogólnopolskimi akcjami promocyjnymi po upływie 30 dni od ich złożenia, a także opóźnień w publikacji regulaminów względem terminów rozpoczęcia poszczególnych akcji.

- Prezes UOKiK Tomasz Chróstny przeanalizował napływające sygnały, sposoby rozpatrywania reklamacji przez Jeronimo Martins, a także dostęp klientów do regulaminów promocji o zasięgu ogólnopolskim. Wątpliwości Urzędu wzbudziła możliwość wprowadzania konsumentów w błąd co do dostępności regulaminu. Zdarzały się bowiem sytuacje, w których to przedsiębiorca informował w reklamach i materiałach promocyjnych, że szczegóły akcji można poznać wchodząc na stronę internetową, tymczasem regulaminów tam nie było lub pojawiały się z opóźnieniem – zdarzało się, że nawet w ostatnim dniu akcji – czytamy w komunikacie UOKiK.

Szef Urzędu podkreśla w komunikacie, że informacje o zasadach promocji mają dla konsumentów bardzo duże znaczenia i bezpośrednio wpływają na ich decyzje zakupowe.

- To w regulaminach znajdują się np. liczne wyłączenia produktów, które nie są objęte promocją. Brak możliwości zweryfikowania w regulaminie zakresu promocji może przyczynić się do błędów zakupowych konsumentów – mówi Tomasz Chróstny.

Zastrzeżenia UOKiK wzbudził także sposób rozpatrywania reklamacji. Odpowiedź na reklamację złożoną w związku z promocją, jak przypomina Urząd powinna zostać udzielona w ciągu 30 dni. Tymczasem w toku postępowania ustalono, że w niektórych przypadkach konsumenci czekali o wiele dłużej.  UOKiK zwraca uwagę, że prawo zakłada, że jeśli przedsiębiorca przekracza wspomniany termin, przyjmuje się, że uznał on roszczenia klienta. W tym wypadku jednak występowały k sytuacje, w których Jeronimo Martins Polska negatywnie rozpatrywał reklamacje po upływie 30 dni od ich złożenia.

Jaka wartość bonu?

Jak wspomniano, UOKiK zobowiązał właściciela Biedronki do zorganizowania akcji edukacyjnej oraz quizu dla klientów poświęconych ich prawom. Do wygrania – bon na zakupy, który będzie można zrealizować w placówkach sieci. O terminie rozpoczęcia akcji ma poinformować Jeronimo Martins Polska.

- Zobowiązałem Jeronimo Martins Polska, właściciela sieci handlowej Biedronka, do zorganizowania akcji edukacyjnej dla konsumentów poświęconej ich prawom, w której będą oni mogli otrzymać bony na zakupy o łącznej wartości 7,5 mln złotych  – informuje prezes Urzędu.

Po zapoznaniu się z prawami klientów obowiązującymi podczas dokonywania zakupów konsumenci będą mogli rozwiązać test i wygrać bon na zakupy w sieci Biedronka o wartości 15 zł. Spółka przygotuje 500 tys. voucherów, których łączna wartość – jak wspomniał szef UOKiK – wynosi 7,5 mln zł. Kod rabatowy będzie wysyłany na numer telefonu komórkowego konsumenta (dla jednego numeru będzie przyznany tylko raz).

Tagi: Biedronka