Kilka dni temu prezes Prawa i Sprawiedliwości zapowiedział zniesienie opłat za przejazdy autostradami w kraju. Poczyniono już pierwsze konkretne kroki w tej sprawie - rząd przyjął projekt ustawy dotyczący tej kwestii.
Od przyszłej niedzieli szykują się spore utrudnienia w Niemczech. Tamtejsi kolejarze będą od tego dnia prowadzili strajk. Potrwa on do wtorku, ale całkowicie sparaliżuje ruch pociągów w kraju.
Booksy, ZnanyLekarz i Brainly to tylko niektóre z polskich startupów, które okazały ogromnym sukcesem. Teraz przyszła kolej na SP Tech Solutions, firmę z Torunia, czytamy na stronie spidersweb.pl.
Podróżujący PKP Intercity zyskają w przyszłości możliwość zniżek na przejazdy i wymiany zdobytych punktów na nagrody rzeczowe. Członek zarządu spółki Tomasz Gontarz przekazał na łamach PAP, że polski przewoźnik zamierza wprowadzić program lojalnościowy.
Prezes Urzędu Transportu Kolejowego Ignacy Góra ogłosił rozpoczęcie programu kontroli stanu technicznego pociągów w kraju. Ma on potrwać do końca ferii.Zwykle takie akcje przeprowadzane są przez Inspekcję Transportu Drogowego i dotyczą pojazdów drogowych. Jak się okazuje, Urząd Transportu Kolejowego również działa w takim kontekście na kolei.
Na czwartkowym posiedzeniu Sejmu minister infrastruktury, Andrzej Adamczyk, odpowiadał na pytania posłów dotyczące podwyżek cen biletów PKP Intercity. Jako przyczynę wymienił “putinflację”. Jednakże stowarzyszenie prywatnych przewoźników kolejowych AllRail ma inne zdanie.Andrzej Adamczyk na czwartkowym posiedzeniu Sejmu zaprzeczył twierdzeniom opozycji, że rząd nie wspiera pasażerów kolejowych. Jak cytuje jego wypowiedź portal money.pl, dotacja dla kolei w tym roku to 1,3 mld zł.
Pomimo wojny na Ukrainie, koleje w Rosji próbują funkcjonować jak gdyby nic się nie działo. RŻD, narodowy przewoźnik Federacji Rosyjskiej, ogłosił wprowadzenie kart podarunkowych na przejazdy na południe kraju. Rosja chce zapewne ukryć drożejące koszty transportu kolejowego przed swoimi obywatelami. Według informacji rosyjskiego portalu 1Prajm, karty podarunkowe uprawniają do dwóch podróży tam i z powrotem. Mogą one mieć miejsce w różnych terminach - wszystko zależy od pasażera.Co rzekomo jest najważniejsze, ceny kart są niezależne od cen biletów w dniu wyjazdu. Oferta, która dotąd obowiązywała w pociągach z Moskwy do Petersburga, została rozszerzona na trasy prowadzące z Moskwy na Kaukaz.
W środę weszły w życie zmiany w taryfie biletowej PKP Intercity. Roznieciło to na nowo dyskusję o sensie takiego kroku, zaś jednym ze sztandarowych przykładów, iż “da się inaczej” ma być niemiecki bilet za 49 euro. Tyle, że nie jest to do końca prawdą.Zgodnie z ogłoszonymi tydzień temu zmianami, w środę 11 stycznia zaczęły obowiązywać nowe ceny biletów PKP Intercity. Jak podaje Rynek Kolejowy, za przejazd pociągami Express Intercity Premium z Warszawy do Krakowa lub Gdańska w drugiej klasie trzeba zapłacić 199 złotych.
Zrzeszone w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii samorządy podpisały w grudniu umowy z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi na realizację projektów przyjętych do programu Kolej+. Pierwsze przetargi już ruszyły.PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na zaprojektowanie alternatywnego połączenia kolejowego Tychów z Katowicami Ligotą przez Katowice Murcki, tj. linią kolejową 142. Jest to pierwsze postępowanie dla zgłoszonych przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię projektów do programu Kolej+.Łącznie zakwalifikowane projekty przywrócą blisko 100 km torów na Górnym Śląsku. Jak informuje Rynek Kolejowy, w ramach programu Kolej+ pociągi mają też wrócić do Jastrzębia Zdroju, największego miasta w Polsce, do którego pociągi pasażerskie nie dojeżdżają.
W środę PKP Intercity ogłosiło zmiany, jakie niedługo zostaną wprowadzone w cenach biletów kolejowych. Podwyżki wynoszą ponad 10 proc. i obejmą wszystkie pociągi spółki. Przewoźnik tłumaczy, że przyczyną są koszty działalności.Nowe ceny, według informacji Rynku Kolejowego, mają obowiązywać od 11 stycznia 2023 r. Zostały zatem ogłoszone zaledwie na tydzień przed zmianą.PKP Intercity uruchamia trzy kategorie cenowe pociągów. Najtańsze są TLK (obsługiwane taborem przed modernizacją) i Intercity (zmodernizowane składy oraz elektryczne zespoły trakcyjne). Wyższe półki to Express Intercity (ekspresowe składy wagonowe) oraz Express Intercity Premium, obsługiwane elektrycznymi zespołami trakcyjnymi ED250 Pendolino.
Kolej+, poziom bezpieczeństwa, przywracanie linii kolejowych zamkniętych przed laty czy rozwój konkurencji w przewozach pasażerskich - takie perspektywy roztaczane są na 2023 rok. Jednak nie do wszystkiego należy podchodzić z nadmiernym optymizmem.W 2023 roku podpisaniem umów na zaprojektowanie linii ma rozpocząć się program Kolej+. Według deklaracji narodowego zarządcy infrastruktury, PKP Polskich Linii Kolejowych, będzie to krok umożliwiający do realizacji przedsięwzięć zgłoszonych do programu.Jak mówi BiznesInfo Bartosz Jakubowski, autor podcastu “Węzeł przesiadkowy” oraz książki “Zderzenie czołowe. Historia katastrofy kolejowej pod Szczekocinami”, do rozpoczęcia samych prac droga jest jeszcze długa. - Jest to perspektywa co najmniej półtora roku w przypadku robót modernizacyjnych i minimum trzech lat jeżeli mowa jest o nowych liniach kolejowych - powiedział.